Spanning rondom verkiezing NFV Franchise Trofee
De spanningen liepen hoog op tijdens de verkiezing van de NFV Franchise Trofee. McDonald’s, Jumbo Supermarkten en The Read Shop waren de kanshebbers op de gerenommeerde vakprijs, die voor de veertiende keer werd uitgereikt door de Nederlandse Franchise Vereniging en mede mogelijk werd gemaakt door de ING.
De NFV Franchise Trofee is de enige vakprijs voor franchiseformules die de franchisewereld kent. Het is de erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid. Een vakjury beoordeelt de genomineerden op een aantal punten waaronder hun verdienmodel, de organisatie, de kwaliteit en kwantiteit van mensen en investeringen en de gerealiseerde groei. “De nominaties vonden dit jaar net als andere jaren plaats door alle Aspirant-leden van de NFV, Erkend leden, Gecertificeerde leden en Geassocieerde leden”, vertelt Romana Engeman, directeur van de NFV. Uit de nominaties volgden tien organisaties met de meeste stemmen. “Deze organisaties werden getoetst op basis van vooraf gestelde kwantitatieve en kwalitatieve parameters, zoals het bezit van een erkend lidmaatschap, de vijfjaarlijkse hertoetsing van het contract en het aantal franchisevestigingen”, zegt Engeman. Hieruit volgden drie genomineerden, die zich op 15 april presenteerden aan een vakjury. “Hoe borg je de liefde voor de klant? De klant moet immers centraal staan bij alles”, was een vraag van jurylid Paul van Vuuren van ING aan McDonald’s, Jumbo Supermarkten en The Read Shop. “Hoe kijken jullie naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)?”, vroeg Hans Miete van New York Pizza zich af, terwijl Nina Spithorst van de Stenden Hogeschool wilde weten hoe de genomineerde formules omgaan met de uitdagingen van e-commerce. “De antwoorden waren natuurlijk belangrijk, de jury bepaalt immers de winnaar voor dit jaar”, aldus Engeman. De winnaar werd bekendgemaakt tijdens de NFV Jaardag aan de Maarsseveense plassen op 27 mei.
“Voor passieve franchisers geen plaats bij Jumbo”
‘Lokaal’ is het toverwoord bij Jumbo Supermarkten. Franchisenemers moeten in hun marktgebied actief zijn en zijn er met de nodige ondersteuning van Jumbo zelf verantwoordelijk voor om het maximale uit de formule halen. “Dit doen wij gezamenlijk goed, getuige ook de nominatie voor de NFV Franchise Trofee." De ontwikkeling die Jumbo Supermarkten momenteel doormaakt kan gerust uniek worden genoemd. Van relatief klein familiebedrijf met enkele tientallen eigen vestigingen is de Veghelse supermarktketen nu een landelijke speler met uiteindelijk 600 vestigingen, waarvan het meeste franchisevestigingen. “Als bedrijf zijn we de afgelopen jaren veranderd, maar dat neemt niet weg dat de kernwaarden van de formule die de eigenaren, de familie Van Eerd, belangrijk vinden nog steeds stevig overeind staan”, aldus Jan Heuving, directeur Vastgoed & Ondernemerszaken bij Jumbo Supermarkten. Hij doelt hierbij onder meer op de bekende 7 Zekerheden van de formule. “Wij werken volgens het ‘moet’, ‘kan’ en ‘mag’ principe. Er zijn zaken die onze vestigingen moeten naleven, zoals de 7 Zekerheden. Maar er zijn ook elementen, waarbij de franchisenemers zelf mogen bepalen of ze deze opvolgen, het ‘kan’ principe. Zij kennen hun markt op hun duimpje en weten heel goed of het wel of niet tot extra omzet leidt.” Het ‘mag’ principe houdt er rekening mee dat ondernemers zelf zaken toevoegen, die volgens hen tot extra verkopen leiden. “Dat vinden wij goed, maar tot op zekere hoogte”, aldus Heuving.
Nauw contact
De stormachtige groei bij Jumbo Supermarkten maakt het noodzakelijk om intern nauw contact te houden. “Hierbij betrekken we ook altijd de franchisenemers. We willen namelijk weten wat er op de winkelvloer speelt, wat er leeft onder de ondernemers”, aldus Ton van Loon, manager Controlling Operations, Vastgoed & Ondernemerszaken bij Jumbo Supermarkten. Daarbij vraagt men de ondernemers ook actief mee te denken. “Als er marketingacties worden gepland, dan vragen we ondernemers ook altijd om mee te denken. Wij scheppen het kader, lokaal bepaalt de ondernemer vervolgens zelf hoe dit het beste kan worden toegepast. Ze zijn zelf verantwoordelijk en moeten de formule lokaal verrijken, zoals we dat noemen. Voor passieve ondernemers is bij Jumbo Supermarkten daarom ook geen plaats.” Dat de aanpak werkt bewijzen de diverse prijzen die de supermarktketen al in de wacht heeft gesleept. Van Loon: “Maar dit waren vooral prijzen voor de formule, op het gebied van franchise zijn we nog nooit onderscheiden. Dat maakt deze prijs ook uniek, en we zouden de NFV Franchise Trofee dan ook graag winnen.”
De NFV Franchise Innovatieprijs voor de tweede keer uitgereikt
De NFV Franchise Innovatieprijs is dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. Het doel van deze prijs is om franchiseformules die een uitmuntende prestatie leveren of hebben geleverd op het gebied van innovatie een podium te bieden. De franchiseformules Finovion, fit20 en Flexibility waren genomineerd voor de NFV Franchise Innovatieprijs 2014. De NFV leden konden zichzelf aanmelden voor de NFV Franchise Innovatieprijs. Een vakjury* toetste iedereen op basis van vooraf gestelde criteria en de innovatie moest betrekking hebben op nieuwe ideeën, goederen, diensten en/of processen. Uit alle aanmeldingen werden drie genomineerden vastgesteld. De genomineerden gaven een filmpresentatie tijdens de NFV Jaardag op 27 mei 2014 aan het aanwezige publiek, de leden van de NFV. De aanwezigen stemden op een van de genomineerden en degene met de meeste stemmen werd de uiteindelijke winnaar voor 2014. De winnaar werd, net als de winnaar voor de NFV Franchise Trofee, bekendgemaakt door Halbe Zijlstra Fractievoorzitter VVD Tweede Kamer tijdens de NFV Jaardag met onder meer de 42ste Algemene Ledenvergadering op dinsdag 27 mei 2014.
De vakjury bestaat uit:
- Hans Miete, Directeur New York Pizza, winnaar van de NFV Franchise Trofee 2013.
- Max Prudon, Directeur Binnenstadservice Nederland, winnaar NFV Innovatieprijs 2013.
- Nina Spithorst, Teamleider Small Business en Retail Management Stenden Hogeschool.
- Paul van Vuuren, Directeur ING Grootbedrijf & Instellingen, regio Zuid Oost.
- Will van den Hoogen, Voorzitter Nederlandse Franchise Vereniging.
"Franchise is het model voor groei"
Directeur Finance, Franchise en Supply Chain, Bart Vermassen, is maar wat trots op de nominatie van McDonald’s Nederland voor de NFV Franchise Trofee 2014. “De nominatie voor deze vakprijs is een erkenning voor McDonald’s succesvolle business model, waarin franchisenemers een zeer gewaardeerde rol spelen.” Als Vermassen het zou willen, dan zou hij iedere dag wel een presentatie kunnen houden voor een groot publiek. “Er is veel interesse voor McDonald’s, men is nieuwsgierig naar onze aanpak.” Hij gaat dan ook lang niet overal op in, maar wel op de uitnodiging van de Nederlandse Franchise Vereniging om de formule te presenteren aan de vakkundige jury van de NFV Franchise Trofee. “Ja, daar kan en wil ik natuurlijk niet aan voorbijgaan. De nominatie is bijzonder. Niet in de laatste plaats omdat andere franchiseorganisaties ons hebben genomineerd. Dat is toch een erkenning en waardering”, vertelt Vermassen.
Groeit en bloeit
De nominatie van McDonald’s komt niet uit de lucht vallen. De fastservice restaurantformule is volop in ontwikkeling, innoveert en varieert continu binnen het assortiment, groeit en bloeit. “Er wordt weleens gezegd dat deze ondernemers nauwelijks ruimte hebben om vrij te bewegen, maar niets is minder waar. Ze hebben lokaal de mogelijkheid om actief te zijn, met het team de beste prestatie neer te zetten. Bovendien zijn er allerlei commissies waarin franchisenemers meebeslissen over de verdere ontwikkeling van de formule McDonald’s.” McDonald’s is dus een echte franchiseorganisatie. Dit blijkt ook uit het feit dat zo’n 92 procent van de restaurants in handen is van franchisenemers. “Franchise is altijd ons exploitatiemodel voor groei geweest”, zegt Vermassen. Toch spelen behalve het grote aantal franchisevestigingen ook de ‘eigen restaurants’ een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van de formule. “Het zijn onze proeftuinen, waar we dikwijls nieuwe assortimenten en formuleaanpassingen testen. Slaagt dit, dan rollen we het vervolgens breed uit naar alle franchisevestigingen.”
Succesvolle aanpak
Het blijkt een succesvolle aanpak. Niet alleen omdat het McDonald’s in Nederland voor de wind gaat, ook omdat de keten weinig last lijkt te hebben van discussies met franchisenemers. “Natuurlijk verschilt onze serviceorganisatie ook weleens constructief van mening met onze franchisenemers, maar dat houdt iedereen scherp en maakt de formule alleen maar sterker.” Mede door dit gegeven, de goede verstandhouding met de franchisenemers, de continue doorontwikkeling van de formule en het actieve ondernemerschap denkt Vermassen dat McDonald’s een grote kanshebber is voor de NFV Franchise Trofee. “Met Jumbo Supermarkten en The Read Shop hebben we mooie concurrentie voor de vakprijs. Waar de één sterk in opkomst is, laat de ander zien dat kleinere formules het ook goed doen. Ik ben uiteraard verheugd met de nominatie van McDonald’s als bewezen succesvolle franchiseformule en ben ervan overtuigd dat wij een goede kans maken op deze vakprijs.”
“Franchisenemers voelen zich bij ons thuis”
Nu 150 franchisevestigingen, over enkele jaren 250. Het is de groeiverwachting van The Read Shop, uitgesproken door algemeen directeur Jos Boot tijdens de jurering van de NFV Franchise Trofee. The Read Shop is volop in ontwikkeling. Qua vestigingen groeit de winkelketen stevig door, maar ook qua winkelformaat zet het stappen. Met shop-in-shops bij supermarkten en drogisterijen, maar ook met de introductie van nieuw assortiment, zoals koffie en thee. “The Read Shop is een laagdrempelige inloopwinkel met een ruim en uitgebalanceerd assortiment tijdschriften, wenskaarten, kantoorartikelen, boeken en een sterke groei in serviceproducten”, vertelt Boot. Franchise speelt volgens hem een belangrijke rol in de verdere uitbouw van de formule. “We hebben gemerkt dat bedrijfsleiders minder sturen op details, zoals franchisenemers dit wel doen. Zij weten vaak precies de kosten- en margestructuur van het assortiment en presteren onder andere daardoor vaak beter”, vertelt de directeur.
Actieve ondernemers
Inmiddels is 100 procent van de vestigingen van The Read Shop een franchisevestiging. Boot: “Een rode draad in het karakter van de franchisenemers? Nou, het zijn in ieder geval allemaal actieve ondernemers, ondernemers die zich bij ons thuis voelen.” En dat laatste heeft een duidelijke reden. The Read Shop is volgens Boot namelijk onderscheidend in franchiseland. Contracten zijn volgens hem niet doordrenkt met verplichtingen. “Een concurrentiebeding kennen we bijvoorbeeld niet en het huurcontract staat op naam van de ondernemer. En ja, ik erken dat dit ook een zwakte kan zijn. Dat wij als franchisegever hier een risico lopen, maar aan de andere kant vinden franchisenemers dit heel prettig. Ze voelen zich gewaardeerd, waardoor de verhoudingen tussen franchisegever en franchisenemer automatisch ook goed is.”
Winnen
Het is in dat opzicht niet gek dat The Read Shop al meerdere keren is genomineerd voor de NFV Franchise Trofee. In 2009 bijvoorbeeld. Maar de keten won nooit. “We hopen dat het dit jaar anders is. Dat we met de prijs naar huis gaan, maar makkelijk is het niet met McDonald’s en Jumbo Supermarkten als grote concurrenten.”
Activiteiten
- 1 juli: bijeenkomst ‘NFV Topformules’, bij Bakker Bart.
- 16 september: Introductiecursus Franchise (Leden gratis en niet-leden € 195,-), in het midden van het land.
- 6 oktober: Masterclass Werving & Selectie.
Boeken
- Praktijkgids Franchising inclusief model franchise contract € 100,-
- Boeken in de Ton Vervoort serie (per stuk € 14,95)
- Franchise en Finance
- Franchise en Marketing
- Franchise en Human Resource Management
- Franchise soft of hard
- Financiering van Franchiseformules
- De weg naar succes in franchiseland
- Import en export van franchiseformules (verwacht najaar 2014)
Inschrijven
Inschrijven voor bijeenkomsten en bestellen van boeken kan via www.nfv.nl.
+