Wat goed werkt is een persoonlijke brief

Wees lokaal actief. Het is de boodschap van verschillende retaildeskundigen aan franchisenemers in nummer 1/2014 van Franchise+. Het vergroot immers de kans op succes. Drie franchisenemers vertellen nu over hun aanpak, hun lokale marktbewerking. “Wat goed werkt is een persoonlijke brief.”

Domica Apeldoorn – franchisenemer Erik Keizer

De bemiddeling van huur, verhuur en beheer van woningen en bedrijfspanden verloopt voor een belangrijk deel online. Ook in Apeldoorn, waar Erik Keizer met zijn Domica-vestiging actief is. “Het is dus erg belangrijk dat ons lokale aanbod op internet te vinden is. Dat is dé plek waar mensen huurwoningen zoeken.” Zijn franchisegever Domica zorgt er volgens Keizer voor dat het Apeldoornse aanbod op de regionaal en landelijk drukstbezochte huur- en verhuursites beschikbaar is. “Daarnaast zijn we natuurlijk lokaal zelf ook erg actief om onze naam en het aanbod onder de aandacht te brengen bij de mensen uit Apeldoorn. Via de vestiging, die in de aanlooproute naar de stad zit, maar ook via de sponsoring van lokale activiteiten en acquisitie.” Lokaal houdt Keizer samen met zijn twee medewerkers bijvoorbeeld de huizenmarkt scherp in de gaten. “Eigenaren van koopwoningen in de voor ons interessante delen van Apeldoorn, bijvoorbeeld het centrum en Apeldoorn-West, ontvangen een persoonlijke brief met daarin de vraag; is verhuur niets voor u? Dat doen we met regelmaat, maar natuurlijk niet te vaak.” De aanpak werkt. Keizer: “Niet meteen, maar als woningen wat langer te koop staan trekken mensen de brief weer uit de la en bellen ons voor een afspraak.” Toch kan volgens de franchisenemer niets op tegen de mond-tot-mondreclame. “Ik ben sinds augustus vorig jaar eigenaar van deze franchisevestiging van Domica. Het was een bestaande vestiging, waar ik al werkzaam was, met een grote klantengroep. We stonden ook destijds bij zowel huurders als verhuurders al bekend als een betrouwbare, eerlijke bemiddelaar. Nu werken we vooral aan het behoud van deze goede naam door transparant te zijn, eerlijk en snel te bemiddelen. We kennen de regionale woningmarkt op ons duimpje, zijn oprecht betrokken bij de belangen van zowel huurder als verhuurder en gaan voor onze klant door het vuur. Daar staan we voor en dat dragen we ook uit. En nee, daar kan geen grote marketingcampagne tegenop.”

Taco Mundo Amersfoort – franchisenemers Jeroen Aldag en David Scheijgrond

Lokaal actief zijn rendeert, merkt ook Jeroen Aldag van Taco Mundo Amersfoort. Hij opende samen met zijn compagnon David Scheijgrond in december 2010 de eerste vestiging van de fresh foodformule voor de Mexicaanse keuken in de Keistad. “De formule was nog relatief onbekend, toch kozen we er bewust voor om niet meteen in de lokale markt huis-aan-huis folders te verspreiden. Dat zou een enorme druk in de keuken met zich meebrengen, terwijl alles nog onwennig was. Dit vergrootte de kans op fouten en het risico dat klanten ontevreden zouden zijn en niet meer terugkwamen. Nee, we kozen voor een stille opening en mikten op afhaalmaaltijden.” Nu, ruim drie jaar later is dit wel anders. Behalve afhaal kunnen gerechten ook worden bezorgd of ter plekke worden genuttigd. Ook is Taco Mundo inmiddels een gevestigde naam in Amersfoort. “Mede dankzij tal van lokale activiteiten”, verklaart Aldag. Zo verspreidt men flyers in diverse postcodegebieden in de stad. “Hier ontvangen klanten een aanbieding met een persoonlijke brief. Dat werkt goed”, weet Aldag. De Taco Mundo schiet niet met hagel, maar kiest voor gerichte marketing. “Via het postcode responsprogramma zien we direct wat een bepaalde actie oplevert. In de postcodegebieden waar de respons het hoogst is, verspreiden we vervolgens meer flyers om deze bestaande klanten voller te maken.” Toch is flyeren niet het enige wapenfeit van de Taco Mundo. Het afgelopen jaar is men gestart met joint promotions. Aldag: “We zoeken de sterke formules en concepten in Amersfoort op en bespelen daarmee samen de markt.” Met Shell bijvoorbeeld hield men een spaaractie, waarbij klanten van Shell met een volle spaarkaart korting kregen op een maaltijd bij Taco Mundo. Deze maand is een actie opgetuigd met bioscoopketen JT in Amersfoort. “Gasten die bij ons een maaltijd bestellen krijgen een kortingscoupon voor de film en betalen geen 9,50 euro maar 6,50 euro”, aldus de franchisenemer. En klanten die naar de bios gaan, krijgen weer een kortingscoupon voor een maaltijd bij Taco Mundo. “Zo snijdt het mes aan beide kanten, dat is natuurlijk het allerbeste. Bovendien presenteren we op de kortingskaartjes een plattegrond. Zo hoeven de bioscoopbezoekers die na de film trek hebben, ons niet te zoeken.”

De joint promotions zijn volgens Aldag een logisch vervolg op de flyercampagnes. “Met dit laatste wilden we vooral naamsbekendheid opbouwen. Joint promotions zijn vooral bedoeld om bestaande klanten te belonen, maar ook om nieuwe klanten te trekken.” En het werpt zijn vruchten af. Zo vertelt Aldag dat zijn zaak in omzet en winst sinds de opening in 2010 een stijgende lijn vertoont. “We binden veel mensen uit deze regio aan ons.”
Ook de komende periode timmert Taco Mundo stevig aan de weg, onder meer dankzij een marketingbijdrage van 2.500 euro van de franchisegever. “Daarmee mogen we doen wat we willen. Lokaal zullen we een prijssignaal afgeven door met stuntaanbiedingen in het verzorgingsgebied te flyeren.” Dat de verdiensten op de gerechten dan iets lager liggen, nemen de ondernemers volgens Aldag voor lief. “Wij denken, als we de gasten eenmaal binnen hebben, dat zij een volgende keer weer langs komen voor een Taco, Burrito, Wrap, Salade of andere Mexicaanse gerechten.”

Spare Rib Express Leiden – franchisenemer Matthijs Endhoven

Franchisenemer Matthijs Endhoven van de Spare Rib Express in Leiden is lokaal actief, vooral ook om de prijsperceptie van zijn winkel bij te stellen. “Prijs is in sommige gevallen een struikelblok, klanten percipiëren ons als duur, echter zodra de consument onze productkwaliteit en -hoeveelheid daadwerkelijk ervaart, zijn ze ook gelijk verkocht. Door met enige regelmaat via flyers, maar ook met unieke andere acties consumenten te prikkelen en te verleiden worden we langzaam maar zeker anders beoordeeld”, vertelt Endhoven. Zo lanceerde de Spare Rib Express eind vorig jaar in samenwerking met een lokale ondernemer, die meerdere tankstations in de regio bezit, een actie waarbij klanten bij 25 liter brandstof een voucher ontvingen voor een gratis tweede maaltijd bij de Spare Rib Express. “In totaal zijn een kleine 5.000 vouchers uitgedeeld en hiervan zijn er maar liefst 450 bij mij verzilverd. Dat is bijna tien procent”, aldus de trotse franchisenemer. Bijkomend voordeel voor de Spare Rib Express was dat bijna tachtig procent van de klanten met vouchers, nieuwe klanten waren. Endhoven: “Nu is het aan mij om deze ook binnen te houden. Hoe ik dat doe? Gewoon door kwaliteit te leveren.” De actie is dermate succesvol voor beide ondernemers dat het dit jaar een vervolg krijgt. “Het jaar 2013 was voor mij geen topjaar, maar de lokale actie met de Esso-tankstations in de regio heeft veel goed gemaakt. De laatste maanden waren echt goed”, vertelt Endhoven. Behalve joint promotions foldert de franchisenemer van de Spare Rib Express wekelijks in zijn verzorgingsgebied. “Dat heb ik eigenlijk al vanaf het begin gedaan, alleen al om zichtbaar te zijn. De naamsbekendheid te vergroten.” Wat het hem daadwerkelijk oplevert, meet Endhoven niet. “Dat is toch lastig.” Wel merkt hij dat vooral in de week waarin mensen hun salaris krijgen uitgekeerd, het een stuk drukker is in de zaak. “Juist ook in die periode verspreiden wij dan extra folders. Dit is vaak net het laatste zetje om toch een maaltijd van ons te laten bezorgen.”

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie