Keurslagers

Formule van Keurslagers goed voorbeeld De Vereniging van Keurslagers is geen franchisegever, wel een commerci?le organisatie met een winkelformule, die klinkt als een klok. Veel franchiseorganisaties kunnen er een voorbeeld aan nemen. 75% van de consumenten herkent spontaan de K in het logo als dat van de Keurslager. Ter vergelijking het logo van Albert Heijn scoorde 94%, Nationale Nederlanden 71%, Philips 82%, Van der Valk 82%. "Gerenommeerde namen allemaal," zegt Gerrit van Woudenbergh er tevreden over. Sinds de oprichting in 1946, een initiatief van Utrechtse en Amersfoortse slagers, is hij de derde directeur van de Vereniging van Keurslagers. "Vergeet niet dat de K in Nederland op 568 druk bezochte winkelplekken prominent aanwezig is. Voor Vlaanderen in Belgi? is dat aantal 210." De Nederlandse slagers zijn lid, de Belgische licentiehouder. Gemeen hebben ze dat ze allemaal aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen. In 1946 begon het verhaal met de uitwisseling van recepturen. Van hetzelfde recept verkocht de ene slager echter 200 pond in de week en de ander 40 pond. Hoe komt dat? Uit die vraag groeide uiteindelijk een succesformule tussen samenwerkende slagers. Ter illustratie enige cijfers. Nederland telt zo'n 4000 zelfstandige slagers, 16% is Keurslager. In 1999 draaiden de Keurslagers gezamenlijk 670 miljoen gulden omzet, dit jaar groeit de omzet waarschijnlijk naar 700 miljoen. Het marktaandeel van de K-slagers in de totale vleesverkopende Nederlandse markt, inclusief de supermarkten, bedraagt 6,17%. Binnen de slagersmarkt is dat maar liefst 30%. Pijlers onder formule Reclame, kwaliteitsbewaking en gezamenlijke inkoop van verpakkingen zijn de pijlers onder de formule. Van Woudenbergh, die 1 oktober 2000 12,5 jaar directeur was, gaat op elk aspect kort in. "We hebben een landelijk reclameconcept. Elke week krijgen de leden reclame-idee?n aangereikt in de vorm van posters en presentatiemodellen voor op de toonbank. Elke 14 dagen komt onze eigen afdeling productontwikkeling verder met een nieuw product. Daarnaast hebben we een eigen consumentenblad Koken met de Keurslager.Een Keurslager wordt driemaal per jaar op onaangekondigde momenten gecontroleerd op kwaliteitsbewaking. De HACCP-keuring is een externe keuring door een gecertificeerd laboratorium, welke keuring voor de consument kwaliteit en hygi?ne garandeert. Het staat voluit voor Hazard Analystic Critical Control Points. Een 'mistery guest', een getrainde consument, beoordeelt de service, variatie van het assortiment en klantvriendelijkheid, terwijl de regiomanager in dienst van de vereniging een verplichte jaarlijkse keuring op 150 vaste punten uitvoert.Verpakkingen zijn een verplichting binnen de formule. Anders haal je het schaalvoordeel niet binnen. De Keurslager kan daarvoor in zee gaan met de Vlees Waren Unie, die 13 verkooppunten heeft in Nederland of, sinds 1 januari dit jaar, met de Aanpack Organisatie met 4 verkooppunten." Niet alles verplichten Het loyaliteitsprogramma, het sparen van zegels, is eveneens een verplicht nummer binnen de K-formule. Bij 50 leden loopt momenteel een proef met elektronisch sparen. Het totale spaarsaldo beloopt zo'n 11 miljoen gulden. Van Woudenbergh benadrukt dat niet alles verplicht moet worden. "Per onderdeel moet een Keurslager, die zijn eigen marktgebied het beste kent, ruimte houden om in overleg met de regiomanager zelfstandig te ondernemen. Juist daarin ligt onze kracht."De speciaalzaak van de Keurslager krijgt in de toekomst drie verkoophoeken, voorziet Van Woudenbergh. "Een warme hoek met een kant-en-klare hap voor de jeugd en tweeverdieners. Een actiehoek met voorverpakte producten in het meest gangbare assortiment. Centraal blijft staan een specialiteiten- en vlees- en vleeswarentoonbank. Ik kan me voorstellen dat een slager in de Jordaan bijvoorbeeld een veel grotere warme hoek heeft dan een slager op het platte land in Drente. De slager kent zijn eigen klantenbestand en de buurt- of regiobehoefte het beste." Geen lid voor het leven

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie