We willen de markt meer laten swingen

Jack at Work presenteert een nieuw franchiseconcept: de mobiele showroom. Franchisenemers gaan van deur tot deur werkkleding en -schoenen verkopen. Een stoer concept voor mensen die meer van een spijkerbroek dan van een maatpak houden.

Voor het hoofdkantoor in Barneveld staat een grote Amerikaanse terreinwagen met een trailer. De combinatie valt direct op vanwege zijn stoere karakter. De trailer is ingericht als mobiele showroom voor bedrijfskleding, veiligheidsschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm’s), zoals helmen en handschoenen. De presentatieruimte heeft een stoere uitstraling door het gebruik van steigermateriaal. Achterin staat een voetscanner en is een pashokje. Het is de bedoeling dat franchisenemers met deze combinatie bedrijven bezoeken om zo hun producten te verkopen. “De meeste bedrijven kopen nu hun bedrijfskleding via de groothandel. Het kost werknemers veel tijd om daar naartoe te gaan, een groothandel heeft niet altijd alle modellen en maten op voorraad en de verkopers hebben een algemene kennis en zijn niet gespecialiseerd. Bovendien brengt de aanschaf van bedrijfskleding vaak veel rompslomp en problemen met zich mee”, vertelt Dieter Daamen. “Met onze mobiele showroom willen we de markt meer laten swingen. Het moet leuk en gemakkelijk worden om bedrijfskleding aan te schaffen.”

Voetscanner

In de showroom valt direct het uitgebreide assortiment veiligheidsschoenen op. Toch vertelt Daamen dat ook de bedrijfskleding en pbm’s van groot belang zijn in de productmix. “We hebben alles op het gebied van persoonlijke beschermmiddelen: van helmen tot handschoenen en mondkapjes. Maar in de showroom hebben we veel ruimte vrijgemaakt voor schoenen omdat werkgevers en werknemers daar veel belang aan hechten. Met goede schoenen kun je namelijk veel problemen voorkomen.” Achter in de trailer staat een voetscanner. Hier kunnen medewerkers kosteloos een digitale scan van hun voeten laten maken. Vervolgens kan daar een anatomische framezool op maat van worden gemaakt. “Bij een gemiddeld bedrijf heeft 95 procent van de medewerkers nooit klachten. Vijf procent heeft altijd voetproblemen. Zo’n op maat gemaakte anatomische framezool is dan vaak een prima een oplossing.”

Merken

De collectie bestaat uit merken uit elke prijsklasse, zoals Timberland (lifestyle georiënteerd), Puma (voor de sportievelingen), Arbesko voor het topsegment, Python voor het middensegment en een budgetmerk. De moedermaatschappij van Jack at Work importeert deze merken zelf en verkoopt ze ook via haar eigen dealernetwerk. “Arbesko is echt het neusje van de zalm”, vertelt Daamen. “Deze Zweedse fabrikant loopt voorop als het gaat om toonaangevende innovaties. Zo waren zij bijvoorbeeld de ontwikkelaar van het energy gel kussentje in de hak van de schoen. Dit vangt de schokken beter op waardoor bedrijven 78 procent minder ziekteverzuim hebben, ontstaan als gevolg van gewrichtsproblemen. Een Arbesko-schoen begint wat de prijs betreft bij zo’n tachtig euro oplopend tot tweehonderd euro. Maar dan heb je ook wel een topproduct.” Python is ons eigen merk: een goede schoen voor een redelijke prijs. Een paar schoenen uit de budgetlijn kost ongeveer twintig euro.

Deur-tot-deur

De artikelen staan overzichtelijk gepresenteerd in de trailer die als mobiele showroom dient. Er is een (eerste) grijpvoorraad aanwezig, zodat klanten artikelen direct kunnen meenemen. Maar Daamen verwacht dat een aanzienlijk gedeelte van de artikelen op (herhaal)bestelling worden gekocht. Het gaat per slot van rekening om artikelen die slijten. De afnemer plaatst dan zijn bestelling via de site. Franchisenemers hebben hier geen omkijken naar. Het pakketje wordt direct bij de klant bezorgd. Franchisenemers kunnen er ook voor kiezen om het pakketje bij zichzelf te laten bezorgen. Daamen: “Dat kan weer een mooie aanleiding zijn om ook andere producten onder de aandacht te brengen of after sales service te verlenen.”

Franchisenemers zijn dus vooral bezig met het werven van klanten en het onderhouden van contact met de afnemers, het adviseren en het verkopen. Het werven van klanten gebeurt voornamelijk door met de mobiele showroom bij bedrijven langs te gaan. Daarnaast kunnen franchisenemers gebruik maken van een call centre dat klanten voor hen benadert en afspraken voor hen maakt. “Dat call centre bieden we als service voor de franchisenemer aan. Ik verwacht dat dat gemakkelijk is tijdens de aanvangsperiode. Tegelijkertijd ben ik van mening dat zelf op pad gaan minstens zo effectief is. Het is per slot van rekening een concept dat je moet zien.”

Casual

Nu het concept helemaal is uitgewerkt, is Jack at Work op zoek naar de eerste franchisenemers. De organisatie heeft het concept voor het eerst gepresenteerd op de franchisebeurs Onderneem ‘t! en de eerste reacties waren positief. “We hebben met veel potentiële franchisenemers gesproken. Met acht daarvan willen wij het vervolgtraject ingaan”, vertelt Daamen. “We hopen dat daar dit jaar twee goede franchisenemers uitkomen waar we mee van start gaan. Zo willen we het concept gecontroleerd uitbouwen tot uiteindelijk 24 franchisenemers na een aantal jaren.” Daamen merkte op de beurs dat het concept niet voor iedereen geschikt is. “Jack at Work moet bij je passen. Het is een stoer concept, dus we zijn niet op zoek naar mensen die graag in pak met das lopen. De franchisenemer draagt zelf casual bedrijfskleding, bestaande uit een spijkerbroek en een blouse met ons logo.” Bovendien is de formule hard franchise. “Het is niet de bedoeling dat franchisenemers bijvoorbeeld plotseling een andere auto gaan rijden met een totaal andere uitstraling.”

Marge

Daamen vindt dat de kosten die franchisenemers kwijt zijn om met dit concept te starten te overzien zijn. Ze betalen eenmalig 7.500 euro entreefee. Het leasen van de Dodge Ram, die op LPG rijdt, kost 700 euro per maand. Voor de mobiele showroom is de franchisenemer 1.200 euro per maand kwijt. De marketingfee is drie procent. “Voor de rest heb je als franchisenemer - behalve je salaris - nauwelijks nog kosten. De risico’s zijn dus minimaal”, vertelt Daamen. Een bijkomend voordeel is dat de auto een dubbele zitrij heeft waardoor franchisenemers hem ook privé kunnen gebruiken. “Zo maak je ook reclame voor je bedrijf als je boodschappen aan het doen bent”, aldus Daamen.

Hij verwacht dat franchisenemers met dit concept een goede boterham kunnen verdienen omdat er een fatsoenlijke marge op de producten zit. “Bovendien is de markt voor bedrijfsschoenen en -kleding groot omdat veel bedrijven volgens de Arbo-wet verplicht zijn om persoonlijke beschermingsmiddelen voor hun medewerkers aan te schaffen”, zegt hij. “Dit geldt voor bedrijven in de bouw, de voedingsmiddelenindustrie, de gezondheidszorg, de overheid, noem maar op. Overal waar een overheaddeur is, worden wel pbm’s gebruikt. Het zijn bovendien producten die intensief worden gebruikt en daardoor snel slijten. Zo blijven franchisenemers hun klanten jaar in jaar uit houden.”

Eerste ervaringen

Nick van Kampen, werknemer bij Jack at Work, is de eerste die met het concept in de praktijk aan het werk is. Hij gaat zonder afspraak van deur tot deur en hij merkt dat dat goed werkt. “Mensen zijn al nieuwsgierig als je de straat komt inrijden en je zo’n opvallende wagen voor de deur neerzet. De meesten willen graag eens een kijkje nemen. Als ze eenmaal binnen zijn, wordt zes van de tien bedrijven ook een klant.” Hij merkt dat de eerste orders vaak klein zijn. “Dan gaat het om schoenen en kleding voor een of twee medewerkers die eraan toe zijn en het weleens willen proberen. Daarna plaatsen klanten heel gemakkelijk binnen een paar weken grotere vervolgorders, bijvoorbeeld bij een tweede bezoek of via de site”.