iQ Makelaars scoort gewoon met ongewone aanpak

Interview met Norbert Wegter, mede-oprichter iQ Makelaars

“Met de verkoop van twee woningen in de maand is er al geld te verdienen met onze formule”, verzekert Norbert Wegter van iQ Makelaars. Hij schetst hiermee de lage instapdrempel en het potentieel van ‘zijn’ opkomende franchiseformule in makelaarsland. “En papieren zijn niet meteen nodig, franchisenemers kunnen onder onze vleugels starten en succesvol zijn in hun eigen exclusieve rayon.”

Franchise+ spreekt Wegter op het hoofdkantoor van iQ Makelaars in Almelo. De directeur en mede-oprichter van iQ Makelaars komt iets te laat het kantoor binnenstormen. “Sorry”, verontschuldigt hij zich meteen. “Ik kom net bij FC Twente vandaan, die afspraak ging over LED-boarding. We willen meer naamsbekendheid, naamsbekendheid geeft namelijk vertrouwen. Heel belangrijk in onze branche, zeker voor een relatief nieuwe formule. En via LED-boarding bij FC Twente realiseren we landelijke bekendheid.” Het wordt duidelijk dat iQ Makelaars een formule is met lef met een eigen, duidelijke visie. 

Dat geldt overigens niet alleen als het om de marketing van de formule gaat, ook als het gaat om het totale pakket van dienstverlening. De formule mikt met een servicegerichte aanpak op de verkoopmarkt en bindt makelaars aan zich met kennis van de lokale markt, makelaars die een huis perfect in de markt kunnen zetten en die snel kunnen schakelen in de grillige woningmarkt. “Een professionele fullservice makelaar is onmisbaar in de huidige markt. Niet voor niets verkoopt gemiddeld slechts 15 procent van de mensen hun huis via een internetmakelaar, 85 procent kiest voor een fullservice makelaar. Het is namelijk o zo belangrijk dat een woning voor de juiste prijs, met de juiste presentatie en op de juiste tijd in de markt wordt gezet. Onze makelaars zijn lokale specialisten op dit vlak.” 

Al negentien vestigingen

iQ Makelaars is drie jaar geleden gestart en heeft inmiddels al negentien vestigingen in Nederland. “Hiermee dekken we pakweg 16 procent van de markt af, er is dus nog voldoende ruimte voor groei”, lacht Wegter. Die groei denkt hij snel te realiseren. “Er zijn dit jaar al drie nieuwe iQ Makelaars aangesloten, er is nog ruimte voor zes nieuwe franchisenemers. Maar we gaan niet te snel. We sluiten makelaars één voor één aan, ook omdat we ze goed willen begeleiden in een succesvolle start.” 

Wegter doelt hierbij op het partnermodel dat iQ Makelaars naast het reguliere franchisemodel beschikbaar stelt aan startende ondernemers die nog geen makelaarspapieren hebben. “Zij kunnen desondanks meteen starten, onder onze licentie. In dit samenwerkingsmodel verzorgen wij vanuit het hoofdkantoor voor de plaatsing op Funda, Jaap en Huislijn en stellen we de koopovereenkomst op. Daarnaast kijken we steeds weer samen naar het hele verkooptraject en dat dit perfect verloopt. Het learning by doing.” 

Wegter vertelt dat er veel potentie zit in dit ‘samenwerkingsmodel’. “Er zijn mensen die hun baan kwijtraken en een nieuwe, frisse start willen maken. In een compleet nieuwe sector, die hun interesse heeft. Dat kan, via ons. Ze starten, worden breed ondersteund door het hoofdkantoor met webdesigners, marketingmedewerkers en een juridische afdeling en volgen ondertussen een opleiding tot makelaar. Dat kan in de avonduren, dat kan via één dag in de week leren en dat kan ook gewoon tussendoor. Immers, bij de start ben je niet meteen fulltime aan het werk. Er zit een opbouw in, tijd die dan goed kan worden gebruikt voor het volgen van een opleiding tot makelaar.”

Slimme tools

Overigens betekent het model niet dat het de franchisenemers allemaal komt aanwaaien. “Het is hard werken”, verzekert Wegter. Vanuit het hoofdkantoor worden er namelijk meteen slimme tools ingezet die snel veel leads genereren. “Dat doen wij dan ook weer anders dan anderen in makelaarsland. Zo hebben we verschillende subsites in beheer, waarmee we heel goed in kaart krijgen welke mensen mogelijk hun huis willen gaan verkopen. Neem de site waarmee woningbezitters de waarde van hun huis kunnen inschatten. Degene die deze site bezoeken, en hun gegevens invoeren, zijn potentiele leads voor onze makelaars. En zo hebben we nog tal van andere slimme tools.” 

Bovendien werkt de groep iQ Makelaars met elkaar samen en deelt men met elkaar informatie, grensoverschrijdend. Wegter: “Het komt vaak voor dat mensen naar een andere gemeente of zelfs regio verhuizen, dat proces kunnen wij heel goed begeleiden. Onze makelaars werken nauw samen. Onze makelaar in Amsterdam die een zoeker heeft in het Gooi verwijst deze door naar de lokale collega en vice versa.”

Het zorgt er volgens Wegter allemaal voor dat iedereen die start bij iQ Makelaars snel succesvol is. “Met de verkoop van twee woningen in de maand is er al geld te verdienen met onze formule, de instap is daarmee heel laag.” En aan die twee woningen zit men al snel, dankzij de leadgeneratie vanuit het hoofdkantoor. En dankzij de nauwe banden met de meest succesvolle franchiseformule in verhuurmakelaardij: 123Wonen. Wegter: “Vanuit 123Wonen hebben we veel expats in ons netwerk en we zien dat expats die voorheen huurden nu vaak een woning kopen.” Maar de synergie tussen de formules gaat verder dan dat, weet hij. “Iemand die zijn huis verkoopt heeft soms tijdelijk een huurwoning nodig. Als overbrugging naar de nieuwe koopwoning. Dat is door de iQ Makelaar zo geregeld en daarmee onderscheiden wij ons dus ook en zijn wij net anders dan anderen in de makelaarsbranche.”