Hoe word je franchisenemer

Voordat u franchisenemer wordt, dient u zich allereerst de principiële vraag te stellen of u werkelijk zelfstandig ondernemer wilt zijn met alle voor- en nadelen van dien. 

Een reeks van vragen komt daarbij aan de orde:

•    Wat zijn uw motieven om zelfstandig ondernemer te zijn? 
•    Denkt u dat u daar geschikt voor bent? 
•    Waar bent u goed en slecht in? 
•    Zien anderen in uw omgeving dit ook zo?
•    Ondersteunt uw directe omgeving, zoals bijvoorbeeld uw partner uw ideeën?
•    Welke financiële middelen voor het zelfstandig ondernemerschap heeft u beschikbaar?
•    Hoe groot is het financiële risico dat u maximaal wenst te lopen?
•    Met welke inkomsten kunt u, gezien uw huidige uitgavenpatroon, de eerste jaren rondkomen?

Als het goed is heeft u deze vragen voor u zelf beantwoord, voordat u zichzelf de vraag stelde welke branche en mogelijk welke franchiseformules voor u interessant zouden kunnen zijn.

Waar dient u de keuze voor een bepaalde formule op te baseren? Dat is niet voor iedereen gelijk en zal bovendien sterk individueel bepaald zijn. De een zoekt een organisatie die veel ondersteuning geeft op vele gebieden ("hard-franchising"). Een ander wil dit liever zo beperkt mogelijk houden en wil indien aanwezig naar eigen keuze hiervan gebruik kunnen maken ("soft-franchising"). Weer een ander heeft heel andere criteria en gaat vooral af op de concurrentiepositie van de franchiseformule. Ook is het denkbaar dat iemand graag in een kleine nog jonge, mogelijk meer risicovolle franchiseorganisatie wil samenwerken, in plaats van in een grotere organisatie waar zijn stem wellicht minder gehoord wordt. Het omgekeerde is ook goed mogelijk.

Welke criteria u ook kiest, voordat u de gesprekken met de franchiseorganisatie aangaat, dient u voor uzelf een aantal criteria te formuleren. Deze kunnen u helpen bij de definitieve keuze voor de franchiseformule. Graag bieden wij u hierna een checklist met aan-dachtspunten voor de beoordeling van een franchise.

Aandachtspunten ten aanzien van de formule:

•    Waaruit bestaat de franchiseformule c.q. het concept?
-    markt waarin formule actief is;
-     doelgroep;
-     producten (evt. receptuur);
-     vestigingsbeleid;
-     promotiebeleid;
-     service;
-     huisstijl;
-     handelsnaam;
-     merken.

•    Wat is uniek aan de formule? 
•    Hoe lang bestaat de franchiseformule? 
•    Hoeveel vestigingen zijn momenteel operationeel? 
•    Hoeveel vestigingen wil de franchisegever realiseren? 
•    Voor nieuwe franchiseactiviteiten; zijn er ook pilotvestigingen operationeel? 
•    Zijn er ook eigen vestigingen van de franchisegever operationeel (filiaalvestigingen)?
•    Zijn de bestaande vestigingen een succes?
•    Welke diensten biedt de franchisegever al dan niet tegen betaling aan?
-     verwerven locatie;
-     inrichting van de vestiging;
-    financieringsaanvraag (financieringsarrangement bij een bank?);
-    opleiding en training;
-    opening;
-    inkoop;
-    automatisering.

•    Welk standaardprofiel heeft franchisegever van de franchisenemers opgesteld?
•    Wordt in het contract een exclusief rayon vastgelegd? 
•    Is dit rayon van voldoende omvang voor een rendabele exploitatie? 
•    Waar is de rayonindeling op gebaseerd? 
•    Wordt er een vestigingsplaatsonderzoek verricht? 

Aandachtspunten ten aanzien van de franchiseorganisatie:

•    Wie is de franchisegever? 
•    Is de franchiseorganisatie onderdeel van een groep of een groter geheel? 
•    Heeft de franchisegever een gezonde financiële positie? 
•    Wordt de kandidaat-franchisenemer in staat gesteld met een of meerdere franchisenemers contact op te nemen? 
•    Zijn prognoses van franchisenemers in het verleden redelijk uitgekomen? 
•    Komt franchisegever de gemaakte afspraken na? 
•    Hoe wordt de relatie tussen franchisegever en franchisenemer ervaren?
•    Voor reeds langer bestaande franchiseorganisaties: is er een franchiseraad en/of franchisevereniging? 
•    Is het overleg tussen franchisegever en alle franchisenemers hierdoor gewaarborgd?
•    Zijn de handelsnaam, handelsmerk en de overige rechten van de franchise goed beschermd? 
•    Beoordeling franchisecontract en overige reglementen. Staan de exclusieve rechten die verleend worden in het franchisecontract vermeld?

Aandachtspunten ten aanzien van investeringen en exploitatie:

•    Hoe ziet de standaard investeringsbegroting eruit? 
•    Waarop is deze gebaseerd? 
•    Komt deze begroting doorgaans ook uit? 
•    Welke eigen inbreng is standaard benodigd?
•    Hoe ziet de standaard exploitatiebegroting eruit? 
•    Waarop is deze gebaseerd? 
•    Komt deze doorgaans ook uit?
•    Welke kosten zijn eenmalig en welke zijn terugkerend? 
•    Zijn alle kosten inbegrepen in de franchisevergoedingen? 
•    Welke kosten van reclame en verkoopbevordering zijn voor franchisegever en welke voor franchisenemer?
•    Hoe luiden de inkoopcondities?

Samenwerken betekent samen afspraken maken. Deze afspraken worden vastgelegd in de franchiseovereenkomst. Als de franchisegever lid is van de Nederlandse Franchise Vereniging is de franchiseovereenkomst getoetst aan de Europese Erecode inzake franchising. Deze richtlijn is van toepassing op de relatie tussen franchisegever en franchisenemer. De Europese Erecode is niet bindend. Nog lang niet alle franchisegevers voldoen in alle opzichten aan deze code. De Nederlandse Franchisevereniging bevorderd echter het handelen van franchisegevers conform deze Europese Erecode. 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie