Gemaksformules hebben toekomst

Freshfoodfranchiseformules, jobfranchiseformules en formules in gespecialiseerde dienstverlening zitten in de lift. Eten doen we tegenwoordig daar waar het uitkomt. De consument gaat op zeker en kiest voor de dienstverlening die gegarandeerd goed is.

Zonder ketenvorming geen economische groei, zo lijkt het. Van de Nederlandse detailhandel is bijvoorbeeld nog maar vijftien procent niet georganiseerd. Van de detailhandel is 42 procent aangesloten bij een overkoepelende commerciële organisatie en 43 procent is filiaal van een grootwinkelbedrijf.

“Wij signaleren in de genoemde georganiseerde marktsegmenten een sterke groei in het aantal formules en vooral in het aantal vestigingspunten”, stellen Peter Huizinga en Jan Menno Bouwmeester van de afdeling Formule & Franchise Arrangementen van de ABN AMRO bank.

Op een seminar voor relaties op 19 juni signaleerde de bank, die zijn positie op de formule- en franchisemarkt verder wil versterken, de ontwikkelingen binnen de freshfoodbranche en de jobfranchiseformules. Freshfood omvat de fastfoodformules zoals Vork, retailfood omvat bijvoorbeeld Pasta di Mamma en de Keurslager, en bij horeca kun je denken aan restaurants als Gonzales. Klantgemak, verse producten en aandacht voor de presentatie zijn de succesfactoren binnen deze formules. Jobfranchising omvat onderhouds-, bezorg-, reparatie- en installatieservices. Formules als Extra Hands en Dr. Vinyl zijn er voorbeelden van. Ze laten zich omschrijven als ambachtelijke vakmensen die mobiel bij de klanten opereren en kwaliteit, service en garantie leveren.

Starter wijzen op formulekracht

Bij freshfood praat je al gauw over investeringen van honderdduizend euro en meer. Banken noemen dat het middensegment als het om financiering gaat. Bij jobfranchising gaat het veelal om investeringen van rond de vijfentwintigduizend euro. In het verleden werd dit altijd beschouwd als een moeilijk of weinig interessant segment, erkennen Huizinga en Bouwmeester.

Waarom stapt de bank er dan nu zo nadrukkelijk in? Huizinga: “Hechte samenwerking binnen formules en franchiseformules is toch een soort kwaliteitslabel. Wij zijn van mening dat startende ondernemers in hun oriëntatieproces sterker geconfronteerd zouden moeten worden met de voordelen van het instappen in commerciële samenwerkingsverbanden en franchiseformules. De slagingskans is groter, omdat het wiel niet uitgevonden hoeft te worden. Van de vijfenveertigduizend startende ondernemers in 2002, is minder dan vijf procent franchisenemer geworden. Vaak wordt niet beseft dat een franchise meer is dan een reële optie.”

Nederland telt momenteel zo’n zeshonderdvijftig formules. Ze zijn actief in de detailhandel, food en non-food, horeca en dienstverlening. Ook in de gespecialiseerde dienstverlening winnen formules, al dan niet op franchisebasis, snel terrein. Consultants, opleiders, makelaars, medici en advocaten zijn beroepsgroepen die zich snel in formules aan het organiseren zijn. De dienstverlener doet vooral zijn werk; de formule regelt de administratieve rompslomp die als gevolg van de vele regelgevingen steeds omvangrijker wordt.

Bepaalde schaalgrootte vereist

Wel stelt de bank eisen aan in arrangementen geïnteresseerde formules. Het concept moet zich bewezen hebben. Formules moeten niet te klein zijn of in ieder geval de intentie en potentie hebben tot een behoorlijk aantal vestigingen te willen uitgroeien. Grotere aantallen betekenen relatief minder handelingen, dus minder kosten. De arrangementen voor jobfranchising gelden als een af te nemen totaalpakket, ze omvatten de financiering, verzekering -zakelijk en privé- en het betalingsverkeer. “Gezien de kleine marges, kan dat niet anders”, verduidelijken Huizinga en Bouwmeester.

Voor het freshfoodsegment ligt het anders. Afhankelijk van de wensen kunnen veel variaties worden afgesproken. Beide bankiers denken in dit segment met pakketkortingen evenwel concurrerende arrangementen te bieden. “Je kunt er bijna geen nee tegen zeggen”, besluiten ze.

 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie