Vijftien jaar FranchisePlus

Dit jaar bestaat ons vakblad vijftien jaar. Er is in deze periode het nodige veranderd in de franchisewereld. Daarom blikken we in de komende uitgaven terug op 1993, het jaar waarin het vakblad werd gelanceerd. Hoe is het met de formules waaraan destijds in onze nieuwspagina's aandacht is besteed?

Uitbreiding voor autoverhuurder Thrifty

‘Thrifty Car Rental, onderdeel van de Amerikaanse Chrysler Corporation, heeft onlangs een vestiging geopend in Hoofddorp. Binnenkort worden nog vijf regiokantoren geopend. De bedoeling van Thrifty is in Nederland stapsgewijs een netwerk van verhuurkantoren te realiseren op basis van licency’, aldus het nieuwsbericht uit 1993.

Bij het lezen van het bericht van 12 juni 2008 in de Autokompas, bekruipt ons sterk het gevoel dat er dertien jaar vertraging is opgetreden in de plannen van Thrifty: het Amerikaanse Thrifty Car Rental heeft haar eerste vestiging in Nederland geopend. In Hoofddorp kunnen huurders nu een auto-op-maat huren, zowel personenauto’s als bedrijfswagens.

Hoe zit dit? Franchisenemer van de nieuwe vestiging is Martin Zevenbergen. Hij legt uit dat het destijds niet om nationale franchisevestigingen ging. “Bovendien is de uitbreiding van Thrifty Car Rental in Nederland niet goed van de grond gekomen door een vroegtijdige overname door toenmalig marktleider Budget Rent a Car.”

In 2006 kwam de optie voor de licentie van Thrifty Car Rental in de Benelux weer vrij. Het bedrijf Value Motive hapte toe en sloot een tienjarig contract af als franchisegever in Nederland. Daarmee is Thrifty Car Rental overigens de enige autoverhuurder die volledig op franchisebasis werkt in Nederland. Het beursgenoteerde Amerikaanse Dollar Thrifty Automotive Group slaat inmiddels in zeventig landen haar vleugels uit met behulp van het franchiseconcept.

Voor Martin Zevenbergen betekende het een mooie kans die hij met beide handen aangreep. Na elf jaar als werknemer voor een internationaal autoverhuurbedrijf gewerkt te hebben, kan hij zich nu als ondernemer ‘helemaal op de klant richten’. “We worden niet aangestuurd met een boel regels vanuit het hoofdkantoor en kunnen heel flexibel werken. Als ondernemer wil je je brood verdienen en groeien, dat komt het niveau van de dienstverlening ten goede.”

Het franchiseconcept levert hem bijkomende voordelen op. “De franchisegever investeert enorm in de infrastructuur, biedt marktgerichte sales- en marketingondersteuning en we kunnen optimaal profiteren van gunstige inkoopkanalen voor het wagenpark.” Volgens Zevenbergen is het de bedoeling dat er binnen drie jaar 15 tot 20 franchisevestigingen bestaan, waarmee een landelijke dekking is gerealiseerd.

Rond eeuwwisseling 300 Primera-winkels

‘De Coöperatieve Primera BA wil het aantal Primera-gemakswinkels de komende jaren meer dan verzesvoudigen. De coöperatie is in het voorjaar van 1991 van start gegaan en telt inmiddels 45 leden met in totaal 46 winkels. Daar zullen nog dit jaar zeker twaalf winkels bijkomen’, meldt het bericht in 1993.

“We hebben inmiddels 383 winkels en daar komen er ieder jaar twintig tot vijfentwintig bij”, zegt algemeen directeur Harry Jol desgevraagd in juli 2008. We zijn uitgegroeid tot een keten die veel heeft geïnvesteerd in professionalisering, digitalisering en vooral marketing. Primera is een full-service formule die eigendom is van de leden (coöperatie). Het lijkt op franchise maar bij een coöperatie hebben de leden een contract voor onbepaalde tijd en is er slechts een wederzijdse opzegtermijn van zes maanden. De leden betalen een vast bedrag aan contributie per jaar, voor iedereen gelijk ongeacht de omzet. De Primera-winkels verkopen onder meer tabak, lectuur en voetbalkaartjes. Voor dat laatste heeft de coöperatie van de KNVB sinds 1 juli 2008 het alleenrecht gekregen nu de Staatsloterij gestopt is met de TicketBox activiteiten.

Nieuwe vestiging voor Score Retail BV

‘Eind augustus opende Score Retail Nederland haar negende vestiging in ’s-Hertogenbosch. Score exploiteert jeans-related winkels in heel Nederland’, bericht Franchise+ in 1993.

Anno 2008 profileert de Score Group zich op haar website als ‘De jeanswinkel van Nederland’. Er zijn inmiddels 105 winkels op A1-locaties in Nederland, Duitsland en België voor de doelgroep: mannen tussen de vijftien en veertig jaar. Van deze winkels dragen 75 de naam Score en 30 heten Chasin, naar het merk dat verkocht wordt. De winkels zijn vrijwel allemaal in eigen beheer. Van de franchisevestigingen zijn er nog maar drie over, in Amersfoort en Hilversum.

Deze vestigingen blijven absoluut voortbestaan op franchisebasis, laat commercieel directeur Chris Belt van Score weten. “Wij zijn dat met de franchisenemers aangegaan, zij doen het goed en hebben er een boterham aan. Sterker: de Chasin-winkels kunnen op beperkte schaal op franchisebasis groeien. Maar dan alleen door de jongens die al een franchisewinkel hebben.

Tussen 1993 en 1997 was Score nog wel sterk op het franchisepad. Toen waren er negen franchisevestigingen. De meeste franchisenemers konden het plotselinge succes echter niet aan. Zij gingen opeens veel geld verdienen en konden daar niet goed mee omgaan. De leveringen werden bijvoorbeeld vaak niet meer betaald”, vertelt Chris Belt. Sindsdien heeft Score ervoor gekozen om op eigen kracht snel te groeien.

Franchiseketen van pc-opleiding van start

‘Per 1 september zijn drie pc-opleidingsinstituten als franchisenemers aangesloten bij Broekhuis pc-training. Broekhuis wil uitgroeien tot de grootste, landelijke opleider en verwacht over twee jaar ongeveer twintig instituten te omvatten’, aldus het bericht uit 1993.

Die vooruitstrevende plannen werden tussen 1993 en 2001 waargemaakt. Het opleidingsinstituut groeide uit tot de grootste in Nederland in haar branche. Maar toen kwam de internetzeepbel en bezweek ook Broekhuis. “De meeste franchisenemers redden het vege lijf en Broekhuis werd overgenomen”, zegt huidig financieel operationeel directeur Mark Likkel.

In 2005 ging het trainingscentrum van het nieuwe Broekhuis failliet en werd het overgenomen door een groep aandeelhouders. Toen verdwenen ook de laatste franchisenemers.

Nu heeft Broekhuis Training Groep twee eigen trainingslocaties, één in Rotterdam en één in Utrecht. Dankzij partnerships is de opleider ook actief in Amsterdam, Heerlen, Gouda en Meppel. “We zien op dit moment meer voordeel in partnerships”, zegt Likkel. “Om nu een franchiseketen op te zetten, is een flinke klus, terwijl we al bezig zijn met partnerships. Een landelijke dekkingsgraad is belangrijk en die denken we op deze manier snel en eenvoudig te kunnen realiseren.”

Nieuwe vestiging Barnies Kipcorners

‘Begin november opent de zesde vestiging van Barnies Kipcorners in Ede haar deuren. Barnies Kipcorners is een franchiseorganisatie van fastfoodrestaurants, dat zich gespecialiseerd heeft in kipproducten’, meldt Franchise+ in 1993.

“Er is al zeven jaar geen franchisevestiging meer, iedereen werkt voor zichzelf”, vertelt Marja van den Broek vanuit haar Barnies in Rhenen. Toen zij de zaak zeven jaar geleden overnam viel dat ‘toevallig’ samen met het stoppen van de franchiseformule bij drie van de toen zes vestigingen. Momenteel zijn er nog vijf vestigingen over die zelfstandig draaien, in Scherpenzeel, Barneveld, Ede, Deventer en Rhenen.

Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook