RE/MAX zoekt ondernemend talent voor makelaardij

De moderne makelaar is een gedreven zelfstandige die goed opgeleid is, samenwerkt, lokaal actief is, de kosten laag houdt en inzet op hoogwaardige dienstverlening. Hij, en in toenemende mate zij, werkt op een groot franchisekantoor. RE/MAX groeit hard op deze basis, zegt franchisegever Martijn Groot.   

RE/MAX zoekt ondernemende franchisenemers met affiniteit voor dienstverlening en coaching die een eigen makelaarskantoor willen openen volgens ‘een revolutionair en bewezen concept’. Hierin zoekt de RE/MAX kantooreigenaar makelaars en kandidaat makelaars die als zelfstandige aansluiten. 

De formule groeide wereldwijd hard, totdat ook in Nederland de kredietcrisis genadeloos toesloeg. Het aantal vestigingen nam af en franchisenemers die overleefden moesten saneren. Vier jaar geleden stagneerde de dalende trend en tekende zich een kentering af. Die viel samen met de komst van de nieuwe franchisegever Martijn Groot. Hij gaf de formule een verdere impuls in de goede richting.

Gepokt en gemazeld in de branche als eigenaar van drie succesvolle NVM makelaarskantoren in Noord-Holland, introduceerde hij een efficiënt marketingplatform en ontwikkelde hij een programma van makelaarsopleidingen, trainingen en coaching. “We hebben bijna geen uitval sinds ik de formule heb overgenomen”, concludeert hij. “We hebben eerst gezorgd dat iedereen de crisis doorkwam. Daarna zijn we gaan werken aan lokaal succes en groei.”   

Kostenvoordeel

Voor startende makelaars is er nu een aantrekkelijke opleiding bij RE/MAX. De cursus van achttien maanden tot kandidaat makelaar-taxateur kost namelijk 2.000 euro, terwijl voor dezelfde opleiding branchevereniging NVM 5.600 euro rekent. Daarna kunnen de makelaars studeren voor de vervolgstap van register makelaar-taxateur.  Niet alleen de opleiding brengt een kostenvoordeel, alle makelaarskosten liggen veel lager bij RE/MAX dan bij een traditioneel makelaarskantoor, rekent Groot voor. “Een zelfstandig makelaar die thuis opereert  heeft al behoorlijk hoge kosten per maand, terwijl een redelijk groot kantoor met de huisvestingslasten en binnendienst maandelijks nog meer kosten moet ophoesten.” Dat ligt anders bij RE/MAX. “Alle kosten worden verdeeld over de makelaars waardoor er een enorme kostenbesparing ontstaat. Op deze manier hebben alle kantoren en makelaars de beschikking over de beste en nieuwste technologieën en maken gebruik van een sterke huisstijl, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, kantoorbenodigdheden, website en gezamenlijke marketingactiviteiten. We hebben het bewezen beste verdienmodel voor startende en ervaren makelaars.”

Wereldwijd marktleider

De kracht van het concept zit hem in de samenwerking, benadrukt hij. “Je hebt veel meer power in de markt omdat je samen lokaal actief bent.” Zijn eigen kantoor in Hoorn is zo in anderhalf jaar tijd van twee naar tien makelaars gegroeid. Die groei is breed in Nederland. In 2015 steeg het aantal makelaars van 52 naar 84 en dit jaar verwacht hij de honderd te passeren. Twee van de nieuwelingen zijn via de jaarlijkse franchisebeurs Onderneem ‘t! geworven. 

Deze aantallen zijn peanuts in vergelijking met de wereldwijde cijfers. In de 6.500 kantoren van RE/MAX zijn mondiaal 110.000 makelaars actief. In Europa alleen al 17.000 in 1.700 kantoren. Daarmee is het bedrijf veruit marktleider in de wereld. In Nederland is dat nog niet het geval, met de huidige anderhalf procent van de markt. “Maar het gaat wel gebeuren”, kondigt Groot aan. “We groeien hard, mede omdat we makkelijk kunnen opschalen in de dienstverlening, dankzij het grote aantal (kandidaat)makelaars.”

Voor die opmars zijn franchisenemers en zelfstandig makelaars nodig. Zo is er in de provincies Groningen en Friesland momenteel nog helemaal geen dekking. Voor steden of verzorgingsgebieden met meer dan 35.000 inwoners zoekt RE/MAX franchisenemers die een kantoor willen openen. Zij hoeven daarvoor geen makelaarsachtergrond te hebben. “Ze zijn meer een manager, ondersteuner en coach op salesmanagement. Ze hebben alle tools voor de makelaars. Die rol is nodig want we gaan naar steeds grotere kantoren toe. Wij zien ook veel hypotheek- en assurantiekantoren die een RE/MAX kantoor er naast openen vanwege de extra hypotheekleads”.

Bewezen businessmodel

’Groot’ in Nederland betekent zo’n vijftien makelaars op een makelaarskantoor. In Amerika gelden andere maatstaven. Daar heeft RE/MAX makelaarskantoren met meer dan honderd makelaars. De schaalvergroting komt alle partijen ten goede, stelt Groot. “Als makelaar deel je de kosten en gebruik je elkaars energie. Samen ben je sterk. De klant ervaart daardoor een veel betere service. Bij drukte wordt er geen assistent ingezet maar een volwaardige makelaar. Bij RE/MAX verzorgen de makelaars altijd de klantcontacten. Alleen de administratie kan door assistenten worden gedaan.”

De kantooreigenaar moet gedreven (“we zitten in de energiebusiness”), leider van een salesteam en dienstverlenend zijn. Daarnaast beschikt hij over een lokaal netwerk. De omzetfee voor het hoofdkantoor bedraagt zes procent. Voorafgaand aan een contract rekent Groot met de nieuwe franchisenemers voor wat het verdienmodel is. “We rekenen daarbij terug. Een kantooreigenaar weet hoeveel succesvolle makelaars nodig zijn en een makelaar weet hoeveel panden er verkocht moeten worden en welke acties je moet organiseren om een bepaald bedrag te verdienen.”

Het aantal kantoren moet van de huidige twintig naar vijfenzeventig zijn gegroeid binnen vijf jaar. “Dat gaan we samen met het huidige netwerk waarmaken, het is een bewezen businessmodel. De concurrentie kijkt ook naar ons model.” Om die ambities te realiseren zoekt  RE/MAX Nederland actieve ondernemende managers met ervaring in de dienstverlening die een eigen kantoor zouden willen starten. “De kantooreigenaren zijn op hun beurt actief op zoek naar makelaars (met of zonder ervaring) die hyperlokaal het verschil gaan maken en op deze manier op korte termijn succesvol hun eigen business opbouwen.” 

Agentcentrische organisatie

Franchisenemers zijn samen met het hoofdkantoor lokaal op zoek naar twee types makelaar. De ervaren kracht, die baat zal hebben bij de centrale faciliteiten zoals het marketingplatform en salestrainingen. En de starter die het opleidingstraject incompany gaat doen en hierna volledig gecertificeerd is als Register Makelaar. De belangrijkste eisen in de profielschets zijn een goed opleidingsniveau en commerciële en dienstverlenende talenten. Dat laatste is cruciaal. Groot: “Dienstverlening is het nieuwe goud. Want de jongere generatie kiest bewust voor meer service  en is veelal bereid te betalen voor deze extra service. Daar zijn wij als agentcentrische organisatie op voorbereid. We zetten de makelaar persoonlijk neer, want de consument kiest een persoon.” Omdat ook de woningmarkt ‘intrinsiek is verbeterd’ is hij uitermate positief over de toekomst in de makelaardij. Hij ziet wel graag meer vrouwen in het vak. Nu is in Nederland 75 procent van de makelaars man, terwijl in de VS juist 78 procent vrouw is. “Ik denk dat het een uitstekend beroep is voor dames. Het vereist structuur en goed kunnen plannen. Daarnaast hebben vrouwen meer emotie bij een woonhuis en zijn zij meestal de beslissers.” In de praktijk komen veel van deze nieuwe makelaars uit het bankwezen of salesfuncties. Maar ook op een zijspoor belande carrièremensen, ziet Groot opbloeien als makelaar. “Ze zijn nu zzp’er en voelen zich helemaal gelukkig. Ze kunnen hun eigen droom realiseren.” 

Franchisenemer Vincent de Vos: 30 procent marktaandeel in Leiden

Als kantooreigenaar en franchisenemer in Leiden ziet de ervaren makelaar Vincent de Vos dat de verdeling van de leads onder de verschillende makelaars binnen zijn kantoor soepel verloopt. Als een klant belt naar een bepaalde makelaar is het duidelijk wie aan het werk gaat. Is dat niet het geval, dan wordt gekeken in wiens wijk de koop of verkoop speelt. Mocht dit ongedekt gebied zijn, dan is de klus voor de roulerende makelaar van dienst. Hij is opgegroeid in het vak bij RE/MAX. Dertien jaar geleden begon hij met een stageplek in het kantoor in Zoetermeer. Nu is hij alweer elf jaar franchisenemer in Leiden, de stad waar hij  zelf vandaan komt. Zijn kantoor met elf zelfstandig makelaars heeft bijna dertig procent van de lokale markt in handen. De Vos merkt dat er meer opdrachten zijn in de wijken waar de makelaars aan lokale marketing en acties doen, zoals flyeren, ‘burendag’ en kinderactiviteiten. Daar speelt hij op in. “Onze makelaars hebben een hyperlokale focus, zij kennen de middenstanders in de wijk.”  

Zijn kantoor is als eerste vestiging verbouwd naar het nieuwe Europese RE/MAX office design. Het ademt openheid met de wanden van glas en de lichte kleuren. “Het glas is symbolisch voor de transparantie naar de consument. Daar staan wij voor. Maar dat geldt ook intern. Iedereen weet wat hij of zij doet, maar ook wat voor een ieder het verdienmodel is.”  

Makelaar Manon de Boer: “Samenwerking geeft extra voldoening”

Ze was ‘op zoek naar aansluiting’, als hardwerkend makelaar maar vooral ‘mensenmens’. Manon de Boer werkte al twaalf jaar als zelfstandig makelaar en was onder meer partner bij een groot kantoor. Maar ze miste sparring en feedback van vakgenoten. Sinds januari dit jaar heeft zij die aansluiting gevonden, bij RE/MAX. Ze bekleedt nu een drieledige rol: als makelaar, taxateur en coach. Dat laatste noemt zij een uitdaging binnen haar dagelijkse werk.  Ze begeleidt nieuwe zelfstandig makelaars bij RE/MAX gedurende het gehele proces, van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot de eerste koopaktes en salestrainingen. Het nieuwe bestaan bevalt haar ‘vanaf dag één top’. “Je werkt samen met vakgenoten en bent toch zelfstandig. Bij lastige situaties zijn er altijd collega’s die zoiets al eens hebben meegemaakt. En iedere vrijdag is er salesoverleg waarbij we portefeuilles uitwisselen. Je staat er niet alleen voor en versterkt elkaar. Die samenwerking geeft extra voldoening.” Met al haar ervaring heeft ze op salesgebied toch veel opgestoken in haar nieuwe werkomgeving. Tijdens de wekelijkse rollenspellen en de trainingen bij RE/MAX University leerde ze vooral terug naar de basis te gaan: luisteren naar de klant en open vragen stellen. “En voorbereid zijn op de vragen van de consument.”