Meubelbranche hoopvol ingetogen

Bij marktonderzoeken naar de economische situatie wordt vaak de vraag gesteld: “Is het een gunstige of ongunstige tijd om meubels te kopen?” Als variant op de vraag wilde de redactie van Franchise+ weten hoe het gesteld is met de meubelbranche en met name de franchiseketens op dit gebied.

Uit een rapport van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) blijkt dat het aantal woonzaken de afgelopen jaren vrij stabiel is. Nederland telde eind 2008 9.490 woonwinkels. Daarvan zijn er 1.870 meubelspeciaalzaak. Ongeveer een kwart van de meubelzaken werkt samen in de vorm van een inkoopcombinatie of franchiseformule. Driekwart van de ondernemers werkt op eigen kracht. Willem Scholtz, projectmanager van de Intres-formules stelt: “Ondernemers in de meubelbranche zijn eigenzinnig in de goede zin van het woord. Het zijn local hero’s. Ze willen graag een eigen stempel op hun collectie zetten. Nu het economisch zwaar weer is hebben velen het moeilijk. Veel mensen stellen de aankoop van een nieuw bankstel of een nieuwe slaapkamer toch maar een jaartje uit. Er worden ook minder huizen gebouwd. Dat heeft ook zijn weerslag op de meubelbranche. De stille kracht is op dit moment de woningtextiel. Mensen kopen toch nog nieuwe vloer- of raambekleding. Gezamenlijke inkoop of franchise biedt voordelen. Alleen is maar alleen. Door samenwerking op inkoopgebied en marketing sta je sterker. Vooral nu is het van belang die ondernemers te ondersteunen die het moeilijk hebben. Juist nu is er sprake van meerwaarde van het formulelidmaatschap. Als eenmanszaak is dat lastiger.”

Formules

Euretco Wonen en Intres zijn de grote spelers in de meubelbranches met formules zoals Garant Meubel, Novastyl, Morgana, Slaapgilde en Woonfacet (Intres) of Topform, New Sity, Slaapkenner, Woonvisie (Euretco) en Profijt Meubel, Happy Living en Siësta Slapen (IMG/Euretco).

Adjunct-directeur Norbert van Noesel van Euretco Wonen: “Ik zie grote verschillen tussen ondernemers. Er zijn er die het moeilijk hebben maar er zijn er ook die in deze tijd tien procent meer omzet realiseren. Het komt steeds meer aan op actief ondernemerschap. De tijd dat je ’s morgens de winkeldeur opent en geduldig wacht op klanten, is voorbij. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. En dat is in deze tijd een stuk minder daar waar kijkers gezien worden als een hinderlijke onderbreking van de koffiepauze. Maar als je actief inspeelt op potentiële klanten, interesse toont, de juiste vragen stelt, doe je het prima. Een voorbeeld: wij hebben bij onze Slaapkenner-formule het maatwerkconcept NOX geïntroduceerd. Aan de hand van persoonlijke wensen, fysieke kenmerken en slaapgewoonten, stelt het programma een advies op maat op wat de meest geschikte matras en bedbodem is. De ondernemers die bereid zijn daarin te investeren, zijn onderscheidend bezig en dat merken ze aan hun omzet. Een ander goed voorbeeld van actief ondernemerschap is Gert de Jeu van ‘Houweling Kunst van ’t Wonen’ in Alphen aan de Rijn. Hij heeft samen met een aantal partners onlangs het eigentijdse woonconcept Da Vinci geopend. Dat getuigt van visie en durf.

Ik verwacht dat onze formules en concepten de komende jaren groeien omdat ondernemers zoeken naar manieren om zich te onderscheiden van hun collega’s, zich nadrukkelijker willen profileren. Daarbij kunnen ze leren van ervaringen van hun collega-ondernemers. Dan heb ik het nog niet gehad over de voordelen van ons centrale betalingssysteem. Samenwerking is toch aantrekkelijker dan dat je  eenzaam probeert het hoofd boven water te houden.”

Laagsegment

In het laagsegment is Profijt Meubels met 27 vestigingen een belangrijke aanbieder.

“Voor ons is de kredietcrisis positief”, stelt franchisemanager Rob van Drunen van Profijt Meubel en Pronto Wonen: “Er zijn minder bezoekers in onze winkels. Wat we merken is dat degenen die wél komen, ook daadwerkelijk kopen. De omzet van Profijt Meubel is ten opzichte van vorig jaar gestegen. Bovendien werken we met aantrekkelijke marges. Pronto Wonen richt zich meer op het middensegment. In dat segment is het iets lastiger, al draaien onze franchisenemers ook aanzienlijk beter dan hun collega’s. Beide formules presteren hiermee vijftien procent beter dan het branchegemiddelde. Het grote voordeel van franchiseketens is dat je door gezamenlijke inkoop een zeer goede marge kunt behalen. Daarnaast kun je door bundeling van krachten samen marketingactiviteiten ontwikkelen. Ik verwacht dan ook dat de komende jaren een aantal zelfstandige meubelzaken de overstap zullen maken naar onze formules.”

Topsegment

De omzet in de meubelbranche mag onder druk staan, dat geldt minder voor het topsegment in de markt. Formulemanager Rob Fengler van Novastyl: “Mijn indruk is dat met name het middensegment het moeilijk heeft. Novastyl richt zich meer op de bovenkant van de markt met een breed assortiment. Je kunt natuurlijk alleen een bank of een bed bij Novastyl kopen. Maar bij ons ligt de nadruk op woninginrichting waarbij bijvoorbeeld vloerdekking of gordijnen zijn afgestemd op de meubels. Ook bij ons is er sprake van minder bezoekers aan de winkel. Maar kijkers zijn vaak wél kopers. Novastyl is geen franchiseformule, maar een inkoopcombinatie-formule. We hebben nu 21 vestigingen. Ik verwacht dat wij de komende jaren naar 25 tot 30 vestigingen kunnen groeien. Want we hebben niet alleen collecties tegen aantrekkelijke inkoopprijzen, maar ondersteunen onze aangesloten winkels ook met zeven folders per jaar. Ik verwacht dat meer detaillisten die nu geheel zelfstandig opereren, zich bij ons aansluiten.”

Projectmanager retail Sylvia van Schagen van Rivièra Maison: “Wij merken weinig van de kredietcrisis. Er is onlangs een nieuwe franchisevestiging geopend in Breda en de omzet overtreft de prognose. In Alkmaar hebben we onze eigen vestiging in een franchisevestiging omgezet. De franchisenemer daar is een voormalig filiaalleider van ons. Die kent de formule dus heel goed. Alleen onze vestiging in Maastricht hebben we moeten sluiten. Dat had met de locatie te maken. Die was niet goed. Maar als we een geschikte locatie vinden, zullen we daar zeker heropenen. We zien nog volop groeikansen. Het lijkt ons bijvoorbeeld aantrekkelijk om ook in Eindhoven een vestiging te openen.” Rivièra Maison slaat haar vleugels ook uit naar het buitenland: begin oktober wordt in Hamburg de eerste vestiging in Duitsland geopend. Dat wordt een flagship store. We waren er al via dealers en winkels actief. Maar nu dus met een eigen vestiging.”

Met driekwart eenmanszaken bieden inkoopcombinaties en franchiseformules een aantrekkelijk alternatief in roerige economische tijden. De mogelijkheden van de branche werden onlangs in een trendrapport omschreven als ‘hoopvol ingetogen.’ Een typering waarin een expert zich herkent: “Het is zeker geen kommer en kwel in de meubelbranche. Aan de andere kant is de huidige tijd niet echt florissant. Dus die typering klopt dus wel.”