Stoplichtdisplay voor beheersbaar en veilig bezoek aan winkel of horeca
Als installateur van beveiligingssystemen ligt de focus voor V&S Beveiliging momenteel met name op het bedenken van technische oplossingen om medewerkers van bedrijven en hun klanten te beschermen tegen het COVID-19 virus. V&S Beveiliging heeft een innovatieve camera-oplossing ontwikkeld om de bezoekersaantallen te monitoren, zonder de inzet van dure beveiligers bij de entree.
Bezoekersstromen
Sebastiaan Scholte van V&S Beveiliging levert allerhande technische beveiligingsmaatregelen. In tijden van de coronacrisis wil Scholte bedrijven attenderen op het reguleren van de instroom van klanten tijdens en na de lockdown. Om dit effectief te doen, maakt hij gebruik van ‘people counting’-camera’s. “Het product bestaat al langer, maar wordt alleen voor commerciële doelen gebruikt. Puur voor het bijhouden van het aantal klanten dat je in de winkel hebt gehad, zodat je bijvoorbeeld de gemiddelde besteding per klant kunt berekenen.” Scholte heeft samen met de fabrikant het product omgebouwd tot een systeem om de bezoekersstromen te reguleren. Een grote display met welkomtekst zorgt voor de attentiewaarde. Het digitale stoplicht regelt de toestroom. “Een welkomstdisplay met stoplicht bij de entree, stimuleert mensen om verantwoord naar binnen te gaan.”
Anderhalve meter regel
Een aantal bedrijven die klant zijn van V&S Beveiliging, zoals een landelijke bouwmarktketen, mocht open blijven tijdens de intelligente lockdown. Door het noodgedwongen thuiszitten gingen veel mensen klussen. “Bouwmarkten en supermarkten hadden de uitdaging dat ze een maximumaantal mensen mogen binnenlaten en dat de verplichte 1,5 meter afstand moest worden bewaakt.” Het inspireerde Scholte tot het ontwikkelen van een grote ‘stoplicht’-display. Het voordeel van dit systeem is dat de ondernemer continue op de hoogte is hoeveel klanten aanwezig zijn in de winkel. “De klanten ervaren een plezieriger winkelervaring, dan in het begin van de coronatijd het geval was. Er hoeft niet voortdurend een beveiliger of personeelslid bij de ingang te staan.”
Richtlijnen
Inmiddels is Scholte druk bezig met een slimme oplossing voor de horeca. “Volgens de nieuwe richtlijnen moet je reserveren. Daardoor loop je dagjesmensen en toevallige passanten mogelijk mis als klant.” Hij werkt met een display dat laat zien voor hoeveel gasten nog plek is, zodat voorbijgangers bij wijze van spreken ter plekke kunnen reserveren en binnenstappen.
Een andere oplossing waaraan Scholte werkt, is een zuil met warmtecamera die iemands temperatuur meet en een display waarop de gast een aantal vragen over zijn gezondheid beantwoordt. “Daarmee heb je voldaan aan de richtlijnen.” Hij onderzoekt nog de haalbaarheid. “Iemand die net twee-en-een-halve maand dicht is geweest, zit niet op hoge uitgaven te wachten. Met onze oplossing laat je zien dat je alle maatregelen neemt en goed voor je personeel en klanten zorgt.”
De aanpak met digitale schermen is natuurlijk een investering, weet ook Scholte. “Maar als zo meteen de coronamaatregelen voorbij zijn, kan het systeem worden omgebouwd naar een intelligente camera, die voor andere doeleinden kan worden ingezet, zoals rapportages van aantal klanten bezoeken per dag. Maar de schermen kunnen ook worden ingezet voor digitale reclamezuilen.”