Innovatief systeem voor brouwerijwereld

Als het aan Marcel Lunter ligt, drinken we voortaan bier uit een kartonnen doos. Geen gesjouw meer met voor de Arbowet te zware vaten, langer houdbaar, gebruiksvriendelijk en net zo lekker. De ondernemer wil met BierCarré door middel van franchising de Nederlandse horeca en het verenigingsleven veroveren. De aftrap daarvoor was tijdens de onlangs gehouden Horeca Vakbeurs in Amsterdam.

Bij de Duitse bierbrouwerij Anker hebben ze de uitvinding gedaan, maar Marcel Lunter was er snel bij om het innovatieve en voor bierbrouwers veel goedkopere systeem naar Nederland te halen. BierCarré bestaat uit een biercarbonator waarop kartonnen dozen bier worden aangesloten. In die dozen zit bier zonder koolzuur. Tijdens het tappen wordt dan exact de juiste hoeveelheid koolzuur toegevoegd. “De smaak blijft perfect”, weet Lunter.

In mei 2008 besloot hij franchising te omarmen om zijn product in de Benelux af te zetten. “Ik ben daar erg van gecharmeerd”, zegt hij. “Met name in economisch mindere tijden zie je bij franchiseformules relatief weinig omzetdaling en de minste ontslagen. Het product leent zich er ook heel goed voor. De franchisenemers hebben een uniek verkoopargument in handen.”

Het gaat de bierbrouwerijwereld namelijk veel meer om het geheel nieuwe systeem dat verkocht wordt, dan om het bier. Hij ziet voor ondernemers grote mogelijkheden in het verschiet liggen. “Wij mogen het systeem van het ontgassen en later het koolzuur toevoegen in licentie verkopen, zodat bijvoorbeeld Bavaria zijn bier in dozen kan afvullen. Als een brouwerij met ons in zee gaat, krijgen wij de distributierechten. Zo kunnen de franchisenemers meerdere soorten bier met het systeem gaan verkopen.”

Zover is het nog niet. Circa dertig horecagelegenheden tappen nu het Ankerbrau-bier uit de weggooidozen van BierCarré. Maar dat aantal moet rap oplopen. Lunter mikt op 150 horecaklanten en nog eens 150 verenigingen die eind 2009 zijn bier afnemen. Vooralsnog worden de nieuwe klanten geworven door drie franchisenemers. Die zijn overgebleven uit een groep van acht die Lunter zelf, na advertenties in de krant, had uitgekozen. Dat was niet zo’n gelukkige zet geeft hij toe. “Wij hebben niet goed genoeg geselecteerd op ondernemerseigenschappen. Daarom zijn er nogal wat franchisenemers afgevallen.”

Hij pakt het nu anders aan. “Wij hebben ons tot een adviesbureau gewend. Zij gaan een handboek opstellen en de werving doen. Dat gaat deze maand van start. Het aantal franchisenemers in 2009 moet nog groeien naar acht.” Uiteindelijk wil BierCarré met vijftien tot twintig franchisenemers de markt in de Benelux en de Nederlandse Antillen bestrijken.

Ook wijnliefhebbers kunnen bij BierCarré terecht. “Je kunt met dit systeem ook een fantastisch prikkelwijntje maken.”

Volop in de prijzen

Marcel Lunter had zijn hoop gevestigd op de Horecava Innovation Award tijdens de vakbeurs in januari. Het werd allemaal nog mooier. BierCarré won namelijk niet alleen deze prijs, maar ook de Horecava Allover Award. "Het is geweldig", reageert Lunter. "We worden nu overvallen door de belangstelling van pers en publiek. Opeens is er ook vertrouwen. Je hoeft niets meer uit te leggen, want je hebt de Awards gewonnen." De jury was met name lovend over de voordelen die zijn concept brengt voor de gehele keten, van brouwerij tot consument.