Klanten voelen zich als een kind in een snoepwinkel bij Deleukstetaartenshop

Deleukstetaartenshop startte vorig jaar met de eerste franchisevestiging en inmiddels staat de teller al op negen. De winkels en de webshop staan elkaar niet in de weg.

In de winkels kunnen klanten rondsnuffelen en hun ervaringen delen. Op internet vinden ze een uitgebreider assortiment. Deleukstetaartenshop is negen jaar geleden letterlijk als hobby gestart. Inge Zaagsma vond het leuk om taarten te bakken en om er met marsepein echt iets bijzonders van te maken. Ze merkte dat het leuk was om ook taarten voor anderen te maken en hing daarom briefjes bij de school van haar dochter op. Toen de taarten op bestelling goed liepen, wilden ook anderen het vak leren. Zo ontstonden de eerste workshops. Zaagsma vertelt dat de taarten vooral erg perfectionistisch waren. “Een prinsessentaart kreeg dan een rand met gedetailleerde roosjes en een kasteel kreeg een ophaalbrug compleet met een kleine ketting. Dat is natuurlijk tijdrovend maar dat maakt het als hobby erg leuk. Je kunt er veel creativiteit in kwijt.” Zaagsma kocht haar materialen via verschillende leveranciers. Toen de zaak steeds groter werd, besloot ze samen met haar partner Danny Nijboer een internetwinkel te starten voor de verkoop van materialen. De consumentenwebwinkel Deleukstetaartenshop.nl was geboren.

Winkel

Het idee om met franchise te starten ontstond toen het bedrijf eind 2010 voor de derde keer uit haar pand groeide. “Bij onze webwinkel hadden we altijd de optie om producten af te halen. In ons vierde pand kon dat niet. Een winkel zou een goede oplossing zijn. En zo opende Zaagsma in februari 2011 de eerste eigen vestiging. Vanwege de verhuizing hadden we onze franchiseplannen even in de koelkast gezet, maar inmiddels waren er ook twee kandidaat-franchisenemers die graag een winkel wilden beginnen. Toen een van beide een pand aangeboden kreeg, hebben we besloten om er gewoon voor te gaan.” In mei 2011 startte de eerste franchisenemer. Op de website van Deleukstetaartenshop kwam een artikeltje te staan over het nieuwe franchiseconcept en al snel meldden ook andere kandidaten zich aan. Deze zomer heeft de formule haar negende franchisevestiging geopend. Zaagsma merkt dat het voor franchisenemers vooral belangrijk is dat ze passie hebben voor taarten maken. “Klanten voelen zich in de winkel als een kind in een snoepwinkel. Ze willen rondsnuffelen tussen alle artikelen, hun ervaringen delen en een goed advies krijgen. Als franchisenemers dezelfde passie hebben, ontstaat er een klik met de klanten.” De klanten kunnen de producten kopen in de winkels en ze kunnen ook nog steeds terecht bij de webshop. Zaagsma merkt dat deze bedrijfstakken elkaar niet voor de voeten lopen. “Integendeel. Het versterkt elkaar. Met Deleukstetaartenshop.nl hebben we al gezorgd voor veel naamsbekendheid. Dus als we op de website vermelden dat er een nieuwe franchisevestiging opent, gaan veel liefhebbers uit de regio daar een kijkje nemen. Andersom werkt het ook. De webshop heeft ruim 3.000 producten en de winkels hebben helaas niet de ruimte om alles te voeren. Als de winkel een product niet heeft, kan de franchisenemer dat voor de klant bestellen. Klanten kunnen het in de winkel ophalen.”

Professionalisering

De formule is dus snel gegroeid en daarmee maakt het bedrijf een professionaliseringsslag door. Toch vertelt Zaagsma dat de uitgangspunten van de formule vanaf de eerste dag strak en duidelijk waren. “We hebben een uitgebreid handboek geschreven waarin zaken staan over bijvoorbeeld de verlichting, het kernassortiment en de verplichting om minimaal twee workshops per week te houden. Als je begint met strakke afspraken, kun je goede franchisenemers later altijd meer vrijheid geven. Andersom is dat lastiger.” Op andere vlakken professionaliseert de formule gaandeweg. Zo had Zaagsma in het begin de gewoonte om de maandfolder altijd voor te leggen aan de franchisenemers voordat deze de deur uitging. “Maar met negen franchisenemers kun je je niet zo veel inspraak meer veroorloven. Daarom doen we dat nu niet meer. Daar staat tegenover dat we meer ervaring krijgen in het samenstellen van een goede folder en dat onze marketingafdeling groeit. Inmiddels bestaat deze al uit drie personen plus een stagiaire.” Ook gaat Zaagsma regelmatig bij de franchisenemers langs. Nu ze daar steeds minder tijd voor heeft, wil ze daar een formulemanager voor aannemen.

Ook de wervingsprocedure verandert. De franchisegever heeft een brochure laten drukken met alle benodigde informatie. In de beginfase werd er eens per vijf maanden een bijeenkomst gehouden voor een grote groep geïnteresseerden. Nu houden ze eens per maand een bijeenkomst voor een kleine groep. “Ik wil kandidaten goed leren kennen en dan zijn twee tot vier mensen per keer genoeg.” Bovendien is Zaagsma selectiever geworden in de selectie van vestigingsplaatsen. “Onze winkels hebben passanten nodig en moeten gemakkelijk bereikbaar zijn voor de workshops ’s avonds. Dus meestal zijn dit panden aan de rand van de binnensteden.”

Facebook

Daarnaast doet Deleukstetaartenshop mee aan recente ontwikkelingen, zoals social media. “We zijn zelf actief op Facebook, Twitter en binnenkort ook op Pinterest. Bovendien hebben we een eigen Youtubekanaal. Hyves hebben we ook gedaan, maar ik merk dat dat sterk terugloopt.” Zaagsma verwacht ook van de franchisenemers dat zij een Facebook-account openen. De franchisegever helpt hen bij het inrichten van de pagina. Het is vervolgens aan de franchisenemers om de site levend te houden. Zaagsma merkt dat franchisenemers elkaar inspireren. “Zo hadden we dit jaar een actie met een voetbalbakvorm. Maar Nederland was op het EK al snel uitgeschakeld. Een van de franchisenemers kwam op het idee om de bakvorm om te draaien waardoor het tot een barbecuetaart gevormd kon worden. Ze plaatste een foto hiervan op Facebook en de anderen namen het over. “We groeien dan wel door, maar de franchisenemers blijven onderling bevriend. We zijn één groep en we doen het samen. Het is leuk om dat te ervaren.”