Zizzi: Peter Kruip is een modeman

Ik hield van kleding, ik hou van kleding, er is geen twijfel mogelijk: Peter Kruip is een modeman. Hij verdiende zijn sporen bij diverse merken in de modebranche en werd in 2013 de eerste franchisenemer van het Deense merk Zizzi. Inmiddels is hij countrymanager – met een missie – voor de Benelux. “Je denkt dat er zo’n massaal aanbod is in mode, maar voor een plus size-vrouw is de keuze helemaal niet zo geweldig.”

Peter Kruip (55) zit al dertig jaar in de mode. Hij werkte bij InWear/Matinique, stapte over naar Mexx, ging weer terug naar InWear en belandde uiteindelijk bij Esprit, waar hij twaalf jaar countrymanager was. “Na zoveel jaar kan je niks anders meer”, zegt hij lachend. “Je hebt je ervaring, je netwerk, je wereldje, daar ben ik verknocht aan geraakt.” Als telg van een supermarktfamilie kende hij het ondernemerschap van dichtbij. Naast zijn functies had hij bovendien een eigen managementconsultancybureau. Via die lijn kwam hij in contact met Zizzi, een Deens merk voor grote damesmaten. “De mensen van Zizzi hadden een goed verhaal en ik was geïmponeerd door de 140 winkels die ze in Scandinavië al hebben neergezet, allemaal met goede trackrecords.”

Belevingswereld

Zo werd hij in oktober 2013, midden in de crisis, de eerste franchisenemer in Nederland. “Met goede resultaten”, zegt hij. Het geheim? “Zizzi zit in een niche. Het reguliere aanbod voor de plus size-vrouw is weggestopt in grote winkels. Zizzi heeft een leuke belevingswereld gecreëerd op A1-locaties waar plus size-vrouwen goed slagen. Ze voelen zich er thuis, er hangt een goede, trendy collectie en de prijsopbouw is democratisch. Als de maten groter worden dan maat 44 is mode vaak niet geweldig. Zizzi heeft inmiddels veel knowhow op het gebied van belijning en kleuropbouw. Plus size-mode hoeft niet alleen maar groot of zwart te zijn.”

Succes

In oktober 2014 werd hij tevens countrymanager voor de Benelux. “We willen Zizzi gaan visualiseren op A1”, vat Peter zijn taak samen. Inmiddels zijn er drie Zizzi-winkels in Nederland: in Delft, Amersfoort en Nieuwegein. “Geschikte kandidaten vinden is niet makkelijk, laat staan dat ze financiering kunnen krijgen, maar er liggen duidelijk kansen voor Zizzi”, aldus Peter. Gaat hij zelf nog een winkel openen? “Voorlopig niet”, zegt hij. “Het merk neerzetten, kost veel tijd en energie. Als de basisstructuur staat in de Benelux, dan misschien. Maar dit blijf ik de rest van mijn leven doen, ik vind het gewoon leuk. Ik heb een internationaal netwerk waar goede vriendschappen uit zijn voortgekomen. Ik ben niet iemand die na zijn 65e thuis gaat zitten. Het zou toch fantastisch zijn als wij bewijzen dat dit een succes wordt, misschien ga ik wel door tot mijn 70e!”