Met deze 4 handig tips van Exact pak jij doeltreffend je personeelstekort aan
Koks, obers, gastheren en -vrouwen: er zijn er in de vrijetijdssector te weinig van. En dat is voor ondernemers een grote uitdaging, en leidt onder personeel tot veel werkdruk.
Veel ondernemingen sluiten noodgedwongen hun deuren omdat ze niet genoeg capaciteit hebben. Waarom is er zoveel personeelstekort? En waar ligt de oplossing? In dit blog geven we 4 handige tips hoe je het personeelstekort opvangt.
Hoe is het personeelstekort ontstaan?
Je raadt het al: corona. In veel sectoren zie je sinds de uitbraak van de pandemie hetzelfde beeld terugkeren: medewerkers gaan ergens anders werken en slechts een deel van hen keert terug naar hun oorspronkelijke sector of werkgever. Daarbij zijn conjunctuurgevoelige sectoren, zoals de horeca, minder aantrekkelijk. Het levert simpelweg te weinig zekerheid voor de lange termijn. Het feit dat een deel van de horeca seizoensgebonden werk betreft, helpt daarbij ook niet.
Tip 1: Verbeter het salaris
Klinkt als een open deur, maar werkzoekenden kijken bijna altijd het eerste naar de hoogte van het salaris. Kijk dus of het mogelijk is om iets boven het horeca-cao en de lonen in concurrerende sectoren te gaan zitten. Betere lonen leidt tot beter, gemotiveerd personeel, minder uitval, betere service en duurzame groei. Moeite met werven? Soms kan een bonus ook helpen om nieuw personeel binnen te halen. Zet je personeel in als ambassadeurs van je bedrijf, en beloon ze door op te zoek te gaan naar nieuw talent.
Vergeet trouwens je secundaire arbeidsvoorwaarden niet. Denk bijvoorbeeld aan een dertiende maand, toeslagen voor het werken in het weekend en feestdagen, verzekeringen voor het personeel, reiskostenvergoeding, kinderopvang, opleiding en sportverenigingen. En doe ook vaak genoeg iets leuks met elkaar. Niets is beter voor je personeel dan een fijne werksfeer. Stimuleer je team met uitjes en borrels. Dat zorgt er niet alleen voor dat je nieuwe personeel zich welkom voelt, maar huidige werknemers plezier in hun werk behouden. En dus niet op zoek gaan naar ander werk.
Tip 2: Werf buiten de box
In de horeca werken veel jongeren. Maar talent kent geen leeftijd. Vergeet de oudere werknemers dus niet als je op zoek gaat naar nieuw personeel. Veel 55-plussers kunnen geen werk vinden, terwijl ze wel flink wat ervaring hebben én enthousiast zijn om aan de slag te gaan. Kijk ook buiten de grenzen: in Zuid-Europa zijn er veel getalenteerde koks die bereid zijn om te verhuizen naar een ander land voor een baan in jouw goedlopende horecazaak.
Tip 3: Automatiseer herhalende taken voor optimale inzet van personeel
Een andere tip om personeelstekort tegen te gaan is betere en effectievere inzet van huidig personeel. Bij veel bedrijven is huidig personeel nog bezig met teveel handmatige handelingen die hun effectiviteit beïnvloedt. Niet alleen op de vloer, maar ook in andere lagen van de organisatie zoals de finance afdeling is dit het geval. Bij veel bedrijven gebeurt de financiële administratie nog handmatig, denk aan het verwerken van bonnen, bankafschriften en de debiteuren- en crediteurenadministratie. Deze terugkerende administratieve taken kosten ontzettend veel tijd.
Maar vergeet ook niet inefficiënte inkoop- en voorraadbeheerprocessen. Het handmatig koppelen van contracten en geplaatste bestellingen is een zeer tijdrovend klusje, terwijl deze handelingen met moderne software eenvoudig te automatiseren zijn. Wie dat slim aanpakt, bespaart snel op kosten en inzet van personeel. Er blijft zo meer tijd over voor je personeel om zich te richten op hun kerntaken. Voor een hotelmedewerker is dat het bieden van goede, persoonlijke service voor de gast en voor finance het financieel gezond houden van de onderneming. Laat de handmatige taken maar aan slimme software over.
Tip 4: Integreer verschillende systemen
Binnen de vrijetijdssector worden vaak verschillende systemen gebruikt. Of een gast nou wil reserveren of betalen, voor elk proces is er een ander systeem. Maar ook voor het personeel zijn talloze systemen nodig: van het uitbetalen van salaris, inplannen van diensten tot het registreren van uren. Het werken met al deze verschillende systemen zorgt voor een erg omslachtig proces voor zowel medewerkers op de vloer als op kantoor. Al deze systemen moeten apart worden beheerd: van registratie tot verwerking van belangrijke gegevens in de financiële administratie. Daarbovenop hebben veel ondernemingen meerdere vestigingen, waardoor alle administratieve handelingen nogmaals moeten worden uitgevoerd. Dit is ook eenvoudig te tackelen met digitalisering. Bij moderne finance systemen is het mogelijk om verschillende systemen met elkaar te integreren. Hierdoor beheer je informatie over je personeelsplanning, financiële administratie en andere systemen vanuit een centrale plek en heeft iedereen snel toegang tot de benodigde informatie.
Conclusie
Personeelstekort is een structureel terugkerend probleem in veel verschillende branches, waar met name de vrijetijdsector flink wordt geraakt. Toch zijn er manieren om dit aan te pakken, door enerzijds out of the box te denken voor het aantrekken van nieuw personeel en anderzijds het leven voor bestaand personeel makkelijker te maken met behulp van digitalisering.