‘De ondernemer is de verpersoonlijking van ons concept’

‘Het profiel van franchisenemers is al een aantal keer aangepast, daarover zijn we dan steeds weer in gesprek met Koelewijn & Partners.’

Uniek. Koffie- en theeformule Simon Lévelt en franchise adviesbureau Koelewijn & Partners werken al 25 jaar samen. Een partnership die resulteert in de juiste franchisenemer op de juiste plek. “Of ze het weleens mis hebben? Nee, eigenlijk niet”, aldus Mikkel Levelt.

Het is als wijn; naarmate die langer ligt, wordt die lekkerder. Het geldt ook voor het partnership tussen Simon Lévelt en Koelewijn & Partners. “Het startte met ons te helpen met de opbouw van een franchiseorganisatie, de werving en selectie van franchisenemers, vestigingsplaatsonderzoek en voor een kortere periode ook het voorzitterschap van de franchisenemersvereniging van Simon Lévelt. Nu helpt Koelewijn & Partners ons vooral bij het vinden van de juiste franchisenemers op de juiste plek”, vertelt directeur Mikkel Levelt van Simon Lévelt. Hoe? Via een gedegen werving- en selectiemodel. Werving en selectie is volgens Levelt een ontzettend belangrijk aspect voor de formule. “Wij zijn ooit bij Koelewijn & Partners terecht gekomen vanwege hun expertise. Zij zijn thuis in franchise, ze kennen de markt en hebben de juiste connecties. Een voorbeeld: als een winkel overgaat naar een nieuwe franchisenemer dan is een waardebepaling nodig. Via Koelewijn & Partners zijn we in contact gekomen met Flynth.” Het feit dat de werving en selectie van franchisenemers nu grotendeels bij het adviesbureau in Baarn ligt heeft ook organisatorische redenen. “Wij zijn een kleine organisatie, we hebben niet iemand op human resources. Die taak was verdeeld en om de mensen te ontlasten hebben we het jaren terug bij Koelewijn & Partners neergelegd. En daar is het nooit meer weggehaald”, zegt Levelt. De contacten zijn altijd nauw tussen Koelewijn & Partners en Simon Lévelt. “Het profiel van franchisenemers is al een aantal keer aangepast, daarover zijn we dan steeds weer in gesprek met Koelewijn & Partners. Ook hebben we hierop het wervings- & selectiebeleid aangepast. Zo maakt nu ook een assessment onderdeel uit van het proces.”

Minimaal twee gesprekken

Simon Lévelt is altijd op zoek naar goede franchisenemers, vertelt Levelt. “Er zijn altijd wel franchisenemers die op een gegeven moment willen stoppen en hun winkel willen verkopen. Nou, dan kunnen wij terugvallen op Koelewijn & Partners. Zij hebben al een ruime database waaruit ze kunnen putten.” Koelewijn & Partners gaat voor Simon Lévelt in gesprek met de potentiële franchisenemers, iedere kandidaat spreken ze minimaal twee keer. “Vervolgens lopen de geselecteerde mensen stage in onze winkels en aansluitend neemt men deel aan een assessment om te kijken of de kandidaten over ontwikkelbare talenten beschikken”, vertelt Levelt. Zij is zeer tevreden over dit traject. “Of ze het weleens mis hebben? Nee, eigenlijk niet. We weten samen heel goed de juiste kandidaten te selecteren.”

Naar België

Simon Lévelt heeft inmiddels 43 winkels, 38 in Nederland en 5 in België. “Ja, België. Een groeimarkt voor ons. Weet jij toevallig of Koelewijn & Partners ook niet daar een vestiging opent? Dat zou ons namelijk heel erg helpen”, lacht Levelt. Van het totaal van 43 winkels heeft Simon Lévelt er 8 in eigen beheer. Hiervan worden er 2 mogelijk op korte termijn overgedaan aan franchisenemers. “Tenminste, als we samen met een Belgische Koelewijn & Partners de juiste franchisenemers kunnen vinden. Maar we kijken ook naar hybridevormen, waarbij de potentiële franchisenemer eerst als bedrijfsleider aan de slag gaat en in die functie kan wennen aan de winkel, de werkzaamheden en het franchisenemerschap. Ze moeten het echt leuk vinden en een passie voor koffie en thee hebben of deze ontwikkelen. Bevalt het, dan kan de winkel over”, aldus Bert Jongsma, co-directeur bij Simon Lévelt. Simon Lévelt is namelijk dé specialist in koffie en thee, een concept met een heel duidelijke positionering getuige de woorden van Jongsma. “Wij trekken echt een ander publiek dan de supermarkten. Onze klanten zijn gek op mooie koffies en thee. Ze kiezen biologisch, voor duurzame producten met oog voor mens en milieu. Deze mensen zijn ook bereid om hiervoor iets meer te betalen, ze willen kwaliteit. En bij ons vinden ze die kwaliteit.” En ze vinden in de franchisenemers van Simon Lévelt een gesprekspartner. “We hebben een gedeelde passie, klanten hebben namelijk een bovengemiddelde kennis van de producten die ze bij ons kopen. Samen met hen zoeken we de mooiste koffiesoorten uit waar zij thuis van kunnen genieten.” Het is volgens Jongsma ook de reden dat franchise zo’n goed samenwerkingsmodel is voor Simon Lévelt. “In franchise zit ondernemerschap, iets dat bij onze formule leidt tot betere resultaten dan wanneer wij een vestiging in eigen beheer runnen. De ondernemer is het gezicht van de zaak, hij of zij ís Simon Lévelt, is de vertegenwoordiger van het merk en heeft een zeer groot aandeel in het succes van de winkel. Ontegenzeggelijk.” Juist ook daarom is het zoeken en vinden van goede, passende franchisenemers zo belangrijk voor de formule. “Met goede franchisenemers kun je een sterk merk bouwen”, zegt Levelt. “De ondernemers zijn de verpersoonlijking van ons concept. En iedereen geeft lokaal zijn eigen invulling aan zijn of haar zaak. Het is ook hun eigen koffie- en theezaak.”

Jubileum

Koffie- en theeformule Simon Lévelt en franchise adviesbureau Koelewijn & Partners werken al 25 jaar samen. Om dit jubileum te vieren werd recent in Baarn de directie en betrokken medewerkers in het zonnetje gezet. Tijdens een feestelijke lunch werd stil gestaan bij deze waardevolle samenwerking. Aansluitend was er een inspirerend middagprogramma waar de Simon Lévelt-medewerkers werden bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en recruitment. Ook kwamen diverse rendement verhogende tools aan bod. Als blijk van waardering bood Joost Bos, directeur van Koelewijn & Partners, een partnercadeau aan welke begeleid werd met de hartelijke woorden: “Zo’n lange samenwerking voelt als vriendschap; je vertrouwt elkaar, kent ieders kwaliteiten en je weet elkaar waar nodig te vinden.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

De wereld van franchiseformules verandert snel. Flynth vindt het cruciaal dat de winstgevendheid van de franchisegever en de ondernemer op peil blijft of groeit.