‘We zijn een supermarktformule met een sterke familiebinding’
De Boon Food Group heeft verschillende winkelformules, waaronder Boon’s Markt en Boon’s Dagmarkt. Zij aan zij met lokale ondernemers, zoals franchise nemer Robert Pruijssers van de Boon’s Dagmarkt in Stompwijk, bouwt het familiebedrijf de formule verder uit, zonder het unieke eigen karakter te verliezen.
De geschiedenis van het familiebedrijf gaat terug tot 1888, met een bescheiden winkeltje in een voorkamer. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot meer dan 2500 medewerkers, met winkels in de grote steden, maar ook in dorpskernen. Inmiddels staat de vierde en vijfde generatie gezamenlijk aan het roer. Betrokkenheid en een sterke familietraditie vormen de basis voor het succes.
Lokale helden
Bij binnenkomst in de Boon’s Dagmarkt in Stompwijk valt de indeling op, met op de eerste meters een verzorgde presentatie van dagverse producten. De supermarktformule onderscheidt zich met een prominente plek voor lokale helden in het schap. Vanzelfsprekend de bekende Stompwijkse kaas, maar ook bijvoorbeeld vers brood van bakkerij Jongerius – “een fenomeen in Zoetermeer en omstreken” – en kip van de kipsnijderij uit het dorp. ‘De werknemers doen hier hun inkopen en dan is het mooi dat ze hun producten bij ons zien’. Pruijssers is extra trots op het ambachtelijke boerenijs uit het dorp, dat inmiddels landelijk in het vriesvak van alle Boon-winkels ligt. ‘Je vindt bij ons producten die je niet in andere winkels tegenkomt, vertelt manager Acquisitie Eric Brosius enthousiast. “We laten de herkomst zien, om te benadrukken dat de producten in de winkel van leveranciers uit de buurt zijn.”
Breed assortiment
“We willen voor het dorp de ‘totale’ supermarkt zijn. Die strijd moet je blijven voeren. We zijn de laatste winkel hier. Als wij dichtgaan wordt het dorp minder aantrekkelijk om te wonen. Het verenigingsleven krijgt het moeilijk evenals de school. Het is belangrijk dat we een complete winkel kunnen neerzetten. Met de Boon-formule kan dat. We kunnen artikelen desnoods per stuk bestellen, zodat we voor de lange duur een breed assortiment kunnen neerzetten.” Pruijssers maakt de vergelijking met de supermarktformule waar hij tot november 2022 aan verbonden was. “Ze beloofden veel, maar na een half jaar was twintig procent van de versproducten uit het assortiment. Bij Boon heb ik vanaf dag 1 nauwelijks in het aanbod gesaneerd.” Als voorbeeld noemt hij koriander. “Als ik er zes binnenkrijg, verkoop ik er één van.” Brosius vult aan: “Een van de uitgangspunten van oprichter Elisabeth Boon die nog steeds bovenaan staat, luidt: goed luisteren naar wat klanten willen. De consument vindt het vanzelfsprekend dat er 14 duizend producten in de schappen liggen. Voor de klant gaat het primair om de verkrijgbaarheid. Over de hele linie kunnen we goed mee met de concurrentie. We faciliteren in een dorpswinkel het assortiment van een supermarkt, bijvoorbeeld met nieuwe producten zoals zuivel- en vleesvervangers. Daar bind je de klant mee.” Pruijssers vertelt trots: “Vorige week kwam een klant naar me toe voor popcornchips. Die had hij in een reclame gezien. Hij riep verbaasd ‘die heb je gewoon staan!’. Vroeger kreeg ik twintig procent van de dag de vraag van klanten ‘heb je nog …?’. Dat komt niet meer voor.” Hij is er enorm blij mee. “Je wilt niet dat iemand misgrijpt, omdat een of twee producten op het boodschappenlijstje er niet zijn. Dan raak je zo’n klant kwijt.”
“We laten de herkomst zien, om te benadrukken dat de producten in de winkel van leveranciers uit de buurt zijn.”
Goed gevoel
“Het is van belang dat we bij elkaar passen als Boon-organisatie en franchisenemer,” vertelt Brosius. “Als we geen goed gevoel bij elkaar hebben, beginnen we er niet aan. Je gaat er samen in. Als we in de samenwerking geloven, stropen we de mouwen op en gaan we echt aan de gang.” Pruijssers beaamt dit: “In maart was het eerste contact en in november gingen we open als Boon supermarkt.” Hij is enorm blij met de overstap naar Boon. “De omzet is flink geplust, zelfs boven de begroting. De gemiddelde besteding per klant is gestegen en het aantal klanten toegenomen.” Hij vertelt over de grote betrokkenheid over en weer. “Er wordt gedacht in oplossingen. In de aanloop naar de feestdagen zit de directie als het moet zelf achter het stuur om ergens een gaatje dicht te rijden.” Brosius: “De familie heeft ook eigen winkels. Ik zeg wel eens gekscherend dat we zelf onze grootste franchisenemer zijn. We staan als familiebedrijf zelf ook met de poten in de modder. Als een prijs wordt verlaagd, voelen we dezelfde pijn.” Inmiddels staat alweer de vijfde generatie van het familiebedrijf aan het roer, vertelt hij. Komende januari bestaat Boon’s Markt 10 jaar. “In de Boon-wereld zijn we een echte familie. Zo behandelen we elkaar en zo voelt het. Waardigheid en fatsoen zijn belangrijk. Generatie na generatie wordt de onderneming verder uitgebouwd. Het doel is om het bedrijf steeds weer sterker aan de volgende generatie over te dragen.”