Naturals start met crowdfunding

De franchiseformule Naturals start met een nieuwe financieringsvorm: crowdfunding. Klanten kunnen investeren in een winkel en krijgen na vier jaar een rendement van 16 procent.

“Maar het gaat de mensen niet in de eerste plaats om het rendement. Ze vinden het leuk om betrokken te zijn bij de winkel”, vertelt franchisegever Mark Kolster. De eerste franchisevestiging van bloemenwerk Naturals is in november 2012 in Rotterdam Hillegersberg gestart. De franchisenemers hadden de financiering al rond bij de bank. Toch hebben ze daarna ook klanten gevraagd om te investeren, het zogenaamde crowdfunding. “We zien crowdfunding vooral als een pilot”, vertelt franchisegever Mark Kolster. “De CAO in de bloemensector is slecht. Bedrijfsleiders die een eigen zaak willen openen, hebben nauwelijks spaargeld. Crowdfunding kan dan een mooie oplossing zijn. Bovendien, als mensen uit de buurt investeren, voelen ze zich betrokken. Het worden vaak trouwe klanten en goede ambassadeurs voor de winkel.” Klanten kunnen zelf kiezen hoeveel ze investeren en dat kan al vanaf tien euro. Na vier jaar krijgen ze hun inleg terug plus een rendement van zestien procent. Het geld levert dus vier procent per jaar op. 

Trendy

Crowdfunding is een nieuwe investeringsvorm die vooral gebruikt wordt door ondernemers die nog moeten starten. Kolster merkt dat het een voordeel is dat de vestiging in Hillegersberg al open is. “Klanten zien concreet waar ze in investeren. Daardoor zijn de bedragen die we ophalen iets hoger.” Om investeerders te werven heeft Kolster een advertentie gezet in de lokale krant. Daarnaast kreeg elke klant een kaartje met informatie mee. “Zo’n campagne duurt drie maanden, maar in het begin blijft het bedrag vaak laag. Het is natuurlijk een nieuw concept en mensen moeten er even over nadenken. In de laatste weken voor de deadline schiet de teller pas echt omhoog. Klanten investeren gemiddeld 250 tot 500 euro.” De investering is een normale lening en het is niet zonder risico. Als de winkel succesvol is, krijgen mensen hun geld met rendement terug. Als de franchisenemer failliet zou gaan, krijgen ze een deel of niets terug. Toch merkt Kolster dat dat geen belemmering hoeft te zijn. “Naturals is echt anders dan de oubollige, traditionele bloemenspeciaalzaken die je nu overal ziet. Het zijn trendy winkels met lounge muziek, narrowcasting en een assortiment met bijzondere bloemen en planten. Als mensen investeren dan geloven ze in het merk Naturals en willen ze graag een bijdrage leveren aan het succes.” Naturals heeft nu een franchisevestiging en een eigen vestiging. Kolster heeft als doel om binnen tien jaar tachtig winkels te openen in Nederland. Daarnaast wil hij het concept uitbouwen in het buitenland. 

+