De Rode draad in de formules van RDC is lezen

De rode draad in de drie formules - voorheen vijf - van Retail Development Company (RDC) is: lezen. De formules zoeken en vinden naast boeken en tijdschriften ook kansen in uitgekristalliseerde positioneringen, samenwerking en complementaire productgroepen.

“En dat levert een positieve index op”, aldus manager acquisitie Sander Janssen. Begin dit jaar lanceerde het formulehuis Retail Development Company (RDC) de nieuwe inkoopcombinatie Plantage InkoopPartners, ontstaan uit de formules Plantage en BoekenPartners. Op dit moment vindt de uitrol plaats van het nieuwe Plantage-concept onder de huidige ondernemers. “En we benaderen ook externe partijen”, zegt Sander Janssen. De Plantage InkoopPartners is voornamelijk boekhandel en profiteert ook van productgroepen als wenskaarten, tijdschriften en wat luxere kantoorartikelen. “De formule wordt ook steeds meer een cadeauwinkel, met naast de boeken diverse andere cadeauartikelen”, aldus Sander. Het behoud van de eigen identiteit staat voorop in de samenwerking, daarnaast is er de mogelijkheid om zich als groep herkenbaar te profileren. Het formulehuis nam eerder afscheid van Thuiskantoor, zodat er nu nog drie formules zijn: naast de nieuwe inkoopcombinatie de franchiseformules The Read Shop en de daar uit verder ontwikkelde The Read Shop Express. RDC ondersteunt de formules met acquisitie, marketing, backoffice en inkoop.

Hoe gaat het met jullie?

“Gezien de omstandigheden gaat het ons goed”, zegt Sander Janssen. “De markt voor boekhandels krimpt maar we hebben, net als de meeste bedrijven, vooral last van de crisis. Het verkrijgen van financieringen is moeilijk, banken zijn heel terughoudend naar de retail. En dat is lastig want we willen graag investeren in groei en in de winkelinrichtingen. Voor onze formules liggen er echter kansen doordat we samenwerken en doordat we aantrekkelijke productgroepen toevoegen aan het assortiment. We zijn niet afhankelijk van boeken. Standaard hebben we ook kantoorartikelen, wenskaarten, kansspelen, tabak, tijdschriften en dagbladen. Voor The Read Shop is ook de samenwerking met ING en PostNL belangrijk, terwijl The Read Shop Express een groot aandeel tabak heeft en zich tabaksspeciaalzaak mag noemen. Door te combineren met tabak ontstaan heel sterke winkels met een goede marge. Met een aantal winkels zijn we aan het experimenteren met schepsnoep en we doen een test met zelfzorgmedicijnen. The Read Shop viert dit jaar zijn twintigste verjaardag, zo lang hebben we dus al ervaring in de margerijke producten. En we zien dat we de goede weg zijn ingeslagen: er is sprake van een positieve index, tegen de marktontwikkelingen in.”

Welke ondernemers passen bij jullie?

Sander: “Zowel de twee franchiseformules als de inkoopcombinatie zijn constant op zoek naar ondernemers. Voor bestaande ondernemingen, bijvoorbeeld als ondernemers de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, en voor Plantage InkoopPartners zijn we op zoek naar ondernemers met een vergelijkbare boekwinkel die we kunnen overtuigen dat we met Plantage een ijzersterk concept hebben. Kandidaten moeten vooral ondernemer zijn en zich verdiepen in de lokale markt. De winkels van onze formules spelen een belangrijke sociale rol in een wijk, buren ontmoeten elkaar op de winkelvoer. De ondernemers weten wat er speelt bij hun in de buurt en kunnen goed luisteren naar de wensen van hun eigen klanten.” Retail Development Company (RDC), Libridis en Groep Algemene Uitgevers (GAU) organiseren dit jaar driemaal een gezamenlijke beurs in Houten: de one-stop-shopping Retail Market. Op deze driedaagse beurs kunnen ondernemers alles in één keer inkopen op het gebied van boeken, kantoorbenodigdheden, wenskaarten, tijdschriften, cadeauartikelen, schoolartikelen en retaildiensten. Twee beursedities vonden reeds plaats, de derde is gepland van 10 tot en met 12 september.