4 Stappen voor effectieve werving van franchisenemers via Social Media
Social Media maakt het tegenwoordig heel eenvoudig om gericht uw doelgroep te bereiken. Zo worden Social Media-advertenties volop ingezet als marketingkanaal om producten en diensten onder de aandacht te brengen bij consumenten. Maar wist u dat Social Media-campagnes ook heel geschikt zijn voor veel franchiseorganisaties ten behoeve van de werving van nieuwe ondernemers?
In deze column ga ik dieper in op het inzetten van een wervingscampagne via Facebook.
Veel actieve Facebook-gebruikers, enorm groot bereik
Vandaag de dag zijn er maandelijks 10,4 miljoen Nederlanders actief op Facebook. Dat is twee derde van alle Nederlanders en daarmee een nog veel groter deel van de beroepsbevolking. Hier zitten ook veel potentiële franchisenemers tussen!
Facebook weet meer dan u denkt!
‘’Hoe weet Facebook wat ik leuk vind? Ik heb nooit iets aangegeven.’’ Deze vraag wordt vaak gesteld, maar Facebook weet meer dan u denkt!
Facebook heeft van iedere gebruiker een uitgebreid profiel met zijn of haar interesses gebaseerd op het ingevulde profiel en geplaatste berichten. Ook via alle likes en zelfs door het bekijken van webpagina’s waar een like knop aanwezig is, wordt uw profiel aangevuld.
Facebook slaat deze data op en gebruikt het om advertenties heel gericht onder de aandacht te brengen bij de doelgroep van adverteerders.
Stappenplan effectieve campagne
Stap 1: Bepaal de doelgroep
Hoe ziet uw ideale ondernemer eruit? Moet men ervaring hebben in een bepaalde branche/functie of leert men dit tijdens een training en is affiniteit het meest belangrijk? Bepaal aan welke eisen een ondernemer moet voldoen en focus op deze doelgroep.
Zorg dat u de doelgroep zo gericht mogelijk inzet, dit kan namelijk met Facebook!
Stap 2: Bepaal het budget en de doelstelling
Afhankelijk van de groeidoelstelling en/of het budget kunt u de campagne richten op een bepaald bereik. Een groter bereik kost vanzelfsprekend meer, maar kan met de juist ingestelde doelgroep ook tot meer kandidaten leiden.
Een bekende marketingkreet is: ‘De kracht van de boodschap zit in de herhaling’. Dit geldt ook voor Facebook. Met een Facebook campagne kan de advertentie meerdere keren worden getoond aan één persoon, waardoor de kandidaat wordt getriggerd om informatie aan te vragen. Een te laag budget bij een te hoog bereik, kan ervoor zorgen dat uw advertentie maar 1 keer wordt getoond richting iedere persoon waardoor de advertentie niet echt eens opvalt. Een goede balans tussen bereik en budget is essentieel voor een goed resultaat.
Stap 3: Zorg voor de juiste content
Het is erg belangrijk om de content te richten op de doelgroep. Mensen moeten zich erin gaan herkennen. Denk hierbij aan het gebruiken van de functietitel of plaats waar de campagne op gericht wordt.
Als u bijvoorbeeld een campagne richt op ‘accountmanagers’, spreek mensen dan ook zo aan.
Stap 4: Zorg voor een goede landingspagina
U heeft de juiste doelgroep, een geschikt budget en een aansprekende advertentie, maar er komt nog steeds niets uit? Dan is waarschijnlijk de landingspagina niet goed. Wanneer mensen op een advertentie klikken moet de boodschap op de landingspagina ook goed aansluiten.
Tips:
- Zorg dat de tekst op de landingspagina in lijn is met de advertentietekst.
- Een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Geef voldoende informatie, maar maak het geen roman.
- Bied een duidelijke, laagdrempelige Call To Action. Op Franchise+ Formulepagina’s bereiken we dit bijvoorbeeld via een duidelijke rode knop ‘Informatie Aanvragen’ die te allen tijde in beeld blijft.
Tot slot
Het inzetten van een campagne vraagt om dagelijkse monitoring en indien nodig aanscherping van de campagne (aanpassing doelgroep, gebruik andere content / afbeeldingen, etc.).
Uit onze ervaringen met meerdere opdrachtgevers kost het instellen en monitoren van zo'n campagne veel tijd, maar het is zeker de moeite waard!
Daniëlle Lambrechts
Accountmanager Franchise+