‘Het reptielenbrein zit ons soms in de weg’
Franchisegevers en franchisenemers moeten vaker uit hun comfortzone kruipen om tot resultaat te komen. Het klinkt simpel. Toch is het dat niet, stelt Tommy Kruizinga, Medior Straight-Line Coach bij Straight Line Leadership Int.
“Het reptielenbrein is dat deel van het brein waarop je altijd terugvalt”, zegt Kruizinga. “Zeker in situaties waarin jij je oncomfortabel voelt. Dan beschermt het reptielenbrein jou als het ware voor een ongemakkelijke situatie.” Maar dat is nou juist iets wat je niet wil”, zegt Kruizinga. “Zeker niet als ondernemer, als franchisegever of franchisenemer. Het zit dan in de weg, zeker als men wil of moet veranderen als formule of franchisenemer. Dan houdt het brein juist vast aan wie het denkt dat jij moet zijn.” Kruizinga onderstreept het met een voorbeeld. “Als een ondernemer zichzelf niet ziet als iemand die commercieel is, dan zal hij moeite hebben om te acquireren. Geen opleiding of salesstrategie kan op tegen deze ‘interne’ overtuiging, die vaak onbewust is gecreëerd. Bij elke ‘nee’ die de ondernemer krijgt wanneer hij het toch probeert, zal het reptielenbrein terugvallen op die overtuiging en de ondernemer remmen in het creëren van resultaat. Dit is vaak enorm frustrerend.”
Effectief leiderschap
Straight-Line Leadership International zet zich sinds 1986 in voor het ontwaken van leiderschap in Europa. Het is een organisatie die ondernemers en businessprofessionals de mogelijkheid geeft effectief leiderschap toe te passen, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. “Ondernemers hebben altijd redenen waarom zaken niet lukken of niet kunnen. Redenen waarom ze niet hetgeen hebben bereikt wat ze wilden bereiken. Om de doelen toch te bereiken zeggen wij; kijk naar wie je echt bent. Je inner stance. Inner stance is eigenlijk gewoon hoe je in het leven staat, van binnenuit”, aldus Kruizinga. Van daaruit, zo stelt Tommy Kruizinga, moeten de doelen worden gesteld. “Welke zaken, welke kwaliteiten heb jij nodig om het resultaat te krijgen wat je graag wil?”
Be, do, have
Straight-Line Leadership Int. werkt, om resultaat te bereiken, volgens het ‘be’, ‘do’ en ‘have’ principe. Ondernemers stellen een doel, bepalen de noodzakelijke acties (do) om daar te komen en voeren deze uit. Doe je dat consequent, dan is er resultaat (have). Maar dat resultaat wordt lang niet altijd bereikt. Dit heeft alles te maken met het feit dat veel ondernemers zich volgens Kruizinga totaal niet bewust zijn van wie ze zijn en zich almaar laten leiden door hun reptielenbrein. “Uitstellen, verhalen, redenen en excuses zijn allemaal producties van het reptielenbrein, dat maar één doel heeft; jou houden waar je bent. Verandering is te oncomfortabel en wordt meestal (onbewust) uit de weg gegaan. Wij nemen ze daarin mee, maar zonder te kiezen voor makkelijke oplossingen, zonder excuses en zonder terughoudendheid. Om het reptielenbrein heen, om het veilige plekje heen waar je automatisch op terugvalt bij gevaar of bij een ongemakkelijke situatie.”
Impact
Volgens Kruizinga moeten franchiseorganisaties of individuele franchisenemers die resultaat willen bereiken één of twee zaken die echt impact kunnen hebben, eruit lichten en daarmee aan de slag gaan. “Het devies daarbij: verander wie je bent, niet wat je weet. Immers, kennis en informatie doet niets als het niet wordt geïmplementeerd. Datzelfde geldt voor motivatie en inspiratie. Maar liefst 95 procent van de mensen heeft op 1 januari allerlei goede voornemens. Maar bij hoeveel procent van de mensen komt daar ook echt iets van terecht? Heel weinig”, weet Kruizinga. Hoe dat komt? Gaandeweg zakt de motivatie weg. “Maar wanneer je de juiste interne houding aanneemt en op het goede moment actie onderneemt, dan overwin je dit. De houding om dat te creëren komt echt van binnenuit. Motivatie is namelijk helemaal niet nodig voor het behalen van resultaat.”
Verschillend level
Bij franchisegevers en bij franchisenemers hamert Kruizinga op het belang van een goede communicatie. “Dat is soms erg lastig, ook omdat mensen op een verschillend level opereren.” Hij ondersteunt het met een voorbeeld. “Een franchisegever of franchisenemer is iemand die zijn organisatie of winkel van punt A naar B beweegt. Maar zij onderhouden een andere standaard van leven dan hun omgeving en een ander level van gedrevenheid. Ze ervaren regelmatig uitdagingen in het communiceren met mensen die niet op hun niveau denken en handelen. Het is juist belangrijk om die uitdaging aan te gaan en de relatie met bijvoorbeeld medewerkers in de organisatie radicaal te veranderen. Wanneer ondernemers in staat zijn op de juiste manier te communiceren met de mensen om hen heen, wordt resultaat bereikt.”
Kruizinga zegt het niet met zoveel woorden, maar ondernemers die echt willen veranderen moeten boven hun emoties staan. “Dat leer je niet uit een boekje. Er zijn mensen die verwachten dat het volgende zelfhulpboek of seminar het laatste stukje van de puzzel aandraagt. Maar als je één van de mensen bent die succesvol en effectief wil zijn in het leven, zal meer theorie je niet helpen. Je moet echt werken aan jezelf, aan je ‘inner stance’.”