Tien vragen aan Johan Brakema

10 x Johan Brakema In deze rubriek legt de redactie een aantal vagen voor aan iemand uit de samenwerkingswereld en laat hem of haar kort antwoorden, zonder interventies. Deze maand de antwoorden van Johan Brakema, franchisenemer van McDonald's Nederland. Johan Brakema heeft een restaurant in Groningen en was dit jaar ??n van de winnaars in de Century Club van McDonald's en behoort daarmee tot de beste franchisenemers van McDonald's wereldwijd.Ruim 3,5 miljoen mensen vinden wekelijks de weg naar de Nederlandse McDonald's restaurants. Omdat ze er smakelijk en gevarieerd kunnen eten, omdat kinderen er hun eigen weg kunnen gaan, maar ook omdat de franchisenemers en hun medewerkers een onderdeel vormen van de lokale samenleving en gasten zich thuis voelen in de restaurants. 1. Wat was voor u de reden om franchisenemer te worden bij McDonald's?In 1977 las ik in het blad Fortune een verhaal over Ray Kroc, de oprichter van McDonald's. Zijn 'people business' benadering sprak me erg aan. En zijn visie: nooit concessies doen aan kwaliteit. McDonald's neemt altijd beslissingen voor de lange termijn, ook als het op korte termijn veel geld kost. Bovendien is de manier waarop McDonald's een langdurige relatie opbouwt met franchisenemers en leveranciers mij op het lijf geschreven. 2. Wat is het leukste aspect van de McDonald's-formule?Juist dat partnermodel van McDonald's, waarbij je elkaar vertrouwt, helpt en aan het einde van de rit zie je voor alle betrokkenen een gelijkwaardig positief resultaat. 3. Op welke wijze is de training & opleiding geregeld?Door een intensief opleidingsprogramma in de restaurants en in het eigen Opleidingscentrum in Amsterdam en Chicago is het mogelijk medewerkers snel verantwoordelijkheden te geven en te laten groeien. Dat biedt mijzelf en mijn medewerkers veel voldoening en plezier in het werk. 4. Hoe is het overleg geregeld met uw franchisegever?Vooral via direct contact. McDonald's is wat dat betreft een heel platte organisatie. De franchisenemers voeren gemeenschappelijk overleg via de Marketing Co?peratie en nemen daar bijvoorbeeld belangrijke beslissingen over de marketing- en communicatieplannen. 5. Wat zijn de succesfactoren van uw vestiging?Kwaliteit, Service, Kraakhelderheid en Waar voor je geld: allemaal mensenwerk! Net als betrokkenheid bij de lokale gemeenschap. Iets terugdoen, omdat je ook zoveel krijgt. Toon dat je geeft om je omgeving en handel daarnaar. 6. Welke andere franchiseformules spreken u aan en waarom?Van andere franchiseformules weet ik onvoldoende om er een gefundeerde mening over te hebben. Maar voor iedere goede franchiseformule moet gelden dat een franchisenemer succesvol is als hij zich voor 80% van zijn tijd bezighoudt met het motiveren van zijn medewerkers. Dan komt de formule het best tot zijn recht en volgt de rest vanzelf. 7. Welke eigenschappen komen u goed van pas in uw werk?Ik vertrouw mensen tot ze bewijzen dat dat niet kan. Een enkele keer krijg je de deksel op je neus, maar vaak krijg je er heel veel voor terug. Geef mensen opleiding, begeleiding, aandacht en erkenning. Dan nemen ze verantwoordelijkheid en maken ze jou en zichzelf succesvol. Je bent pas echt productief in je werk als het je lukt je medewerkers beter te laten worden dan jijzelf. Dit werkt veel productiever dan met het zweet op je voorhoofd meerennen. Dat doe ik ook wel eens, maar ik probeer zoveel mogelijk een begeleider te zijn. En dat is ook het allermooiste. 8. Wat doet u in uw vrije tijd?Ik ben betrokken bij de plaatselijke voetbalvereniging, ik geniet van golfen en ski?n in Marbella en ik doe zoveel mogelijk samen met mijn vrouw. En de kleinkinderen natuurlijk! 9. Wat is het grootste succes in uw carri?re?Dat ik samen met een Vietnamese bootvluchteling, die part-

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie