Rabobank
Ondernemer en formule maken samen het verschil Rabobank ziet volop kansen voor franchising in non-food De Rabobank verwacht in de komende jaren voor de non-fooddetailhandel een sterke toename van de concurrentie als gevolg van veranderende marktomstandigheden en gematigde consumentenbestedingen. Dit geldt met name voor de mode-, wonen- en sportbranche. Het beste antwoord hierop is offensief ondernemerschap waarbij de keuze voor de juiste formule de belangrijkste succesfactor is. Winkelformules die de consument aanspreken hebben de toekomst. Behalve aan de voorkant (formule), moet de non-foodondernemer ook aan de achterkant (inkoop, backoffice) zijn onderneming op orde hebben. "Franchising en andere vormen van samenwerking bieden hierbij volop kansen", aldus Anton Gelten van de afdeling Arrangementen van Rabobank Nederland Corporate Clients. De consument en de cultuur veranderen Het tempo van de bevolkingsgroei neemt af en na een aanvankelijke stijging neemt het aantal jongeren af. Nederland vergrijst en ontgroent. Het aantal alleenstaanden stijgt. Nederland krijgt steeds meer allochtone consumenten. In 2010 zal ??n op de vijf consumenten van allochtone afkomst zijn. Trendwatchers signaleren een cultuuromslag. Mensen krijgen weer meer oog voor menselijke aspecten en gemeenschappelijk belang. Familiebanden worden hechter en er komen meer deeltijd en multiculturele gezinnen. Autochtoon en allochtoon gaan samen naar school. Een nieuwe generatie groeit op met internet, mobiele telefonie en digitale technieken. Deze generatie 'belevenisconsumenten' reist fysiek ?n virtueel de hele wereld over en beleeft nieuwe culturen en producten. Internationale trends worden Nederlandse trends. In 2010 zal ??n op de vijf consumenten van allochtone afkomst zijn De huidige cultuur wordt sterk gedomineerd door technologie. Ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Consumenten ontvangen steeds meer informatie via allerlei media. Ze hebben het druk en blijven zoeken naar oplossingen om producten snel en effici?nt aan te schaffen. Internet is hierbij een steeds vaker gebruikt hulpmiddel. Daarnaast wil de consument af en toe ook gezellig kunnen winkelen in een sfeervolle winkelomgeving met veel voorzieningen. De markt en de bestedingen De Rabobank verwacht dat de komende jaren in het teken van laagconjunctuur zullen staan. Pas na 2006 zullen de consumentenbestedingen weer sterker gaan groeien. Dit betekent dat de stijging van de non-foodafzet de komende jaren beperkt zal zijn. De consument zal sterk op de prijs blijven letten zonder de eisen aan kwaliteit en service los te laten. De consument zoekt sneller dan voorheen naar een goedkoper alternatief en stelt desnoods de aankoop uit. De bestedingen via internet en tv stijgen sterk. In 2002 bedroeg de on-line omzet (internet) bijna EUR 1,0 miljard. In de eerste helft van 2003 is de on-line verkoop gestegen naar EUR 575 miljoen, 36% m??r dan in dezelfde periode van het jaar daarvoor. De verwachting is dat de on-line bestedingen blijven toenemen. Steeds vaker ook ori?nteren consumenten zich op het internet voorafgaande aan een fysieke aankoop. De concurrentiekracht verandert en neemt toe De non-fooddetailhandel kent een grote diversiteit aan markt(segment)en, aanbieders en distributiesectoren. Het laatste decennium is de consument in de bedrijfskolom de leidende schakel geworden. Voor de andere schakels betekent dit grote aanpassingen en innovaties. In de non-fooddetailhandel zien we nieuwe formules, nieuwe winkelvoorzieningen (megastores), schaalvergroting en multichannel verkoop. Bij de leveranciers zien we de opkomst van brandstores om de kracht van hun merken te versterken. Maar het betekent ook: complexere inkoop, hogere eisen aan kwaliteit en service, betere scholing van personeel en uitbreiding van ICT-toepassingen. De non-foodondernemers hebben er allemaal mee te maken. De consument is de leidende schakel geworden in de bedrijfskolom Bui