(G)een verplicht nummer

De thuisblijvers kregen dit jaar het gelijk aan hun kant. De Nationale Franchisedagen hebben in de huidige vorm hun langste tijd gehad. Er waren minder dan 25 formules vertegenwoordigd en de bezoekersaantallen waren beduidend lager dan de afgelopen jaren. De Nationale Franchisedagen zijn in een vicieuze cirkel terechtgekomen: de grote franchiseformules laten grotendeels verstek gaan en het aantal kandidaat-ondernemers dat de beurs bezoekt is te laag. Wie als potentiële franchisenemer de beurs bezocht, zal niet enthousiast naar huis zijn gegaan. De vraag is of hij volgend jaar weer terugkomt.

Het was niet allemaal kommer en kwel in de Utrechtse Jaarbeurs. De komst van 65 kandidaat-ondernemers naar de Startersdag van de Nederlandse Franchise Vereniging was in kwantitatief opzicht aan de lage kant, maar de discussies aan de 'ronde tafels' waren diepgaand en geanimeerd. Hetzelfde gold voor het congres over beveiliging dat werd georganiseerd door First Formula. Ruim tweehonderd bezoekers namen deel aan de workshops waarin diverse franchisegevers ingingen op beveiligingsaspecten in de detailhandel.

Nieuwkomers

Tot de franchiseformules die zich voor het eerst presenteerden behoorde het concept Hangers Cleaners, een Amerikaanse droogreinigingsformule voor kleding. Paul Stoffels: “Het concept is gebaseerd op milieuvriendelijke CO2-reiniging. Dat is dé methode voor kledingreiniging in de toekomst. De investering is fors, maar het rendement is goed. Wij willen met één of twee pilotvestigingen in Nederland aan de slag.” De business manager was ondanks de geringe publieke belangstelling tevreden over de beurs. “Ik zie dit als een introductie in de markt. En voor mij geldt dat ik kennis heb kunnen maken met de franchisewereld.”

Ook wenskaartenleverancier Devonshire Art Publishers presenteerde zich voor het eerst in Nederland. “Wij hebben een aantrekkelijk concept”, aldus Boudewyn van de Velde. “Een franchisenemer investeert € 19.000,-. Daarvoor krijgt hij honderd displays en een assortiment van 20.000 wenskaarten. Wij zorgen voor de eerste honderd verkooppunten in zijn regio. Zelf beschik ik over zeshonderd verkooppunten in Vlaanderen.” De beurs viel hem tegen: “De opzet valt tegen. Er is volgens mij te weinig gedaan om bezoekers te trekken.”

Jos Kaarsemaker van Swisher toonde zich optimistischer. “Dieptereiniging van toiletgroepen is niet de meest sexy formule. Maar we hebben een unieke formule waarbij we producten en dienstverlening combineren. Onze klanten zijn zeer tevreden. Ik merk dat bij onze franchisenemers zich soms meer nieuwe klanten melden dan dat ze op dat moment aankunnen. Nou, dan spring ik zelf in. Laatst ben ik drie dagen op pad gegaan om samen met servicemedewerkers toiletgroepen te reinigen. Dat doe ik met veel plezier.”

Ook Edwin Stoopendaal, directeur van Helderman Sport, was tevreden: “De algemene belangstelling valt inderdaad tegen. Maar we hebben zelf veel potentiële ondernemers uitgenodigd. We hebben dan ook de nodige gesprekken gevoerd. De belangstelling voor sportkleding en sportschoenen is groot. Daar spelen wij met onze formule op in.”

Algemeen directeur Felix de Wit van Remax verwacht dat zijn formule voor makelaars binnen enkele jaren kan uitgroeien tot marktleider in Nederland: “Remax richt zich op het opzetten van kantoren voor zelfstandige makelaars. De franchisenemers runnen het kantoor en verzorgen de administratieve en facilitaire ondersteuning van de makelaars. Die kunnen zich daardoor volledig concentreren op het verkopen van huizen. We hebben op dit moment 35 franchisenemers. Ik acht 250-300 kantoren in Nederland binnen een paar jaar haalbaar. Wij zoeken in eerste instantie geen makelaars, maar ondernemende mensen die makelaars bij hun werk ondersteunen.”

Verplicht

De Nationale Franchisedagen leken een beetje op een verplicht nummer voor de Jaarbeurs. Typerend voor de inzet van de beursorganisatie is misschien wel het feit dat de beurscommissie dit jaar geen één keer bij elkaar is geweest. Voor franchisegevers en (potentiële) franchisenemers zijn de Franchisedagen echter geenszins een verplicht nummer. Veel franchisegevers zijn op zoek naar geschikte ondernemers en aan de andere kant zijn er duizenden potentiële ondernemers op zoek naar een geschikte formule.

Franchise+ laat het niet bij deze constatering. Al tijdens de beurs werden de eerste initiatieven genomen om volgend jaar met een aantal regionale bijeenkomsten franchisenemers en franchisegevers bij elkaar te brengen. Als het lukt, wordt het een andere formule dan bij de Nationale Franchisedagen. Want dat er behoefte is aan een trefpunt voor de franchisebranche staat buiten iedere twijfel.

Hunkemöller wint Retail Jaarprijs

Hunkemöller en Het Huis Hajenius hebben de MasterCard Retail Jaarprijs 2003 gewonnen. Hunkemöller blonk uit in de categorie grootwinkelbedrijf en Hajenius werd winnaar in de categorie zelfstandige winkelier. Beide winkels ontvingen van hoofdsponsor MasterCard een bedrag van € 5.000,-.

De franchiseformule Villa Happ (kindermode) kreeg dit jaar een prijs voor haar innovatieve concept. De franchiseorganisatie Bakker Bart werd wel genomineerd voor de Retail Jaarprijs, maar viel buiten de prijzen. Formulemanager Paul van Rossum van Bakker Bart was desondanks niet teleurgesteld. “Natuurlijk hadden wij de prijs graag in ontvangst genomen. Maar als je uit de honderden winkelformules tot de top drie behoort, dan doe je het niet slecht.”

Het juryrapport is vol lof over Hunkemöller: “Hunkemöller is niets verhullend, spannend, onderscheidend, creatief en professioneel. Zij bedient op indrukwekkende wijze een brede doelgroep, zonder de intimiteit van het product te verhullen in de massa. Een formule die zichzelf voortdurend vernieuwt, waarbij creativiteit en eigen productontwikkeling, styling, assortimentsopbouw en kwaliteitszorg borg staan voor rendement en internationaal succes.“ Ook over de website is de jury enthousiast: “De website is niet alleen een alternatief aankoopkanaal voor de winkel, maar biedt ook aanvullende services en fun.“ Volgens de jury is Hunkemöller een voorbeeld voor alle retailers met internationale ambities.