Media Expresse

Na afscheid van Sanoma Uitgevers werkt deel Media Expresse aan doorstart Media Expresse bestaat nog tot 2007 Sanoma Uitgevers is momenteel in gesprek met de Vereniging van Franchisenemers Media Expresse (VFM) over een mogelijke doorstart van een deel van Media Expresse. In de vorige uitgave van Franchise+ meldden wij al dat de voormalige VNU Tijdschriftengroep heeft besloten om de distributie van tijdschriften de komende jaren over te hevelen naar de TPG-groep. De lopende franchisecontracten worden gerespecteerd. Dat betekent dat Media Expresse in de huidige vorm in 2007 ophoudt te bestaan. Een deel van de leden van de VFM werkt momenteel aan een plan om het distributienetwerk in stand te houden. "Het is misschien een uitzonderlijke situatie, dat ik hier aan een tafel zit met de voorzitter van de franchisenemers, ondanks het feit dat wij besloten hebben om op termijn met de tijdschriftendistributie te stoppen." erkent Henk Scheenstra, directeur marketing van Sanoma Uitgevers. "Maar het geeft tegelijkertijd ook aan dat wij gezamenlijk proberen aan een oplossing te werken wat de toekomst van de franchisenemers betreft."Gesprekspartner en voorzitter van de franchisevereniging Henk Raggers: "Media Expresse is een sterfhuisconstructie. Ik weet dat Sanoma dat anders noemt, maar ik zie het toch zo. Het is natuurlijk zuur om voorzitter te zijn van een franchisevereniging die op termijn eindigt. Aan de andere kant zijn er goede afspraken gemaakt met Sanoma over de komende jaren. Ik ga ervan uit dat Sanoma en wij als franchisenemers die afspraken nakomen. De komende maanden bekijken wij in hoeverre wij het distributienetwerk in stand kunnen houden."Henk Scheenstra: "Sanoma beschikt over een heel goed softwaresysteem om de logistieke distributie van tijdschriften centraal te co?rdineren. Wij bekijken nu in hoeverre het mogelijk is dat systeem beschikbaar te stellen aan een nieuwe organisatie."De vraag rijst hoe het mogelijk is om het distributienetwerk in stand te houden tegen de achtergrond dat de tijdschriftendistributie de komende jaren wordt overgeheveld naar TPG. Opnieuw Henk Raggers: "Het is niet zo dat wij uitsluitend Sanoma-tijdschriften mogen distribueren. Er zijn mogelijkheden om ook andere bladen te distribueren. Natuurlijk heb je een probleem als je de Story van Sanoma en bijvoorbeeld Priv? van de Telegraaf gelijktijdig wilt exploiteren, dit wordt in het contract uitgesloten. Daar moet je over praten. Maar er zijn voldoende tijdschriften en ander drukwerk dat je zou kunnen distribueren die geen concurrentie zijn van de Sanoma-tijdschriften. De komende maanden gaan we erover praten hoe we een doorstart kunnen maken." Core business De voormalige VNU Tijdschriftengroep besloot vorig jaar om te stoppen met de franchiseformule. Henk Scheenstra daarover: "Daar zijn vele redenen voor. De belangrijkste daarvan is dat wij als uitgever graag het klantencontact in eigen hand willen hebben. Mensen zijn geabonneerd op bijvoorbeeld VT Wonen of Libelle. De binding met Sanoma Uitgevers of de specifieke franchisenemer is minder belangrijk. Wij willen in de toekomst abonnees attenderen op andere producten die voor hen interessant zijn. Bijvoorbeeld een tuinagenda voor de abonnees op onze groenbladen of een evenement gericht op de lezeres van Libelle. Dat kun je het meest effici?nt doen als je dat centraal regelt. Een tweede reden is dat de bezorging van bladen een belangrijke schakel is in de hele uitgeefketen. Sanoma heeft er voor gekozen dat de distributie van de bladen niet langer core business is. Dit heeft te maken met de strategische overweging van ons als Sanoma waarbij onze core business het toegankelijk maken van informatie door middel van bijvoorbeeld een tijdschrift, een website of evenementen is. Wij hebben er een aantal jaren geleden heel bewust voor gekozen om andere schakels in de productieketen af te stoten. Vroeger hadden we eigen drukkerijen, maar die zijn in de loop der jaren verkocht. Het verzelfstandigen van de bladendistributie past in dat beleid. Natuur

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie