Kopen bij de buren via Koopplein.nl

Kopen via internet is niet meer weg te denken. Inmiddels bestellen Nederlanders per jaar voor zo’n drie miljard euro aan spullen via hun computer. De tendens is dat dit nog fors zal stijgen. De mediaondernemer Peter Dral en franchiseondernemer Kees-Jaap van der Kooi komen met een lokale variant: Koopplein.nl. In Franchise+ leggen ze uit hoe je met gratis advertenties een goedbelegde boterham kunt verdienen.

Voormalig journalist en mediaondernemer Peter Dral (48) liep al langer met het idee rond om rubrieksadvertenties van particulieren door middel van een landelijk netwerk van lokale handelsplaatsen op het internet te zetten. In november 2005 begon hij in zijn woonplaats Texel (13.500 inwoners) met de online service Koopplein.nl.

Peter Dral: “Ik ben op mijn zolder gaan kijken naar oude spullen. Ik kreeg vijftig spullen bij elkaar. Ik heb aan vrienden en kennissen gevraagd of ze ook spullen hadden die ze kwijt wilden. Op die manier kwamen een paar honderd advertenties tot stand. Ik heb een flyer gemaakt en die op het eiland verspreid. Binnen de kortste keren hadden we meer dan duizend advertenties en meer dan duizend bezoekers per dag.”

Inmiddels is Koopplein Texel een niet meer weg te denken medium op het Waddeneiland.

Kees-Jaap van der Kooi (40): “Het is gemakkelijk en laagdrempelig voor particulieren. Vanachter hun eigen computer kunnen ze een gratis advertentie plaatsen. Dorps- of stadsgenoten kunnen kijken wat er te koop wordt aangeboden. Het is wel zo vertrouwd omdat het concept erop gebaseerd is dat je alleen in je eigen plaats kunt kopen en verkopen. Het is kopen zonder risico want je weet van wie het komt en je kunt even langs rijden om spullen te bekijken of af te halen.”

Gratis

Hoe kun je als franchisenemer verdienen aan het plaatsen van gratis advertenties?

Kees-Jaap van der Kooi: “Het plaatsen van gratis advertenties van particulieren is de content, het hart van je aanbod. Dat is aantrekkelijk voor anderen. Je creëert dus traffic, veel aandacht voor je website. Dat is weer aantrekkelijk voor het plaatselijke midden- en kleinbedrijf. Die kunnen op je plaatselijke Koopplein banners, buttons of promoblocs plaatsen. Voor de plaatselijke rijwielhandel is het heel aantrekkelijk om in de rubriek tweedehands rijwielen een advertentie te plaatsen met een voordeelaanbieding van een nieuwe fiets. En dat tegen een zeer aantrekkelijk advertentietarief. Veel goedkoper dan een advertentie in het regionale dagblad of de plaatselijke huis-aan-huisbladen.”

Kleinschalig

Peter Dral gaat verder: “Het concept is ontwikkeld voor een zelfstandig ondernemer zonder personeel. Je moet je kosten namelijk laag houden. Op het moment dat je personeel in dienst gaat nemen en kantoorruimte moet huren en inrichten, lopen de kosten op. Maar als zelfstandig ondernemer kun je een goedbelegde boterham verdienen, want je kosten zijn laag: in feite de franchisekosten en vanaf het derde jaar een promotiefee. Voor de rest is het investeren in tijd.”

Kees-Jaap van der Kooi: “Het gaat natuurlijk niet vanzelf. Je zult erop uit moeten om advertenties te werven bij de plaatselijke middenstand. Maar je komt met een aantrekkelijk aanbod: een professionele omgeving met een hoog bereik en lage tarieven. Bovendien kunnen franchisenemers alleen in hun eigen woonplaats een Koopplein openen. Ze kennen namelijk hun eigen omgeving en netwerk.”

Postcode

Er zijn kleine gemeenten zoals Texel (13.500 inwoners) of grote steden zoals Amsterdam of Utrecht. Dus zijn er ook verschillen in mogelijkheden voor franchisenemers.

“Klopt”, erkent Kees-Jaap van der Kooi. “Grote steden zullen we daarom opdelen naar postcodegebied. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld veertien deelgemeenten. Dat kan dus heel natuurlijk gaan: je hebt Amsterdam-Osdorp, De Pijp of Oud-Zuid om maar een paar voorbeelden te noemen. Het vereist maatwerk van onze kant.”

Peter Dral: “We denken dat in plaatsen of gebieden met een omvang van 35.000 inwoners of meer, je fulltime bezig moet zijn met je plaatselijke Koopplein. Het eerste jaar gaan we daar coulant mee om omdat het natuurlijk een paar maanden duurt eer je inkomsten krijgt. In de opstartfase zou je dat met een baan kunnen combineren. Bij plaatsen met 35.000 inwoners of minder ligt het voor de hand dat franchisenemers het parttime doen.”

Selectie

De selectie van potentiële franchisenemers is streng. Kees-Jaap van der Kooi, zelf franchisenemer van diverse formules op Texel, kent het klappen van de zweep uit eigen ervaring: “Wij zijn in de voorbereiding niet over één nacht ijs gegaan. We hebben veel tijd en geld geïnvesteerd en ons omringd met specialisten om een optimaal resultaat te bereiken. Wij zoeken ondernemers die ervoor willen gáán. Wij zorgen voor opleiding en begeleiding. Maar je zult daarna zelf aan de slag moeten. Wij willen de overheadkosten laag houden. Dat is in het belang van de franchisenemers. Als franchiseformule heb je bijna geen omzien naar goede ondernemers. Maar de zwakkere broeders kosten veel tijd en dus geld. De belangstelling voor Koopplein.nl is groot. Het is gemakkelijk om heel snel in tientallen plaatsen te starten. Geen enkel probleem. Maar dat doen we niet. We beginnen pas in een plaats als we met de franchisepartner volledig overtuigd zijn van de samenwerking. Daarom bestaat de selectieprocedure uit vier stappen waarbij potentiële franchisenemers onder meer een geheimhoudingsdocument tekenen en na het derde gesprek een borg moeten betalen. Die borg wordt verrekend als we uiteindelijk een contract tekenen. Als wij van onze kant toch onze twijfels hebben, krijgt de kandidaat vanzelfsprekend ook het geld terug. Maar als mensen na drie gesprekken toch zelf afhaken vind ik het logisch dat de borg vervalt. Wij investeren veel tijd en dus geld in onze selectie. Dan mag je van ondernemers verwachten dat ze daar een deel van voor hun rekening nemen.”

Pakket

Technische kennis op computergebied is niet noodzakelijk. Het softwarepakket is gebruiksvriendelijk. Initiatiefnemer Peter Dral: “Het is vrij simpel. Als je kunt omgaan met bijvoorbeeld Word-software, kun je dit ook. Bovendien krijgt iedere franchisenemer twee dagen training op Texel om het hele concept in de vingers te krijgen.” Dan lachend: “Zelfs Kees-Jaap kan moeiteloos met het programma omgaan. Nou, als hij het kan….”

Kees-Jaap van der Kooi: “Dit concept is niet bedoeld voor computer nerds. Het concept is heel aantrekkelijk voor mensen die zelfstandig aan de slag willen, commercieel talent hebben en weten wat er in hun woonplaats speelt.”

De partners waren ervan uitgegaan dat er in het eerste franchisejaar zo’n tien plaatselijke edities in de lucht zouden zijn. Ze houden inmiddels rekening met meer edities. Kees-Jaap van der Kooi: “De belangstelling tijdens de afgelopen franchisebeurzen overtrof onze verwachtingen. Mensen stonden letterlijk in de rij om met ons te praten. We hebben de afgelopen weken tientallen heel serieuze gesprekken gevoerd. Ik vrees dat onze eigen agenda de komende maanden bepalend zal zijn voor het aantal vestigingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een gouden concept is.”

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur
Bekijk ook