‘Q.ouT fietsen is altijd dichtbij’
Nieuws in de fietsenmarkt. Het relatief onbekende Q.ouT fietsen ziet namelijk kansen. De franchiseformule mikt op de opening van vijftig vestigingen in vijf jaar in Nederland. De teller staat nu nog op één. Een gesprek met oprichters Geert en zijn dochter Christel Grandjean over de uitrolplannen. “Het platform staat, we kunnen snel groeien.”
Franchise+ ontmoet Geert en Christel in Nuland. Daar runnen zij een Q.ouT fietsenzaak van pakweg 55 vierkante meter. “Het is een warme winkel in huiskamerstijl, de klant voelt zich op zijn gemak met een collectie van veertig fietsen. Bovendien kan men via onze website en webshop kiezen uit in totaal zo’n 35.000 fietsen. Deze fietsen worden naar wens in de winkel rijklaar gemaakt tegen een kleine vergoeding. Ook kunnen klanten er hun stalen ros laten repareren”, aldus Geert.
De vestiging dient, samen met de zaak van enige franchisenemer nu, Marco Tameris in Spijkenisse, als voorbeeld voor potentiële franchisenemers die met de formule aan de slag willen. “De afgelopen periode hebben we hard gewerkt om alles rondom onze franchiseplannen in orde te maken. Zo hebben we een platform gebouwd. Wat dat precies inhoudt? Een uitgebreide website met een ruim aanbod van zo’n 35.000 fietsen van verschillende merken”, zegt Geert. Ook de franchisecontracten liggen klaar, vertelt hij. “Prima contracten, die we hebben opgesteld samen met een advocaat. De franchisenemer die bij ons instapt betaalt een eenmalige fee van €17.500,-, naast de maandelijkse fee van €350,-. Hiervoor wordt hij of zij volledig ontzorgd. Zo richten wij de winkel in volgens de Q.ouT-styling en haken we de franchisenemer aan op ons platform waardoor hij of zij meteen de beschikking heeft over 35.000 fietsen. Het enige wat de ondernemer hoeft te hebben is een pand en zo’n vijf tot tienduizend euro voor de voorraad.”
Franchisecontracten
Q.ouT zoekt dus mensen met enige financiële armslag en met een technische achtergrond. “Ze moeten wel weten hoe een fiets in elkaar steekt. De meeste fietsen komen namelijk als pakket binnen, deze moeten worden afgemonteerd voor de klant. Bovendien heeft iedere vestiging een werkplaats”, aldus Christel. Desondanks spreekt zij van een toegankelijk franchiseconcept. “Vanwege het platform. Dat is kant-en-klaar en de reden dat we snel kunnen groeien. We haken ondernemers aan en die zijn meteen up-and-running. Hun pand is klein, de voorraad minimaal. Dat brengt veel voordelen met zich mee. Denk alleen al aan minimale voorraadkosten, lagere huur, minder stookkosten en lage schoonmaakkosten. Al met al maakt een kleiner winkeloppervlak een groot verschil in de kosten.
Daarbij beschikken ze toch over een grote, online voorraad via de website.” En die website is aan de achterkant weliswaar generiek, aan de voorkant kan iedere franchisenemer deze persoonlijk maken met eigen content, stelt Geert. “Via het platform geven ze consumenten de mogelijkheid om fietsen online te bestellen en meteen af te rekenen. Vervolgens worden de fietsen vanaf de fabrikant aan de winkel geleverd, die deze afmonteert en aflevert aan de klant.” De initiatiefnemer denkt daarbij overigens aan het opzetten van een eigen distributiepunt. “Van daaruit leveren wij de fietsen dan aan de winkels en desnoods rechtstreeks aan de klanten zelf.”
Begaan met de fietsenwereld
Geert is volgens eigen zeggen begaan met de fietswereld. “Het is een mooi product, heel groen en duurzaam. Het begon voor mij vroeger met het opknappen van oude fietsen. Dat vond ik zo leuk, dat ik uiteindelijk een fietsenzaak heb geopend. Een familiezaak, die we met z’n vieren runnen.” Het startte met winkel van ruim 2.000 vierkante meter net buiten het centrum van ’s-Hertogenbosch. De doelstelling was volgens Geert ambitieus: snel naamsbekendheid creëren en Europees gefabriceerde fietsen van hoge kwaliteit in de vestigingsplaats afzetten. “Na de opening van de winkel, heb ik nagedacht over een geheel nieuwe aanpak. Dat is de start geweest van het ingenieuze platform en een bijbehorend concept dat Q.ouT nu is. Er is bijna vier jaar aan gebouwd en er is flink geëxperimenteerd zodat wij er zeker van zijn dat alles goed loopt en blijft lopen.”
Dat experimenteren heeft er uiteindelijk toe geleid dat de winkel in ‘s-Hertogenbosch is verkocht en dat Geert samen met onder meer Christel een nieuwe, kleinere zaak in Nuland heeft geopend. “Onze missie: wij willen samen met onze franchisenemers graag kwaliteitsfietsen aan de man brengen voor een betaalbare prijs. Dat doen we online en via een netwerk van winkels: het platform kan oneindig franchisenemers aansluiten”, aldus Christel. Zij vertelt dat het platform van Q.ouT voorziet in de fietsen en alles rondom het kopen van een fiets. “Een verzekering? Klanten van onze franchisenemers kunnen deze meteen afsluiten dankzij de samenwerking met Enra fietsverzekeringen. En wil je de fiets financieren? Ook dat kan via FietsFlex. Klanten kunnen dan direct genieten van fietsplezier en de fiets gespreid betalen.”
Eerst Amsterdam en Rotterdam
Van omafietsen en transportfietsen tot kinderfietsen en e-bikes, Q.ouT biedt het aan. “Ja, ook de trend van de elektrische fiets gaat aan ons niet voorbij”, zegt Geert. “Wij hebben plusminus 7.000 e-bikes op voorraad. Voordelige e-bikes. Q.ouT fietsen zijn sowieso zeer voordelig voor de consument. Ten opzichte van reguliere zaken zijn wij bijna 45 procent goedkoper.” Het is een stevige belofte, die volgens Geert meer dan waar wordt gemaakt. “We regelen de eigen import van de fietsen en hebben scherpe inkoopcondities kunnen bedingen. Bovendien houden we onze eigen marge laag, wat resulteert in een scherpe prijs voor onze klanten.” Vanwege de genoemde scherpe prijs, de goede service (ook dat verzekert Q.ouT zijn klanten) en toegankelijkheid van het franchiseconcept ziet Geert mogelijkheden voor in totaal 50 zaken in vijf jaar tijd. De eerste pijlen van Q.ouT zijn gericht op de regio’s Amsterdam en Rotterdam. “Van daaruit moet er in iedere provincie een vestiging openen. Ook denken we eraan om kleinere punten te openen. Dat zijn een soort van dependances van de bestaande vestigingen zodat we nog dieper de lokale markten in kunnen duiken. Op die manier is er voor de consument altijd een Q.ouT-vestiging dichtbij.”