Word HouseHunting franchisenemer, open nieuwe deuren naar jouw toekomst!

De franchiseformule HouseHunting grondig verbouwen en in een nieuw jasje steken. Daarvoor trokken Ben Poelman, Joeri van Geene en Sergio van Heeswijk het jaar 2018 uit. Nu stáát de formule en worden nieuwe franchisenemers gezocht om de landelijke expansie verder vorm te geven. 

Nadat ze HouseHunting hadden overgenomen van oprichter Frank Reede vonden ze het tijd om de succesvolle franchiseformule klaar te maken voor een nieuwe fase. De deadline daarvoor stelden ze op 31 december 2018. Dat is gelukt, maar het was een behoorlijke klus, vertelt Ben Poelman. Er was veel te doen: andere website, nieuwe franchisecontracten, professionelere marketing; de gehele formule werd gescand. 

Hij komt uit het vastgoed en raakte zo in contact met Joeri van Geene, franchisenemer van HouseHunting. Om de formule te verbeteren ontstond het plan om eigenaar te worden. Een andere franchisenemer, Sergio van Heeswijk, sloot zich bij hen aan. “Joeri en Sergio hebben know how van de verhuurmarkt en ik breng ervaring mee in het leiden van een bedrijf”, vertelt Ben. Met z’n drieën sprongen ze in het diepe. Hoewel, zo diep was het nu ook weer niet, gezien hun achtergronden in de branche. 

Na het opfrisjaar stáát de formule in 2019 en is het tijd voor expansie, met nieuwe franchisenemers. Hun huidige aantal van achttien zal dit jaar nog doorgroeien met twee of drie. Uiteindelijk zal er plek zijn voor een kleine dertig franchisevestigingen in Nederland. De dekking is nu al landelijk maar er zijn nog wat witte vlekken, met name in en rondom Den Haag. Daar kunnen wel drie tot vier nieuwe franchisenemers aan de slag. Ook in de regio Arnhem/Nijmegen is nog ruimte voor een vestiging.

Joeri is naast franchisegever ook nog franchisenemer van een vestiging in hartje Den Bosch. “Het is een hele interessante business, geen dag is hetzelfde”, maakt hij potentiële franchisenemers warm. “Er zijn zoveel verschillende projecten en je ontmoet steeds andere mensen.”

Landelijke vastgoedklanten

Van franchisenemers wordt vooral verwacht dat ze jong van geest zijn, leeftijd doet er niet toe. “In de branche zitten veel jonge mensen, maar we hebben ook franchisenemers van vijftig-plus die het heel goed doen”, weet Ben. De franchisenemer moet ook heel actief zijn, bovenop de markt zitten. En met verschillende doelgroepen kunnen omgaan. Een kamer verhuren aan een studente moet de ondernemer net zo goed afgaan als een penthouse verhuren aan een directeur van een multinational.

Ondernemend, enthousiast en actief. Die kernwaardes worden verwacht van franchisenemers. Daarbij krijgen ze alle mogelijke steun van de franchisegevers. Joeri: “We lopen met ze mee zolang het nodig is, en ook daarna zijn we altijd beschikbaar voor hulp. En we nemen de hele backoffice uit handen.”

Ben Poelman wijst op een ander, echt onderscheidend, pluspunt. “Wij hebben veel landelijke vastgoedklanten. Regelmatig hebben we daardoor een groot project in een stad. Dat draaien we dan altijd samen met de franchisenemer ter plekke. 

De focus van HouseHunting ligt naast verhuur op beheer. Daarbij neemt de formule alles uit handen van de pandeigenaar. En krijgt daarvoor een percentage van de huursom. Vaste, doorlopende inkomsten dus voor de franchisenemer. En inmiddels worden ook taxatie, verzekeringen en hypotheken aangeboden. “Daar hebben we partners voor. Zo maken we het vangnet zo groot mogelijk. Als de klant binnenkomt, hoeft hij niet meer weg.”

Joeri van Geene: “Het is een hele interessante business, geen dag is hetzelfde”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook