‘Zelfstandig, maar niet alleen’

Franchise is het groeimodel voor Pander Consultancy gebleken. De adviesorganisatie die zich onder meer, maar niet uitsluitend, richt op de levensmiddelenbranche heeft 21 consultants aan boord en ziet ruimte voor een verdere expansie. “Zelfstandigheid zorgt voor betrokkenheid.”

“Onze kracht?”, vraagt Henk Pander hardop. Hij hoeft er niet lang over na te denken. “Dat is ons franchisemodel. En onze structuur; niet te groot en niet klein, beheersbaar, exclusief, maar wel met body.” Dat laatste verwachten bedrijven ook in de tak van sport waarin Pander Consultancy zich begeeft. De kernactiviteiten van Pander zijn namelijk gericht op het ondersteunen en begeleiden van bedrijven bij het opzetten, invoeren, verbeteren en onderhouden van kwaliteit- en voedselveiligheidssystemen.

“Het kan zijn dat een bedrijf zijn ISO-certificering wil behalen, verlengen en of omzetten naar de actuele versie. Nou, dat kan, zeggen wij dan. Wij begeleiden daarin en reiken de juiste tools aan als het uitvoeren van een interne audit”, legt Henk uit. Een interne audit is een systematisch en onafhankelijk onderzoek om na te gaan of het kwaliteitssysteem, met inbegrip van het eventuele HACCP-plan, effectief is ingevoerd en wordt uitgevoerd, zoals het staat beschreven en is vereist. En of het kwaliteitssysteem geschikt is voor het bereiken van het beoogde doel. “Maar ook het valideren van reinigingsapparaten en -systemen past in onze dienstverlening”, vertelt Henk. Hiervoor heeft Pander volgens hem specialisten in huis. “Specifiek voor het management op schoonmaakgebied hebben we een advieslijn; de Pander Consultancy Cleanguard. Cleanguard ondersteunt bijvoorbeeld bij hygiënescans en het updaten van het hygiënesysteem.” 

Diversiteit

Welke vraag ook, en waar ook, Pander heeft de consultants voorhanden. De Pander-consultant met een diversiteit aan kennis zitten namelijk verspreid in Nederland en zij zijn volledig zelfstandig. “Maar ze zijn niet alleen”, haast Henk zich te zeggen. “Kijk, alle opdrachtgevers doen rechtstreeks zaken met de franchisenemer, die de baas is over zijn of haar eigen zaak. En dat wordt als zeer prettig ervaren.” Henk kent de reden daarvan wel. “Onze consultants zijn onafhankelijk, hebben allemaal hun eigen winkeltje. Dat motiveert. Het is immers iets heel anders dan wanneer jij iedere maand netjes je salaris krijgt gestort.” En hoewel de franchisenemers volledig op zichzelf zijn, kunnen zij altijd terugvallen op de kennis en expertise van andere franchisenemers. Sterker nog, Pander Consultancy stuurt bij een opdracht die centraal binnenkomt vaak twee franchisenemers op pad. “In de sector waarin wij ons begeven, de levensmiddelenmarkt, doen de bedrijven het liefst zaken met professionele partners, met partijen die zich breed presenteren. Vandaar. En als het nodig is kunnen wij zelfs interim-management en of detachering op maat bieden bij diezelfde klant.” 

Beheersbaar

Pander Consultancy heeft momenteel 21 franchisenemers en ziet mogelijkheden voor groei naar zo’n 25 vestigingen. “Maar dit is dan ook wel de max, we willen het beheersbaar houden.” De mogelijkheden voor verdere groei zijn er voldoende, zegt Henk verder. “De wet- en regelgeving neemt toe, met name op het gebied van hygiëne. Veel ondernemers in de foodsector zien door de bomen het bos niet meer en zoeken hulp en ondersteuning.” Pander Consultancy biedt die hulp. “Onze franchisenemers lopen over van kennis, kennis die constant wordt bijgespijkerd. Zo hebben wij jaarlijks zes à zeven bijeenkomsten waar de franchisenemers vakinhoudelijk worden getraind volgens de laatste standaarden.” Met die standaarden zit het overigens sowieso wel goed bij Pander. Henk: “Als onafhankelijke adviesorganisatie is Pander Consultancy uiteraard zelf ook ISO 9001 gecertificeerd. Het meten en verbeteren van onze dienstverlening is voor ons de grondslag voor onze kwaliteit.”

De lat ligt hoog, zoveel is wel duidelijk. Dat geldt ook voor het franchisenetwerk. De franchisenemer heeft minimaal HBO werk- en denkniveau en ervaring in de foodsector is een pre. “Maar nog belangrijker voor ons is de 'klik' tussen franchisenemer en de franchisegever”, aldus Henk. En die klik moet er in Nederland zijn tussen franchisegever en franchisenemer en in België waar Pander ook vestigingen gaat openen. “We zijn daar in juni gestart”, zegt Henk met gepaste trots. Het bedrijf heeft hiervoor een partner gevonden, die verantwoordelijk wordt voor de uitrol van het Pander Consultancy-concept bij de zuiderburen. Henk: “Het wordt dus een zelfstandige franchiseorganisatie, die valt onder het moederbedrijf in Nederland. Ook vanwege het feit dat de wet- en regelgeving toch net iets anders is in België dan bij ons.” 

Urenbranche

Het franchisemodel binnen de consultancytak waarin Pander zich begeeft is daar en ook in Nederland relatief nieuw en een nog te ontginnen terrein. Toch zag het managementteam van Pander (Henk en Miranda Pander en Maarten Visser) al snel de mogelijkheden. “De adviestak is een urenbranche, waarin over het algemeen mensen met een HBO- en universitaire-achtergrond werken met een daaraan gekoppeld salaris. Er moet dus eerst een fors aantal uren worden geschreven voordat er rendement wordt gemaakt. In ons model is dat anders, we werken met zelfstandigen met weinig overhead. Hierdoor kunnen we ook scherpere tarieven hanteren.” Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Pander Consultancy richt zich zoals gezegd op maatwerk, waaronder dus ook maatwerktrainingen voor bedrijven. Deze programma’s zijn precies zo lang als nodig is om de doelstellingen te bereiken. Daarbij werken wij met een vast tarief per dagdeel, veelal minder dan de prijs van een willekeurige open training.”