Een wensdroom in vervulling
Toen hij vijftien was, begon hij te werken in een dierenspeciaalzaak. Daar bleef hij vijf jaar. Daarna ging Ton Haspels (55) werken in een supermarkt en vervulde hij decennia lang verschillende functies. “Schoenen, mode, levensmiddelen. Noem maar een artikel of ik heb het ooit wel verkocht. Omzet draaien, kosten beperken en winst maken. Dat is mij met de paplepel ingegoten. Dat moest ook wel want de marges zijn laag en als je geen winst draait, staat je baan op het spel”, vertelt hij.
Hij neemt in zijn drukke winkel de rust om terug te blikken. “De laatste jaren vond ik het niet meer leuk in de supermarktbranche. Narigheid, diefstal, dat soort zaken. Ik liep al langer met de gedachte rond om voor mezelf te beginnen. Ik ben wat op de website van Franchiseplus.nl gaan rondneuzen en heb informatie van verschillende formules bekeken. In mei 2005 heb ik de franchisebeurs 'Onderneem ’t!' in het Van der Valk Schiphol bezocht. Daar kwam ik in contact met Dobey, de franchiseformule op het gebied van dierenspeciaalzaken. Het klikte meteen: ik wilde franchisenemer worden. Zij zochten iemand met veel ervaring in de detailhandel.
Ton Haspels kon een bestaande Dobey-vestiging van 56 vierkante meter overnemen in Nieuwegein. De zaak liep niet goed. “Natuurlijk wist ik dat toen ik hem overnam maar dat schrok mij niet af. Ik was overtuigd van mijn kennis en ervaring.” In november 2005 werd hij franchisenemer. Hij verdubbelde binnen een jaar de omzet en schreef binnen de kortste keren zwarte cijfers. “Je moet hart voor de zaak en je klanten hebben. Het kan nog zo druk zijn: als iemand een probleem heeft met zijn hond, staan we rustig een kwartier te praten over wat er aan de hand is om een goed advies te kunnen geven. Het handige van een franchiseorganisatie is dat je gemakkelijk kunt terugvallen op de kennis en ervaring van je collega’s. Als iemand meer wil weten over bijvoorbeeld een vogel of over een bepaald product voor paarden, bel ik mijn collega’s.”
Service
Een andere vorm van service is de boodschappendienst van de middenstand in Nieuwegein. Het idee is simpel: klanten kunnen via hun eigen pc de bestellingen doorgeven aan een aantal speciaalzaken zoals de bakker, de slager en de supermarkt. De volgende dag worden de bestelde goederen thuisbezorgd voor 2,50 euro per bestelling, ongeacht het aantal artikelen of leveranciers.
Ton Haspels heeft zich bij de boodschappendienst aangesloten. “De bestellingen zijn natuurlijk minder dan die van de dagelijkse boodschappen bij de slager en de bakker maar het loopt wél. Het is gemakkelijk voor de klanten en indirect ook een manier om je te profileren.”
Samen met een fulltime medewerkster en verschillende parttimers (totaal 100 uur per week) runt hij zijn zaak. “Op zaterdag moet je hier wel met drie mensen staan dan red je het nét. Nieuwegein kent relatief veel laagbouw met veel honden- en kattenliefhebbers. Tegenover ons zit een Lidl-vestiging met zo’n 12.000 bezoekers per week. Die lopen hier langs. Dat draagt natuurlijk bij aan de belangstelling."
Kledinglijn
De verhuizing naar het nieuwe pand in het centrum van Nieuwegein was voor Ton Haspels reden om meteen de nieuwe huisstijl van Dobey te introduceren inclusief een shop-in-shopmodule met een speciale kledinglijn voor dieren. Ton Haspels: “Natuurlijk is het meer een eye-catcher dan een hardloper qua omzet. Ik maak nog altijd veel meer omzet met hondenvoer dan met hondenkleding. Je moet ook niet denken aan truitjes voor een Labrador of een Golden Retriever. Het gaat om kleding voor kleine honden. Voor de honden zelf is het best comfortabel. Je moet het zien als aaien van een beest. Het valt wel op. Mensen zeggen er iets van en tot nu toe altijd positief.”
Dobey Design
De nieuwe kledinglijnmodule van Dobey sluit goed aan bij de nieuwe huisstijl die Dobey introduceerde en is een logisch onderdeel van de aangescherpte formule waarbij er meer nadruk op sfeer en presentatie ligt. Een upgrading van het assortiment met meer ruimte voor luxere accessoires draagt bij aan het toekomstgerichte beleid. Commercieel directeur Gertjan Willems van Dobey: “Wij hebben gekozen voor een meer eigentijdse huisstijl met grijstinten afgewerkt met perenhouten elementen.
Die nieuwe huisstijl zal geleidelijk worden ingevoerd. Bij nieuwe zaken passen we het meteen toe. Bij bestaande zaken ligt het wat lastiger. Niet iedere franchisenemer is financieel in staat om direct een nieuwe inventaris aan te schaffen. Je moet toch rekening houden met afschrijvingstermijnen.”
De franchisegever is ook gestart met een nieuw concept onder de naam Dobey Design.
Gertjan Willems daarover: “Je ziet dat steeds meer mensen hun dieren actief betrekken in de eigen omgeving en activiteiten. Daarbij kun je denken aan modieuze halsbanden, bijzondere kussens, manden, voerbakken en ook kleding voor dieren. Maar ook vanuit de praktische kant: mensen die joggen samen met hun hond. Dan is bijvoorbeeld een hesje met reflecterende kleuren handig vanwege de veiligheid. Of denk aan regenkleding in plaats van het afdrogen met een handdoek. Er zijn ook speciale bankjes voor dieren die passen bij het design van je eigen meubilair of trendy poepzakhouders voor zakjes waarmee je de uitwerpselen kunt oprapen. Ook kan men bij Dobey Design terecht voor een krabpaal in eigentijdse kleuren die passen bij de kleuren van je interieur of een honden- of kattenhuisje in plaats van een mand. Dat soort zaken vereist een aparte uitstraling. De Dobey Design zaken zijn ook gevestigd in winkelcentra met veel passanten.
Een ander initiatief is het experimenteren met dierenspeciaalzaken in combinatie met een dierenartspraktijk waarvan Dobey er inmiddels twee heeft geopend.
“Veel dierenzaken zijn ontstaan vanuit een hobby van de eigenaar. Daar is op zich niets mis mee. Maar wij kijken samen met de franchisenemer naar het rendement en bewaken daarbij de omzet en de winstmarge. Die kan en moet omhoog. Soms betekent het dat je afscheid moet nemen omdat de vestiging op den duur niet levensvatbaar is. We werken ook steeds meer aan (semi-)eigen merkartikelen, bijvoorbeeld op het gebied van diervoeders en accessoires met een aantrekkelijke marge. Dierenvoer kun je steeds vaker in bijvoorbeeld tuincentra of andere branchevreemde zaken kopen. Je moet af en toe je bakens verzetten om in te spelen op de trend maar vooral blijvend toegevoegde waarde te kunnen bieden aan de ondernemer en de consument. Voor nieuwe vestigingen zoeken we vooral ondernemers die een passie hebben voor handel in dierproducten maar in de eerste plaats ondernemer zijn. Mensen als Ton Haspels zijn daar een goed voorbeeld van. Aan zijn resultaten zie je dat die aanpak vruchten afwerpt.”