De Klussenier breidt uit in Duitsland en België

De Klussenier werkt met 180 franchisenemers in Nederland en 50 in Vlaanderen. Voor de franchisegever is dit het moment om uit te breiden naar Duitsland en eventueel Wallonië. De klusmarkt in het buitenland is anders, maar de voordelen van de formule blijven van kracht.

Het KlusHuis, de franchisegever van de formule De Klussenier, bestaat inmiddels tien jaar. In Nederland is de formule vooral bekend geworden van televisieprogramma’s zoals ‘Help, mijn man is klusser’ en ‘Welcome Home’. “In die programma’s laten we zien waar Klusseniers goed in zijn: namelijk verbouwingen bij particulieren”, vertelt directeur Joost van der Pol. “Aannemers schakelen voor een verbouwing verschillende specialisten in. De franchisenemers van De Klussenier zijn generalisten. Ze beheersen verschillende disciplines. Een verbouwing van een badkamer kan daardoor gedaan worden door één of twee vakmensen. Onze franchisenemers schakelen alleen een specialist in als deze het werk beter of sneller kan dan zijzelf. Deze aanpak werkt bij relatief kleine verbouwingen, dus bij particulieren, efficiënter en wordt door klanten gewaardeerd.”

Duitsland

De franchisegever wil nu uitbreiden naar Duitsland, Wallonië en daarna wellicht Frankrijk. “We zijn twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen in Duitsland”, vertelt Van der Pol. “Begin dit jaar zijn de eerste pilotkandidaten gestart.  We hebben nu een Duitse formulemanager aangenomen die de formule verder gaat uitrollen.” Van der Pol merkt dat er verschillen zijn tussen de Nederlandse en Duitse markt. “In Duitsland mag een vakman bouwwerkzaamheden alleen uitvoeren als hij meester is in dat ambacht. Dus een timmerman mag een deur wel maken, maar het is verboden om de wanden eromheen te schilderen. Daarvoor moet hij een schilder inschakelen. De Klusseniers in Duitsland beheersen dus veelal één ambacht. Maar de kracht van de formule blijft dat de franchisenemers zelf werkzaam zijn op de bouw en voor de coördinatie zorgen. Wij ondersteunen de franchisenemers, bijvoorbeeld met een online calculatiesysteem, waardoor zij zich echt op de bouw kunnen concentreren. Ze zijn weinig tijd kwijt met de marketing, de administratie, het bestellen van materialen enzovoorts.” Van der Pol wil volgend jaar in België verder uitbreiden naar Wallonië. De uitstraling van de formule blijft in alle landen gelijk, ook al is de naam in het buitenland soms lastig uit te spreken. “Philips is van oorsprong ook een Nederlandse naam. Nu weet iedereen, wereldwijd, waar het voor staat. In Frankrijk en Wallonië spreekt de naam minder voor zich en gaan we dus meer investeren om uit te leggen waar we voor staan.”

Lees meer over: