Geen twijfel bij Kvik-franchisenemer
Joeri Gimberg draait in coronatijd prima als franchisenemer van Kvik in Amersfoort. Zijn omzet steeg zelfs flink tijdens de eerste besmettingsgolf. Het werk is wel veranderd: meer service aan huis, telefoondruk en extra voorzichtigheid met het personeel.
Hij maakte een vliegende start in mei 2018. Niet geheel verwonderlijk, want de jonge ondernemer kwam beslagen ten ijs. Sinds zijn studententijd had hij bij de Deense keukenformule gewerkt, in verschillende functies. Hij leerde de kneepjes van het vak en werd zo goed dat zijn baas, de franchisenemer in Apeldoorn, hem adviseerde om voor zichzelf te beginnen.
Het werd Amersfoort waar hij zijn eigen winkel ging optuigen. Met een bescheiden personeelsbezetting startte hij het avontuur. Inmiddels, tweeënhalf jaar later, is het drietal gegroeid tot een team van acht.
‘Store of the year’ werd hij in zijn allereerste jaar als Kvik-franchisenemer. De voortvarende aftrap zette door in 2019. Over de eerste helft van dat jaar kreeg hij de hoogste klanttevredenheid van alle vestigingen van Kvik in Nederland. In die periode rondde hij ook een gedegen interne cursus af. Het leverde hem extra kennis én uitbreiding van zijn netwerk op.
En toen kwam 2020, het coronajaar. ‘Een vreemd jaar’, noemt Joeri het. Want waar het in vele sectoren kommer en kwel was, deed de binnenhuisretail het heel goed, inclusief de keukenbranche. Maar de coronaproblemen overal in de wereld sijpelden toch door, ook bij hem. Met name de leveranties gingen haperen. Fabrieken in Italië, Duitsland en China werden gesloten en hij ondervond nu eens de nadelen van de globalisering aan den lijve. “Je merkt dat alles aan elkaar is gekoppeld. Ik krijg de vaatwasser uit Denemarken niet geleverd als het scharniertje uit China ontbreekt.”
Intensieve marketing
Hij was, en is, er extra druk mee, ook met andere gevolgen van de pandemie. Een monteur met een snottenbel kan bijvoorbeeld niet naar de klant en een jonge verkoper die in een vakantieland is geweest dat ineens risicogebied werd, gaat bij thuiskomst in quarantaine.
Na stillere maanden maart en april kreeg hij het in de maanden daarna drukker dan het jaar ervoor. De intensieve marketing heeft daaraan bijgedragen, denkt hij. Met name de campagnes via Facebook sloegen aan. Ook anticipeerde Kvik in het begin van de crisis snel op naderend onheil en kocht grootschalig in. “Daardoor bleven de leveranties vanuit Denemarken redelijk op peil.” En de franchisegever stelde vliegensvlug de technologie beschikbaar voor de ondernemers om video meetings met hun klanten te beleggen. Daarop liet hij een extra kantoorruimte maken zodat medewerkers nu rustig digitaal hun klanten kunnen ontmoeten. Prachtig die mogelijkheden, vindt hij. “Maar 90 procent van de klanten blijft hier in de winkel komen.”
Het ging een periode de goede kant op qua besmettingen en het normale leven keerde grotendeels terug. Maar nu, ten tijden van dit interview, zitten we in de tweede golf. En Joeri Gimberg is weer heel druk met de randverschijnselen van de pandemie. “De planning voor vandaag was heel anders dan dat het is uitgepakt. Er is heel veel telefoondruk. De mensen zijn weer onzeker en willen weten wat ik ga doen bij een lockdown.”
Een ander effect tijdens de coronacrisis is het toegenomen aantal service-aanvragen. Met 60 procent meer dan andere jaren zelfs. “De mensen zitten thuis en gaan zich irriteren aan de kleinste dingen, aan een deurtje dat een millimeter scheef hangt”, verklaart hij dat fenomeen. Zo is 2020 ook een jaar dat hem gemengde gevoelens oplevert: zakelijk ‘fantastisch’ en tegelijkertijd ‘niet leuk’ vanwege alle negativiteit rond corona.
Groeispurt
Door de combinatie van de groeispurt waarin zijn bedrijf zich bevindt en de servicedruk, zijn het hectische tijden. Hij maakt lange werkdagen en kan het niet alleen. De kwaliteit van zijn medewerkers is daarom van cruciaal belang. “De zaak staat of valt bij goed personeel. Ik ben heel tevreden met mijn team.”
‘Zonder problemen’ vond hij gemotiveerde jonge krachten. Vooral in de verkoop prefereert hij mensen in de leeftijd tussen 21 en 35 jaar. “Het teken- en rekenprogramma dat wij hebben is tamelijk pittig. Daar zijn jongeren veel beter in dan oudere medewerkers. En voor de senioriteit ben ik er.”
En dat kan hij goed onderbouwd zeggen, ondanks zijn 32-jarige leeftijd. Zijn ambitie concentreert zich voorlopig op de vestiging in Amersfoort, daar wil hij nog flinke slagen maken. “Ik houd het bij één winkel. Je moet als ondernemer op je toko zitten, het gezicht van de winkel zijn. Mijn energie moet terugkomen op mijn verkopers. We doen alles in deze winkel. Van de controle van de materialen die binnenkomen tot de verkoop en de montage. Daar moet je als franchisenemer bovenop kunnen zitten, vind ik.”
De toekomst is ongewis door corona, dat is zeker. “De crisis gaat een keer doorwerken. Zijn er dan nog mensen die een keuken durven te kopen?” Waar hij ook niet aan twijfelt is zijn product en zijn vestiging. “Het kan gebeuren dat wij straks groeien in een krimpende markt.”