Snuffel en Lake Side
In krimpende kledingmarkt kan toch worden gescoord Snuffel en Lake Side zien marges sterk verbeteren Betaalde de klant twee jaar geleden probleemloos negenennegentig euro voor een broek, nu haakt diezelfde klant af bij dat bedrag. Dalende prijzen zetten de marges onder druk. Heeft de kledingmarkt nog wel perspectief? 'Ja' luidt het antwoord als we kijken naar de franchiseformules Snuffel en Lake Side met mode- en sportkleding. Het eerste half jaar konden de twee formules van de Poelman-groep in Grootegast een margeverbetering realiseren van 2,5%. "Binnen een jaar moet dat 5% zijn", stellen Gauke Poelman en Peter Sturms. Poelman (50) is nu nog directeur van Poelman-Franchise, Sturms (43) is statutair directeur van Euretco N.V., de retailorganisatie die juni vorig jaar een 51% belang nam in Poelman Beheer. De margeverbeteringen moeten komen uit synergievoordelen. Verplichte inkoop, logistiek en backoffice-activiteiten kunnen binnen de Euretco-groep effectiever worden georganiseerd. De volgende cijfers illustreren dat gegeven. Poelman-Franchise draait met 112 medewerkers 42 miljoen euro omzet. Moederorganisatie Euretco vertegenwoordigt samen met ruim 2.500 aangesloten zelfstandige ondernemers en eigen retailactiviteiten een consumentenomzet van meer dan 2,6 miljard euro. Met die omzet en circa 2.000 eigen medewerkers behoort Euretco in Nederland, naast Vendex/KBB en C&A, tot de top drie als het gaat om non-foodretail. Euretco is actief in de sectoren mode, wonen, sport, tweewielers en autoaccessoires. De totale non-foodmarkt vertoont in geld gemeten een krimp. Om de geldomzet op peil te houden dient in stuks gemeten meer verkocht te worden. Indien dat lukt verwerf je meer marktaandeel. Gaat een en ander niet ten koste van de winstmarge op producten, dan zijn gezonde bedrijfsresultaten te behalen. Euretco streeft het met succes allemaal na. Poelman-Franchise B.V. blijft binnen Euretco zelfstandig opereren. Wel wordt voor Poelman-Franchise een algemeen directeur gezocht. Gauke Poelman blijft betrokken bij de verdere uitbouw van de formules. In ieder geval tot 2005 wanneer volgens afspraak de resterende 49% van de aandelen overgedragen zullen worden. Tot die tijd blijft hij ook directeur van TwinLife (sport/lifestyle kleding). "Het liefst hebben we dat Gauke ook daarna nog blijft", zegt Peter Sturms erover. Snuffel-formule vernieuwd Zesentwintig jaar geleden startte de tot etaleur opgeleide Poelman zijn eerste Snuffel-winkel, samen met zijn zwager. Zijn zwager zette de winkel voort en Poelman ontwikkelde voor Snuffel de franchiseformule. Zijn creativiteit en gedrevenheid cre?erden de groei, tot 50 vestigingen nu. Snuffel-winkels zitten vooral in het noorden en noordoosten van Nederland. Boven de lijn Zwolle heeft Snuffel een naamsbekendheid van 93%, zo is onderzocht. Van de ondervraagden verbindt 93% Snuffel aan kleding, elders in het land wordt de naam ook geassocieerd met dieren- en babyartikelen.De Snuffel-formule is recent vernieuwd, eigentijdser gemaakt. Deze zomer opent in Stadskanaal de eerste vernieuwde Snuffel. Lelystad en Zuidhoorn volgen in het najaar. Van oudsher worden klanten sterk geholpen. In de vernieuwde formule is ruimte ingebouwd voor visual merchandise. Mede door de wijze van presenteren verkopen producten zichzelf. "Voordat je iemand hebt gevraagd of je kunt helpen, ligt er al een paar honderd euro op de toonbank", verduidelijkt Gauke Poelman het principe. Vijf jaar geleden voegde de Poelman-groep aan Snuffel de Lake Side-formule toe. Binnen Lake Side is het allemaal wat grootser opgezet en een afdeling met sportmode is toegevoegd. Sportkleding wordt steeds meer als casual en vrijetijdskleding gedragen. Een Snuffel-winkel zit gemiddeld op 150 vierkante meter, een Lake Side-zaak op 300 vierkante meter. Lake Side is opgezet voor A1-locaties, verder lopen beide formules parallel aan elkaar. Voorlopig niet internationaal Berekend is dat Nederland ruimte biedt aan 90 Snuffel-vestigingen en 70 Lake Side-zaken. Moment