Limburgia vlaai en ijs

Achter Limburgia Vlaai gaat een familiebedrijf schuil met een rijke traditie. In 1901 werd de bakkerij opgericht onder de naam Theunissen. In 1954 werd het familiebedrijf overgenomen door de familie De Haas. Vanaf 1993 werd de formule Limburgia in het leven geroepen en het vlaai- en taartenaanbod via franchise uitgebouwd. Inmiddels heeft Limburgia 65 franchise- en drie eigen vestigingen. De formule slaat nieuwe wegen in. Maar het oog voor traditie blijft. Franchise+ sprak met het management van de formule.

Directeur Henk de Haas aarzelt geen moment als het gaat om het onderscheidende van zijn formule: "Bij ons staat het ambachtelijke voorop. We bakken alles zelf in onze eigen bakkerij. Dat wordt 's nachts uitgeleverd zodat het vers bij de klanten komt. Wij zijn een familiebedrijf. Dat betekent korte lijnen en weinig overhead. Vrijwel iedere euro die we verdienen investeren we weer in het bedrijf zodat het de klant ten goede komt. We hebben de franchiseformule de afgelopen jaren uitgebouwd. Drie jaar geleden hebben we een forse investering gedaan in een verdere professionalisering op het gebied van marketing. De uitstraling is professioneler geworden, we hebben een website waar je ook vlaaien kunt bestellen."

Formulemanager Anton van Nijkerk vult aan: "Wat ons verder onderscheidt van andere aanbieders is ons ruime assortiment. Ons standaard assortiment bestaat uit 75 verschillende vlaaien en taarten. Dan heb ik de seizoensgebonden vlaaien en themavlaaien nog niet meegerekend."

Verschillen

Nederland mag klein zijn, toch zijn er grote verschillen als het gaat om het kopen van vlaaien. Directeur Henk de Haas: "In het zuiden van het land hoort vlaai bij de manier van leven. Een vlaai hoort erbij. In het westen en noorden van het land is vlaai en taart vaak nog gekoppeld aan het begrip 'feest'. Dat laatste is overigens steeds minder het geval omdat we in het westen van het land zien dat veel mensen steeds meer in het weekend een vlaai kopen. Een tweede verschil is dat mensen in het westen en het noorden veel meer houden van slagroom. Voor iemand uit het zuiden hoeft er niet per se slagroom bij. Een derde verschil is dat de vlaaipunten in het westen en noorden kleiner zijn dan in het zuiden."

Formulemanager Vladimir Boekhoorn: "Het is een misverstand te denken dat er qua voorkeur uit het assortiment grote verschillen zijn. Potentiële franchisenemers denken dat wel. Voordat een nieuwe franchisenemer aan de slag gaat, volgt hij of zij een training en loopt stage bij een bestaande vestiging. Ook na de start is de begeleiding intensief."

Vestigingen van Limburgia variëren in omvang en aanpak. Henk de Haas: "Dat heeft ook te maken met de locatie. Sommige vestigingen hebben een groot lunchroomgedeelte, anderen weer niet. Je ziet ook verschillen in omzet tussen het aandeel verkoop over de toonbank, de omzet van het coffeecornergedeelte en de levering aan bedrijven of organisaties. We hebben franchisenemers die de boer opgaan en driekwart van hun omzet halen uit de levering aan bedrijven, terwijl een collega-franchisenemer misschien maar twintig procent haalt uit het bedrijfsleven. De aanpak moet passen bij de ondernemer. Wij zijn geen hard franchiseformule. We gaan uit van de ondernemer. Die kan wel op onze ondersteuning rekenen.

Je hoeft geen bakker te zijn om franchisenemer te worden. Alles wordt door ons vers en kant-en-klaar geleverd. Als er één woord is waaraan je als potentiële franchisenemer moet voldoen is het wel passie. Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan, contactvriendelijk zijn en gastheer willen zijn. Je moet natuurlijk ook oog hebben voor hygiëne. Service vanuit de ondernemer is natuurlijk ook heel belangrijk."

Schepijs

Dat traditie en vernieuwing goed samen kunnen gaan, bewijst Limburgia Vlaai door schepijs in haar assortiment op te nemen. Aanvankelijk werd het schepijs ingekocht bij een plaatselijke meester ijsbereider. Die werd de afgelopen twee jaar vijfde van Nederland. Inmiddels wordt het ijs op ambachtelijke wijze in eigen bedrijf in het Noord-Brabantse Haps vervaardigd onder leiding van dezelfde ijsbereider. Er worden 26 verschillende smaken ambtelijk ijs gemaakt.

Een aantrekkelijke toevoeging aan het assortiment, constateert formulemanager Vladimir Boekhoorn: "Inmiddels hebben vijftien vestigingen een ijsvitrine. Bij nieuwe vestigingen gaan we ervan uit dat meteen gekozen wordt voor een combinatie van vlaaien, taarten, bonbons, koffie en ijs. Vorig jaar zijn

we eerst gestart in de eigen vestiging in Boxmeer. Daarna hebben we het concept in vijf andere vestigingen getest. We kunnen een vitrine met vlaai na de verkoop in de ochtend ombouwen tot ijsvitrine 's middags. Er blijft altijd één vitrine voor de vlaaien."

Witte vlekken

Het management verwacht dat de formule de komende jaren gestaag zal groeien. Henk de Haas: "Het belangrijkste is de locatie. We zien groeikansen in de wijken bij grote steden, in het westen van het land, Noord-Brabant en in randgemeenten rond grote steden. Het vinden van een geschikte locatie is belangrijk evenals goede parkeerfaciliteiten en veel publieksverkeer. Ik denk dan eerder aan een winkelcentrum met een supermarkt dan bijvoorbeeld in een stadscentrum. De huren op A1-locaties in grote steden zijn bijna niet op te brengen. Maar in een winkelcentrum met een verzorgingsgebied van 15.000 mensen is het een heel aantrekkelijke formule."