Nieuwkomer Dutchmobile toont ambitie

Jacques van Echteld heeft ruim zestien jaar gewerkt in de markt van de mobiele telefonie en hij merkte dat bedrijven eigenlijk altijd te duur uit zijn. “Ze sluiten vaak een verkeerd abonnement af, omdat ze niet weten hoeveel hun medewerkers gaan bellen”, vertelt hij. Dit soort problemen gaat hij aanpakken met een nieuwe franchiseorganisatie.

Dutchmobile gaat telefonieabonnementen verkopen aan grote bedrijven. De abonnementen hebben dezelfde tarieven als die van T-Mobile, KPN en Vodafone. Alleen de voorwaarden zijn anders: elke klant krijgt namelijk een eigen accountmanager, de tarieven en de contractduur zijn flexibel en de ondernemer krijgt inzicht in en controle over het belgedrag van zijn medewerkers. Alles bij elkaar moet dit bedrijven een flinke besparing opleveren.

Flexibel

Een belangrijk usp van Dutchmobile is de flexibele abonnementen. “Bedrijven zijn helemaal niet gebaat bij contracten van twee jaar”, vertelt franchisegever Jacques van Echteld. “Als functies komen te vervallen, dan blijf je met een overschot aan abonnementen zitten. Bij ons krijgen klanten een aantal simkaarten die ze aan of juist weer uit kunnen zetten. Zo betalen ze nooit te veel.” Ook de tarieven zijn flexibel. Voordat Dutchmobile factureert analyseert het eerst welk abonnement het beste bij het belgedrag van de medewerker past. Het past het abonnementstarief daar met terugwerkende kracht automatisch op aan. “Dit doen we elke maand”, vertelt Van Echteld. “Zo betaalt de klant dus altijd het meest voordelige tarief.” Een laatste voordeel is dat de werkgever controle krijgt over het belgedrag van zijn medewerkers. Hij kan bijvoorbeeld een limiet instellen voor het bellen naar het buitenland. Als deze in zicht komt, dan krijgt de medewerker eerst een waarschuwing. Is de limiet bereikt? Dan wordt dat gedeelte van het abonnement afgesloten.

Timemanagement

Van Echteld heeft het afgelopen jaar gebruikt voor het opzetten van zijn organisatie. Nu is hij bezig met het werven van franchisenemers. Zo’n 35 kandidaten hebben zich aangemeld, maar hij merkt dat lang niet iedereen geschikt is. “Een goede opleiding en ervaring als buitendienstmedewerker vind ik belangrijke voorwaarden”, vertelt hij. “Ik krijg soms reacties van mensen met retailervaring, maar ik ben meer op zoek naar accountmanagers. Ze moeten in staat zijn om een groot klantenbestand te beheren. Dat betekent dat ze gevoel hebben voor timemanagement. Ze moeten de juiste balans vinden tussen de tijd die ze investeren in acquisitie, klantenbezoek, sales en after-sales. Ook moeten ze gewend zijn om te werken met targets: klanten komen niet vanzelf naar je toe. Je moet de drive hebben om de markt actief te benaderen.” Van Echteld heeft inmiddels met vijftien kandidaten gesproken die in april van start gaan. Ze betalen 3600 euro entreefee en gaan – verspreid over het hele land - samen vanuit regionale kantoren werken. Zo kunnen ze elkaar op de hoogte houden en ervaringen uitwisselen. Hoe groot de organisatie over vijf jaar is? “Mijn oorspronkelijke target was 25 franchisenemers in vijf jaar. Maar ik merk nu dat het enthousiasme onder de franchisenemers zo groot is, dat we tegen die tijd al veel groter zijn. In de markt is er plaats voor tachtig franchisenemers. Ik verwacht dat we dat aantal binnen vijf jaar bereikt hebben.”