Top of flop: Wat kwam er terecht van alle plannen?

In de afgelopen jaren zijn er veel franchiseformules opgestart, doorgestart of veranderd van koers. In verhalen achter al die formules klonk hoop, ambitie en verwachtingen. Wat kwam er terecht van al die doortimmerde starters- en uitbreidingsplannen? Wat ging er goed, wat ging er mis? Franchise+ maakt de tussenstand op van een aantal formules.

‘We hebben de formule afgeschaft’

Naam: Tempus
Franchising sinds: 2003
Aantal vestigingen in 2003: 5
Doel in 2003: in 2006 vijftig vestigingen

Situatie december 2007: “Het gaat zo goed met de franchiseformule dat we ‘m hebben afgeschaft”, zegt directeur Marc van der Linden van Eneco Installatiebedrijven. Het begon allemaal zo mooi, in 2003. ‘Warmte heeft een nieuwe naam’, zo presenteerde de prille franchiseformule Tempus zich aan de consument. Het initiatief ging uit van Eneco Energie. Tempus moest de kracht van lokale installatieondernemingen bundelen in een sterke organisatie op het gebied van hard franchise. Binnen drie jaar moest Tempus vijftig vestigingen hebben waardoor de formule een speler van formaat kon zijn. Maar het liep anders.

Marc van der Linden volgde einde 2005 directeur Bert Muller op die destijds het proces naar franchising begeleidde en besloot in overleg met de raad van bestuur om de formule Tempus niet langer op de markt te houden. “De installatiebranche wordt gekenmerkt door zelfstandig ondernemers en het is ook een lage marge-markt”, verklaart hij. “Dat betekent dat zodra de ondernemers een paar procenten aan de formule moesten afgeven, ze niet uitkwamen. Het kan alleen met een harde vorm van franchise en dat paste niet bij de markt.” Een andere valkuil die Tempus tegenkwam is dat de consument vrij trouw is aan zijn lokale verwarmingsleverancier. Marc van der Linden: “De meerwaarde van een franchiseformule is dan beperkt.” Inmiddels is in goed overleg afscheid genomen van de enkele franchisenemers die Tempus al had aangetrokken. “We hebben nog enige tijd samenwerkingsovereenkomsten afgesloten en uiteindelijk zijn zij weer verder gegaan als zelfstandig ondernemers”, zegt hij. Inmiddels bestaat Eneco Installatiebedrijven uit drie clusters die achtereenvolgens opereren in Zuid- en Noord-Holland en Utrecht. In Zuid-Holland is nog steeds sprake van de naam Tempus. Er zijn negen vestigingen met 850 werknemers. “Het gaat nu weer goed”, zegt Marc van der Linden. “We hebben goede resultaten, marktaandelen en een goed gevulde orderportefeuille. We zijn groeiende maar we blijven ons concentreren op de Randstad. Van daaruit zullen we zeker de expansie gaan zoeken.”

‘Je moet de relatie niet dichtzetten met wurgcontracten’

Naam: The Read Shop
Franchising sinds: 1992
Aantal vestigingen in 2003: 83
Doel in 2003: Groeiscenario van jaarlijks 10 winkels erbij

Situatie december 2007: “Het gaat heel goed”, zegt Jos Boot. Hij volgde onlangs Arno van Bijnen op als directeur van The Read Shop. “We komen nu, mede dankzij de overname van De Boekelier in 2004, uit op ongeveer 155 winkels, terwijl we in het eerste kwartaal in 2008 nog zeven winkels zullen openen. De verwachting is dat we eind 2008 zo’n 170 winkels zullen hebben.” The Read Shop maakt deel uit van de Retail Development Company, waartoe ook de formules BoekenPartners en Plantage Books and More behoren. “Begin dit jaar vierden we ons vijftienjarig jubileum. Daarbij hebben we ons geprofileerd als groene club, waarbij groen staat voor groei en voor hart voor ondernemen”, zegt Jos Boot. “Wij willen graag franchisen op een prettige manier. Mijn slogan wordt: ‘The Read Shop is hart franchise’. Dat was ook de insteek van de oprichter en daar keren we nu weer naar terug. We gaan verder professionaliseren en de formule vernieuwen maar dat gaan we modulair doen. De ondernemer kiest welke afdeling hij wil vernieuwen, dat is veel sympathieker. Dus dat wordt een geleidelijke vernieuwing, niet alleen per winkel maar ook door het land. Verder gaan we service met een hoofdletter S voeren. Een betere kwalitatieve advisering betekent meer weten van het product, dus we gaan veel geld stoppen in opleidingen, ook van de eigen mensen. En we gaan de website vernieuwen. Daarbij gaan we samenwerken met onze partners de leveranciers.” Hij ziet als een van de valkuilen voor een franchiseformule de verleiding om niet goed naar je ondernemers te luisteren. “Doen alsof je de wijsheid in pacht hebt. Terwijl je juist de belangen van de ondernemer bovenaan moet stellen. Zo vind ik een concurrentiebeding in een franchisecontract verderfelijk. Na tien jaar moet een ondernemer ook eens naar een andere formule kunnen overstappen. Je moet die relatie niet dicht zetten met wurgcontracten. Dat doet de franchise geen goed”, aldus Jos Boot.

‘Er waren persoonlijke problemen’

Naam: Tapasbar La Mariposa
Franchising sinds: 2003
Aantal vestigingen in 2004: 1 pilotstore
Doel in 2004: 5 vestigingen in 2005, 25 in 2010

Situatie december 2007: “De franchise bestaat niet meer”, zegt Henk Nijeboer, samen met Cor van den Berg destijds de oprichter van La Mariposa. De formule moest voortborduren op het succes van de eigen vestiging in Helmond: een tapasbar, als mix van café en restaurant, met Spaanse tapas op het menu. De formule was al uitgekristalliseerd, de inkoop van drank, kruiden en gerechten, samenstelling van de menukaart, automatisering, routing en inrichting van de keuken waren allemaal tot in detail geregeld. Persoonlijke benadering, persoonlijke aandacht, smaak en hoogwaardige kwaliteit van de gerechten stonden hoog in het vaandel. Medeoprichter Cor van den Berg startte de tweede vestiging in Scheveningen, maar daar is het bij gebleven. Eind 2006 werd de formule beëindigd, met een trieste reden: “Persoonlijke problemen, er was een sterfgeval”, zegt Henk Nijeboer. De lust om de zaak verder op poten te zetten, verging beide mannen. Wel bestaat tapasbar La Mariposa in Helmond nog; die is nu eigendom van de zoon van Henk Nijeboer.

‘De franchiseleden zijn nu partners’

Naam: Crea & Artiva
Franchising sinds: 2001
Aantal vestigingen in 2001: 2
Doel in 2001: in 2002 12 franchisevestigingen, in totaal 15 zaken

Situatie december 2007: “De formule is na twee jaar gestopt”, vertelt directeur Theo Huibreghts. “En de doelen zijn dus helaas niet gehaald. De franchiseleden zijn nu partners, met minder regels en verplichtingen over en weer. Crea & Artiva Nederland gaat met haar leden al weer vier jaar als partners door het leven met een heel klein overeenkomstje op A4.”  Wat waren de valkuilen? Theo Huibreghts: “Het combineren van eigen werk en ons werk botste te vaak en gaf problemen. De formule is uitgedacht door Deloitte op basis van retailing en dat was onze grootste fout.” 

‘Curves is al de grootste fitnessfranchise van Nederland’

Naam: Curves
Franchising sinds: 2004
Aantal vestigingen in 2006: 10
Doel in 2006: 300 vestigingen in 2011

Situatie december 2007: “Over vijf jaar kunnen we op driehonderd vestigingen zitten in Nederland”, zei directeur Frank Polman nog in 2006 over de groei van Curves, de fitnessformule voor vrouwen. Of hij gelijk gaat krijgen, weten we pas over een paar jaar, maar feit is dat de formule stevig groeit. Het huidige aantal ligt op 35 (inclusief een in januari geopende vestiging). “De eerste Curves in Nederland opende in september 2004. In september 2005 is de masterfranchise verleend en sindsdien is het hard gegaan”, zegt marketing manager Miranda Wassenaar. “In oktober 2006 opende de tiende club zijn deuren, januari 2007 opende de twintigste club en augustus 2007 opende de dertigste club. Ook voor 2008 staat weer een flinke groei te verwachten. De aftrap daarvoor is gegeven met de opening op 7 januari in Houten van de 35e club in Nederland. Curves is de grootste fitnessketen in de VS, Canada, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Mexico, Spanje, Ierland, Brazilië, Cyprus, Costa Rica, Chili en Ecuador. En ook in Nederland zijn we hard op weg de grootste fitnessketen te worden. Curves is al de grootste fitnessfranchise van Nederland!” Echt valkuilen is de formule niet tegen gekomen, vertelt de marketing manager.  “Al is het vinden van een geschikte locatie en met name het rond krijgen van alle vergunningen af en toe een tijdrovend proces.”

Curves is een franchiseformule met meer dan 10.000 clubs in 57 landen op zes continenten. Miranda Wassenaar: “Curves is uitgegroeid tot de grootste fitnessfranchise ter wereld door hard werken, eenvoudige uitgangspunten en toegewijde service. Door de combinatie van een uitstekende service met een beproefd zakelijk concept is het geen verrassing dat we in tien jaar tijd meer dan 10.000 clubs hebben geopend.”

Geplande groei niet gehaald

Naam: FruitCompany
Franchising sinds: 2003
Aantal franchisevestigingen begin 2004: 2
Doel in 2004: groei 5 vijf winkels per jaar

Situatie 2008. In december 2003 opende de eerste franchisevestiging van de FruitCompany zijn deuren in ’s Hertogenbosch. De franchiseketen in zelfbedieningswinkels met groente en fruit van franchisegever S.C. van Ravenswaaij in Veenendaal wilde groeien met circa vijf winkels per jaar. Viereneenhalf jaar later is sprake van zeven franchisevestigingen en drie eigen vestigingen, aldus Jakob Hartman, destijds als hoofd personeel & organisatie, woordvoerder voor de formule. De winkelformule van de FruitCompany is eigenlijk een kopie van De Goudreinet Verswinkels, een winkelformule die al sinds 1978 bestaat en destijds vooral door filiaalhouders werd gerund. Volgens Jakob Hartman zijn er inmiddels ook franchisenemers voor De Goudreinet. Doel van de opzet van de FruitCompany was het creëren van een landelijk netwerk van winkels – de winkels van De Goudreinet waren vooral in het midden van Nederland gevestigd – en doorgroeimogelijkheden scheppen voor filiaalhouders die op eigen benen wilden staan. De franchisenemers van de FruitCompany komen echter vooral van elders.

‘We hebben alles verkocht en een nieuw concept ontwikkeld’

Naam: Pasta di Mamma
Franchising sinds: 1995 met een doorstart in 2003
Aantal vestigingen in 2003: 3 eigen vestigingen    
Doel in 2003: 10 winkels in 2005

Situatie 2008. “We hebben vorig jaar één voor één alles verkocht aan de individuele franchisenemers en zijn gestopt met franchisegeven”, zegt initiatiefnemer Andy van den Dungen. “De zeven winkels waren allemaal heel succesvol en op een gegeven moment bleek dat het individu sterker was dan het collectief. Voor een franchiseformule is innoveren noodzakelijk maar voor de bestaande franchisenemers was dit, gezien het succes, een te groot risico. Niet iedereen had er het geld voor of voor over en dan krijg je een spanningsveld tussen franchisegever en -nemer. Toen hebben we alles aan de franchisenemers verkocht – die zaken bestaan nog steeds – en hebben we een nieuw horecaconcept ontwikkeld onder de naam Pasta di Mamma. Het is een Italiaans zelfbedieningsrestaurant met fastfood dat op een gezonde manier wordt bereid. Het is vers, niet vet en de basisingrediënten zijn van biologische oorsprong. We serveren pasta’s, pizza’s, broodjes en salades en je kunt hier zowel voor de lunch als voor het avondeten terecht. Verder hebben we een uitgebreide wijnkaart met glazen wijn tussen de € 2,50 en € 15,-. Zo kan je hier een pizza eten van 
€ 6,- met een glas wijn erbij van € 15,-!” De vestiging is gevestigd in de Damstraat in Haarlem. Volgens Andy van den Dungen slaat het concept goed aan: “We zijn al aan het kijken voor een tweede vestiging!” Of dat een franchise- of een eigen filiaalvestiging zal zijn, daar is hij nog niet helemaal uit.

Nederland, België en... Rusland!

Naam: Intratuin
Franchising sinds: 1980
Aantal franchisevestigingen in 1980: 10
Doel in 1980: gezamenlijke inkoop en reclame

Situatie 2008. Op dit moment telt Intratuin 54 vestigingen in Nederland en drie in België. De formule lijkt een groot succes. Uit eigen onderzoek van de formule blijkt de naamsbekendheid zeer groot te zijn; 97% van de Nederlanders kent de naam, aldus de website. Met een marktaandeel binnen de tuincentrabranche van ongeveer dertig procent en negen procent in de hele tuinbranche, is Intratuin in Nederland marktleider. Het eigen merk speelt een belangrijke rol. Oorspronkelijk bestond het Intratuin-merk alleen uit tuinartikelen, maar inmiddels is de collectie uitgebreid met onder meer binnen- en buitenplanten, tuinmeubelen, woondecoraties, diervoeders, grondproducten en kerstartikelen. Intratuin is anno 2008 niet alleen meer in Nederland en België actief: in april is de eerste Intratuin-vestiging in Sint Petersburg in Rusland geopend. Samen met de Russische investeringsmaatschappij Eurogarden introduceert de Intratuin Holding het Intratuin-concept op de Russische markt. De winkelformule is compleet identiek aan de winkelformule zoals consumenten deze kennen in Nederland en België. Halverwege vorig jaar was er sprake van dat Eurogarden uit Sint Petersburg dit voorjaar in Moskou en Sint Petersburg zes eigen vestigingen zou openen: tot 2012 waren er in totaal 20 vestigingen gepland. Voorlopig is daarvan nu de eerste gerealiseerd, in Sint Petersburg. 

‘Bij de start bedachten we dat een groei met vijf per jaar wel leuk zou zijn’

Naam: Vereniging van Keurslagers
Franchising sinds: 2003
Verwachting in 2003: groeien met circa 5 winkels per jaar

Situatie 2008. Van de 565 Keurslagers in Nederland, zijn er 31 vestigingen op franchisebasis. “We hebben niet een heel erg kwantitatieve doelstelling”, zegt directeur Ruud Bakker. “Bij de start bedachten we dat een groei met vijf per jaar wel leuk zou zijn. Daar zitten we nu dus boven.” Kwaliteit gaat echter boven kwantiteit, dat werd wel duidelijk bij de start. Doel van het oprichten van de Keurslagers Franchise Organisatie (KFO) voor de sinds 1946 opererende Vereniging van Keurslagers was, het voor jonge ondernemers aantrekkelijker maken om te gaan franchisen binnen de commerciële winkelformule van keurslagers. Ook was het belangrijk om te kunnen blijven profiteren van de voordelen van schaalgrootte. Ruud Bakker: “De KFO is bedoeld als extra service ter ondersteuning van de ondernemers. Zo begeleiden wij onder andere het traject van financiering en opstart. Ook was de oprichting van de franchiseorganisatie een manier om locaties te behouden van oudere ondernemers die willen stoppen.” Franchisenemers binnen de KFO zijn gewoon lid van de Vereniging van Keurslagers. Het verschil tussen de franchisenemers en de ‘gewone’ leden zit hem in de ruimere financieringsmogelijkheden voor starters, de strakkere begeleiding en verplichtstellingen op het gebied van inkoop en administratie. Volgens de directeur gaat het prima met de formule. “Voor ons is het belangrijk dat de winkels draaiende blijven qua ondernemerschap en bedrijfsvoering. Het is moeilijk om de franchisevestigingen te vergelijken met de ‘gewone’ leden, gezien de grote differentiatie van winkel. Zo heeft bijvoorbeeld de één wel een worstmakerij en de ander niet. Maar over het algemeen kan je zeggen dat de franchisevestigingen gemiddeld toch een iets hogere marge hebben dan de andere vestigingen.”

‘Restaurantformule voor non-conformisten’ opgeheven

Naam: Javaanse Jongens eetcafé
Franchising sinds: 1998
Aantal franchisevestigingen in 2003: 7 vestigingen
Verwachting in 2003: binnen enkele jaren uitgroeien tot circa 20 tot 25 vestigingen

Situatie in 2008. In 2004 is de eigenaar, tabaksfabrikant Koninklijke Theodorus Niemeyer, gestopt met de exploitatie van de franchiseformule Javaanse Jongens eetcafé. De rechter oordeelde dat de naam van de keten was bedoeld ter ontduiking van het reclameverbod op tabakswaren uit 2002 en daarom dus onwettig was. “De restaurantformule voor non-conformisten”, zoals directeur Erik Manders het idee omschreef, had de naam in licentie van Niemeyer. Javaanse Jongens was een ongecompliceerd eetcafé, gespecialiseerd in Indonesisch eten. De menu’s van de eetcafés werden in een centrale keuken bereid en door horecagroothandel Sligro gedistribueerd aan de franchisenemers. De formule heeft nog even overwogen om onder een andere naam verder te gaan, maar uiteindelijk is er gekozen voor opheffing. De franchisenemers zijn onder een eigen, nieuwe naam doorgegaan. 

‘Het wordt steeds makkelijker om nieuwe franchisenemers te vinden’

Naam: Autoschade Service Nederland
Franchising sinds: 1997
Aantal franchisevestigingen in 1997: 7
Doel in 1997: ‘op termijn’ 55 vestigingen, verspreid door het hele land
Aantal franchisevestigingen in april 2001: 42
Aantal vestigingen in 2008: 50
    
Situatie 2008. “Het gaat ons goed”, zegt directeur Peter Lammerts. “We zijn de nummer drie in Nederland, met een marktaandeel van zes procent en een omzet van 62 miljoen euro, behaald door 48 vestigingen. We hebben nu in totaal vijftig vestigingen maar de laatste twee tel ik nog niet in die omzet mee. Het gaat zelfs zo goed dat we onze doelstelling met betrekking tot het uiteindelijke aantal hebben bijgesteld. We willen nu binnen drie jaar naar 75 vestigingen, om een antwoord te kunnen geven op de veranderingen in de markt en de concurrentie voor te blijven. Er is steeds meer sprake van schaalgrootte, waar wij in belangrijke mate aan hebben bijgedragen. Het imago van de branche is verbeterd, de kwaliteit van de ondernemers is verbeterd en we kunnen steeds meer toegevoegde waarde leveren aan de grote opdrachtgevers. Het wordt voor ons ook steeds makkelijker om nieuwe franchisenemers te vinden. Die vinden we vooral tussen de middelgrote bedrijven, de heel kleine bedrijven redden zich wel in de nichemarkt.” In de loop der jaren is het formulebeleid strakker aangetrokken, vertelt hij. “We stellen hogere eisen aan de kwaliteit van de franchisenemers. De automatisering en de inkoop zijn verder gecentraliseerd.” De reden waarom de drie initiatiefnemers in 1997 startten met de franchiseformule, was dat ze een antwoord wilden formuleren op de groeiende concentratie in de autoherstelbranche. De formule Autoschade Service Nederland was zo succesvol dat al snel nieuwe concepten ontwikkeld en op de markt gebracht werden: Truck Service Nederland en Quick Repair Nederland. In 2001 repte directeur Peter Lammerts voorzichtig van internationale expansie. Anno 2008 zegt hij erover: “We doen wel onderzoek naar de mogelijkheden in de ons omringende landen maar we focussen ons op dit moment echt op Nederland. De veranderingen in de markt gaan zo snel en we zijn ook heel snel gegroeid. Er is nu iets meer rust, vandaar het onderzoek. Maar we hebben nog geen concrete plannen. We hebben net ons businessplan voor de komende vijf jaar afgerond. Onze ambitie is om in Nederland een marktaandeel van elf of twaalf procent te behalen en een omzet van 105 miljoen euro. Dat doen we dan met die 75 vestigingen.”

‘Wij hebben veel meer in onze mars’

Naam: De Klussenier
Franchising sinds: 2003
Aantal vestigingen in 2004: 61        
Verwachting in 2004: binnen enkele jaren groei naar 300 vestigingen    

Situatie 2008. Volgens eigen opgave telt De Klussenier nu ruim 190 vestigingen. Marketing- en communicatieman Wilger van de Beek van Het Klushuis Nederland, zoals de overkoepelende organisatie heet: “Op dit moment zijn wij druk bezig met de introductie van een nieuw concept, dat het grijze gebied moet opvullen tussen de klussenbranche en aannemers.” Het concept, waarmee in het voorjaar is geadverteerd, heet ‘Vertrouwd Verbouwen’. Directeur Joost van der Pol: “De beschikbaarheid van vakmanschap in de bouwbranche is en blijft een groot probleem. Probeer als particulier maar eens een aannemer bij je over de drempel te krijgen. Die richt zich alleen nog op nieuwbouw- en renovatieprojecten. Het gaat om vooroordelen. Klanten denken bij De Klussenier nog te vaak aan een klusjesman die een schilderijtje komt ophangen of een stopcontact vervangt. De Klussenier kan vanuit zijn vakmanschap echter het hele gebied invullen tussen zeg maar de klusjesman en de aannemer. Vandaar dat De Klussenier ‘Vertrouwd Verbouwen’ introduceert om te laten weten dat wij veel méér in onze mars hebben.”

De prijs ligt ongeveer zo’n twintig procent onder die van de aannemersbranche, aldus een artikel in het Reformatorisch Dagblad. De groeiambitie van 300 is gehandhaafd, maar er is geen tijdpad aan verbonden. Joost van der Pol: “Het werkaanbod is dermate groot dat de Klusseniers op zoek zijn naar vakbekwame collega’s. Wij zoeken nu kandidaten door het hele land die ook de stap willen nemen en hun eigen baas willen worden.”
Voor wie overigens meent de naam De Klussenier van vóór 2003 te kennen: dat klopt. De formule startte eerder in 1996 maar ging begin 2003 failliet. Eind dat jaar startte de formule, die volgens Wilger van de Beek in het Reformatorisch Dagblad nauwelijks merkschade had geleden, opnieuw, met een nieuwe directie: hij en directeur Joost van der Pol. Het hoofdkantoor bestaat uit totaal zeven mensen.

'Alles is weer in eigen beheer'

WaterCare Nederland
Naam:    WaterCare Nederland
Franchising sinds:    2002
Aantal franchisevestigingen 2002:    1
Doel in 2002:    onbekend

Situatie 2008. WaterCare bestaat niet meer als franchiseformule. Al in 1997 richtte Jeroen Speksnijder zijn bedrijf in waterleidingcoolers op. Zijn idee: een goedkoper alternatief voor de hooggeprijsde watercoolers die veel bedrijven en instellingen gebruiken. Het systeem gaat ervan uit dat de gebruikers de coolers zelf vullen met leidingwater, dat met behulp van speciale filters wordt gezuiverd. In 2002 was het Arthur van der Spek die als eerste franchisenemer enthousiast aan de slag ging maar daar bleef het bij. Anno 2008 is WaterCare onderdeel van Watercompany International en daarmee van de Engelse PHS Group. Vertegenwoordiger Erik Geelhoed: “Alles is weer in eigen beheer, er zijn geen franchisenemers meer. Jeroen Speksnijder is hier nu in dienst. Dat is het gevolg van nieuwe ontwikkelingen. Ongeveer een jaar geleden zijn we overgenomen door een collega-aanbieder van waterleidingcoolers van de PHS Group. Binnenkort zal het kantoor in Amersfoort sluiten en worden de zaken geregeld vanuit het hoofdkantoor van Watercompany in Brabant.”

‘We staan er stabiel voor’

Naam: The Little Gym
Franchising sinds: 1976 (Amerika), 2002 (Nederland)
Aantal franchisevestigingen 2002: 1 (Nederland)
Doel in 2002: Stap voor stap groeien

Situatie 2008. Kiki Jubien, Chief Operating Officer van The Little Gym Europe: “In Nederland zijn er momenteel drie vestigingen: twee vestigingen open, in Amsterdam en Utrecht, en één in pre-opening fase in Den Haag. Wereldwijd zijn er 471 vestigingen: 299 open en 172 in pre-opening fase.” The Little Gym werd in 1976 in de VS opgezet door Robin Wes, een Zuid-Afrikaanse leraar in de lichamelijke opvoeding en psychomotoriek. Hij wilde niet alleen de sport opnieuw een opvoedende waarde geven met niet-competitieve kinderactiviteiten, maar ook een motorisch ontwikkelingsprogramma aanbieden waar kinderen jonger dan drie jaar aan kunnen deelnemen. In september 2000 opende The Little Gym een eerste centrum in Europa. The Little Gym Europe heeft centra in België, Luxemburg, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Tsjechië en Duitsland.

De franchisenemers in Europa worden ondersteund door The Little Gym Europe in België. Volgens Kiki Jubien staat de formule er anno 2008 stabiel voor en is The Little Gym zowel in Nederland als wereldwijd marktleider. In de loop der jaren is het concept nooit gewijzigd of aangepast. Wel is in april 2006 een verantwoordelijke voor de Business Development aangesteld. In januari kwam de Chief Operating Officer het strategisch managementteam versterken. Het huidige doel is ambitieuzer dan in 2002: The Little Gym wil groeien met tien nieuwe Europese vestigingen per jaar. In ons land is vooral het vinden van een geschikte bedrijfsruimte een ‘uitdaging’. Onderdeel van de toekomstplannen is dan ook het vinden van een oplossing voor de schaarste aan goede bedrijfsruimtes. “Verder willen we het strategisch beleid voortzetten en ons concentreren op die Europese markten waarin wij al aanwezig zijn”, aldus Kiki Jubien. 

Aantal winkels iets teruggelopen

Naam: Expert
Franchising sinds: 1967
Aantal franchisevestigingen 1967: 64
Aantal franchisevestigingen december 2002: 203 (NL) en 7.400 (in 22 landen)
Doel in 2002: groei tot 250 winkels

Situatie 2008. In 2002 vierde elektronicaformule Expert zijn 35-jarig jubileum. In die tijd groeide de formule van 64 winkels naar 203 zaken in 2002. In 2004 breidde het aantal winkels uit naar 205. Groeidoelstelling toen was groeien naar minimaal 250 winkels in 2008. Die doelstelling is niet gehaald. Anno 2008 is het aantal vestigingen zelfs teruggelopen: Expert heeft volgens opgave op de eigen website nu 185 winkels in Nederland, waarmee de elektronicaformule nog wel steeds tot de top 3 behoort. Wereldwijd staat Expert op nummer 2. Expert is op dit moment vertegenwoordigd in vijftien Europese landen, Amerika, Canada, Australië, Brazilië en Argentinië. Dat de Nederlandse consument de naam Expert hoog heeft zitten, blijkt wel uit het feit dat de formule al vijftien jaar aan kop gaat in het TNS-NIPO consumentenonderzoek als het gaat om Beste Service. Daaruit blijkt ook de enorme naamsbekendheid: ruim 90 procent van de Nederlanders kent de formule. Dit percentage steeg vooral door de vele jubileumacties rond het 40-jarig bestaan van Expert. Per 1 januari van dit jaar is de heer G.C.J. Martèl algemeen directeur. 

Geplande groei niet gehaald

Naam: FruitCompany
Franchising sinds: 2003
Aantal franchisevestigingen begin 2004: 2
Doel in 2004: groei 5 vijf winkels per jaar

Situatie 2008. In december 2003 opende de eerste franchisevestiging van de FruitCompany zijn deuren in ’s Hertogenbosch. De franchiseketen in zelfbedieningswinkels met groente en fruit van franchisegever S.C. van Ravenswaaij in Veenendaal wilde groeien met circa vijf winkels per jaar. Viereneenhalf jaar later is sprake van zeven franchisevestigingen en drie eigen vestigingen, aldus Jakob Hartman, destijds als hoofd personeel & organisatie, woordvoerder voor de formule. De winkelformule van de FruitCompany is eigenlijk een kopie van De Goudreinet Verswinkels, een winkelformule die al sinds 1978 bestaat en destijds vooral door filiaalhouders werd gerund. Volgens Jakob Hartman zijn er inmiddels ook franchisenemers voor De Goudreinet. Doel van de opzet van de FruitCompany was het creëren van een landelijk netwerk van winkels – de winkels van De Goudreinet waren vooral in het midden van Nederland gevestigd – en doorgroeimogelijkheden scheppen voor filiaalhouders die op eigen benen wilden staan. De franchisenemers van de FruitCompany komen echter vooral van elders.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie