MotoPort Stores zijn lifestyle winkels
Alles op motorgebied onder ??n dak te zien en te koop MotoPort Stores zijn lifestylewinkels als Ikea en Intratuin Succes blijft nooit onopgemerkt. Een eerste multibrand autoketen is al gesignaleerd naar het voorbeeld van de motorfranchiseformule MotoPort. "Door de nieuwe EG-richtlijnen voor autoverkopen volgen er meer, zeker weten," zegt secretaris Jack Kant. Multibrand houdt in dat alle merken in het assortiment worden gevoerd en getoond aan de consument. Multibrand is een van de succesfactoren onder de MotoPort-formule. Bij de 24 MotoPort-vestigingen vindt de motorrijder alles onder ??n dak: alle merken nieuwe en gebruikte motoren, accessoires, kleding, helmen, banden, onderhoud, verzekering, financieringen en reizen. Dit jaar viert de organisatie het vierde lustrum. Op de Nederlandse markt voor motoren is MotoPort marktleider. Twintig jaar geleden begonnen als een samenwerkingsverband onder de naam Selectgroep, vond de toenmalige groep van 13 bedrijven in 1991 aansluiting bij het Duitse MotoPort van Difi Dierk Filmer. Twee jaar geleden werd Difi en daarmee MotoPort ingelijfd door de EuroBike Groep. Dat bleek geen succes. In juni dit jaar verwierf de Nederlandse afdeling, die als een zelfstandige eenheid opereerde, van EuroBike de formulerechten. Ook werd men eigenaar en fabrikant van een aantal exclusieve motorkledingmerken als Dane Gore-tex, Difi en het helmenmerk Bayard. De weg ligt daarmee open voor internationale expansie. "Natuurlijk gaan we werken aan een beleidsplan buitenland," meldt Kant desgevraagd, "maar verdere uitbouw van de Nederlandse markt zal altijd onze hoofdprioriteit zijn." Als we Kant in augustus spreken staat de logistiek met uitlevering uit Nederland goed op de rails. Vier weken na de overname vonden de eerste leveringen alweer plaats. "Transport kun je inkopen, logistiek valt of staat bij de interne organisatie," weet Kant. Een enorme klus diende geklaard te worden door 153 trailers met voorraden uit Duitsland naar Brabant te halen. In Veghel, waar aan De Amert 704 het hoofdkantoor staat, vindt inmiddels een grootse nieuwbouw plaats om de bedrijfsruimte te verdubbelen. In Vlijmen, 30 kilometer verderop, is een grote bedrijfsruimte gehuurd voor bulkopslag. De personele bezetting van het hoofdkantoor wordt met 8 tot 18 mensen uitgebreid. De productontwikkeling van de merkenlijnen zijn verzelfstandigd, waardoor de creativiteit op een nog hoger niveau kan komen. Dagje-uit-gevoel Het Nederlandse concept voor MotoPort met aparte afdelingen voor de verkoop van motoren, accessoires, kleding, naast een magazijn en reparatieafdeling, is een commercieel succes gebleken. Een kledingafdeling van meer dan 1.000 m? is tegenwoordig geen uitzondering meer. Het sluit aan bij lifestylezaken als Ikea en Intratuin, waar je heen gaat met een dagje-uit-gevoel. Het heeft van de seizoengebonden motorsport een jaarronde business gemaakt. In Nederland, Duitsland en Denemarken is de MotoPort-formule goed ontwikkeld. Wel heeft in Duitsland een min of meer koude sanering plaatsgevonden. Het aantal MotoPort-vestigingen is van 108 teruggebracht naar 54. Aanvankelijk was dat aantal zelfs 48, maar inmiddels hebben alweer zes nieuwe bedrijven zich aangesloten. De opzet is het Nederlandse concept te kopi?ren, waarbij een afnameverplichting van accessoires, kleding en andere gevoerde producten verplicht is. De aangesloten vestigingen dienen te investeren in een bepaald voorzieningenniveau. Zo heeft een Nederlandse MotoPort-zaak gemiddeld 150 motoren in de showroom staan met een totale waarde van 445.000 euro en de voorraad aanverwante producten vertegenwoordigt een waarde van 115.000 euro. Kant: "Wij willen dat iemand helemaal achter ons concept staat. We kiezen niet voor een korte termijnwinst door een hogere verkoopwinst op aanverwante producten. Het past niet in onze filosofie van duurzaamheid. We streven niet na de goedkoopste te zijn. MotoPort doet niet aan prijsstrijd, MotoPort staat voor een goede prijs-kwaliteitverhouding." Motormarkt lastig