De Opbodmakelaar doet het anders

De makelaardij is een traditionele branche. Patrick Arnoldus vond het tijd voor iets nieuws en startte in 2011 met de formule De OpbodMakelaar. “Wij zijn de eerste full-service makelaar die al haar woningen per opbod verkoopt. Prijs, presentatie, promotie en service zijn onze pijlers, hierdoor verkopen wij veertig procent van onze woningen binnen drie maanden.”

Het idee voor de nieuwe formule ontstond in 2010. De makelaardij bevond zich in een diep dal en Patrick stoorde zich eraan dat de branche niet inventief was. Hij werkte voor een veilingsite en wilde deze bij bestaande makelaars onder de aandacht brengen. “Maar zij reageerden niet enthousiast, terwijl de huizenverkopers wel open stonden voor een andere aanpak.” Daarom besloot Patrick om in januari 2011 zelf een nieuwe makelaarsformule te starten: De OpbodMakelaar.

Freelance versus franchise

“Wij zijn toen van start gegaan met gerichte reclame op internet om zo onze portefeuille uit te bouwen.” Al snel reed Patrick het hele land door op zoek naar extra makelaars. “Wij zijn begonnen met een team van freelancers al merkten we snel dat dit niet werkte. Na een jaar hebben wij de overstap gemaakt naar franchise, eerst De OpbodMakelaar als franchiseformule uitgedacht, daarna stap voor stap ingericht en nu zijn we in de uitbouw- en uitbreidingsfase. Het grote voordeel van franchise is dat we met bewust gekozen zelfstandig ondernemers werken, die net die paar stappen extra zetten dan die makelaar in loondienst. De eerste periode dat een woning te koop staat is het belangrijkste”, vertelt Patrick. “Daarom organiseren we standaard binnen drie weken een Open Huis. Geïnteresseerden kunnen na een bezoek aan de woning een bod uitbrengen mondeling of via onze biedingssite. Het voordeel hiervan is dat we heel transparant werken.”

Onderscheidende werkwijze

De makelaarsformule onderscheidt zich ook op andere punten. De franchisenemers hebben bijvoorbeeld ruime openingstijden, zodat geïnteresseerden de woning ook ’s avonds of in het weekend kunnen bezichtigen, dan zijn de franchisenemers ook telefonisch bereikbaar voor klanten. Bovendien vindt Patrick het belangrijk dat de woningen professioneel gepresenteerd worden, met pakkende verkoopteksten en professionele foto’s. De OpbodMakelaar werkt inmiddels met acht franchisenemers, verspreid over Nederland, maar wil graag verder uitbreiden. Franchisenemers hoeven niet per definitie te beschikken over een afgeronde makelaarsopleiding. “Ik vind het belangrijker dat ze commercieel, creatief en ondernemend zijn, echt met klanten mee kunnen denken en kennis hebben van de woningmarkt.” Voor startende ondernemers kost het tijd om een portefeuille op te bouwen. “We ondersteunen franchisenemers bij de promotie in de regio en ze krijgen een inwerktraject welke aansluit op zijn of haar ervaring. Daarbij kunnen de makelaars gebruik maken van de backoffice en de kennis en ervaring van het hoofdkantoor maar ook van de collega’s in het land. “Zo werken wij gezamenlijk aan een nog succesvollere organisatie”, aldus Patrick.