'Wij creëren een win-win situatie' 

Respect voor elkaars mening, een open dialoog, elkaar uitdagen. Dat is wat franchiseformule De Hypotheker kenmerkt, zegt directeur Wytzejan de Jong. "Tegenstrijdige belangen heb je altijd. Zolang je daar open mee omgaat, is het goed.”

De franchiseformule past De Hypotheker uitstekend, aldus directeur De Jong. "Werken met ondernemers die actief participeren in de lokale markt levert uitstekend resultaat op!"

Luiken open

Nieuwe ideeën bespreekt De Hypotheker intensief met de franchisenemers. Via werkgroepen, en ook in de franchiseraad. Omdat het management van De Hypotheker regelmatig aansluit bij regiovergaderingen en regelmatig zijn oor te luisteren legt bij de franchisenemers, blijven de luiken open, zegt De Jong. 

Dat betaalt zich uit, merkt hij. "We hebben de afgelopen tijd constructief samengewerkt. Dat geeft een goed gevoel. De markt ontwikkelt zich continu, op nieuwe trends moeten we reageren. We kunnen wel van alles vanuit het hoofdkantoor bedenken, maar onze input halen we ook uit de praktijk. We ontwikkelen op die manier nieuwe proposities voor onze klanten. Nu is het nog 'one size fits all' bij De Hypotheker. Binnenkort komen we met drie nieuwe bedieningsconcepten: Pluszeker voor complexe adviesvragen, Jazeker voor mensen met een gemiddelde adviesbehoefte en Zelfzeker voor mensen die een eenvoudige adviesvraag hebben en online veel zelf willen doen." 

Ondernemersvrijheid

"Daarvoor is een verdere uniformering van de processen nodig. Dat beperkt je in je werkwijze. De formule wordt dus ‘harder’. Maar omdat je uniformeert, word je ook efficiënter. Over de voor- en nadelen hebben we best lang gedebatteerd met onze franchisenemers. Een aantal had moeite met het inleveren van ondernemersvrijheid. Maar we zijn er toch goed uitgekomen. Uiteindelijk zeiden ook de franchisenemers: we vinden dat we deze uniforme processen een verplichtend karakter moeten geven in de formule. We hebben veel tevreden franchisenemers in onze formule, omdat we een win-win situatie willen creëren. Natuurlijk, er zitten er ook tussen die minder tevreden zijn. Het is niet alleen maar koek en ei. Er zijn gewoon tegenstrijdige belangen, dat heb je altijd. Zolang je daar met een open mind mee omgaat, is het goed.”

Menselijke factor

Er valt nog veel te ontwikkelen in de inmiddels 32-jarige franchiseformule. De Jong: "Een loonstrookje aanleveren, een werkgeversverklaring aanvragen, aktes die gescand moeten worden: dat willen we de komende tijd zoveel mogelijk automatiseren. Behalve de menselijke factor. Dat blijft ons onderscheidende kenmerk. Net als onze onafhankelijkheid. Wij hebben maar één belang en dat is de consument. Die gaat met een hypotheek een jarenlange commitment aan. Het is een periode waarin er van alles met je kan gebeuren. Dan is het fijn als er iemand met je meekijkt die zorgt dat je goed zit, nu maar ook in de toekomst.”

‘Franchisen via De Hypotheker is investeren in de toekomst’

Mark van Eck van De Hypotheker in Haarlem: De markt ziet er zonnig uit, vindt Mark van Eck van de Haarlemse vestiging van franchiseketen De Hypotheker. Niet alleen omdat de huizenmarkt aantrekt, maar ook omdat bankkantoren steeds moeilijker bereikbaar worden. "Mensen willen toch graag een persoonlijk advies", merkt Mark.

Van zijn keuze om via De Hypotheker dat advies aan mensen te geven, heeft hij nog nooit spijt gehad. "Met een bord 'Van Eck Hypotheken' was ik lang niet zo ver gekomen als nu", zegt Mark. "Het is niet erg om hard te werken, maar het is wel vervelend als je daar weinig aan overhoudt. De energie die ik in mijn werk steek, betaalt zich ook uit. En ik heb alle ruimte om te ondernemen.”

Mark is sinds 2003 franchisenemer van De Hypotheker Haarlem. Voor die tijd werkte hij al als hypotheekadviseur bij het bedrijf. "Ik werk nog altijd mee in de advisering, dat vind ik ook leuk. Sinds 2013 werken we niet meer op provisiebasis maar hebben we al onze diensten geprijsd. Die overgang is goed gegaan. Onze adviseurs weten wat ze waard zijn en kunnen dat ook goed overbrengen aan de klanten. Dat zie ik ook terug in de managementinformatie van mijn vestiging.”

Waardevolle formule

De Hypotheker heeft Nederland ingedeeld in zes regio’s met ongeveer twintig franchisenemers per regio. Elke zes weken zitten de ondernemers uit een regio bij elkaar voor overleg. De twintig hebben allemaal hun eigen postcodegebied waarin ze mensen mogen benaderen met hun diensten. 

Het is een hard franchiseformule, met één registratie bij de Autoriteit Financiële Markten. Automatisering en marketing worden centraal aangeboden. Mark: "Maar lokaal mag ik mijn eigen marketingbeleid bepalen. Na al die jaren vind ik het nog steeds een waardevolle formule. Natuurlijk zijn er weleens dingen die ik anders zou willen zien. Maar daar is de franchiseraad voor. Alle belangrijke beslissingen gaan daarlangs en tijdens overleg zijn we daar goed in vertegenwoordigd.”

Marktleider

De formule gaat met zijn tijd mee, merkt hij. "Mensen willen tegenwoordig zoveel mogelijk zelf doen. 2018 zal in het teken staan van nieuwe systemen en klantproposities. Zo anticiperen we goed op de digitalisering van de hypotheekmarkt.”

Hij is er blij mee, en zijn klanten ook. Mark: "Uit cijfers van het kadaster blijkt dat de meeste hypotheken via ons gesloten worden. We zijn nog steeds marktleider in onafhankelijk advies.”