Franchisenemer is: financiële coach

Snelgroeiend en innovatief. Dat is het administratie- en advieskantoor Finovion volgens de jury die de award voor Jong mkb’er van het jaar aan deze franchiseformule toekende. 2010 verliep verder volgens de planning: er kwamen acht vestigingen bij. En er werd een nieuwe dienst geïntroduceerd die bijzonder geschikt is voor de franchisewereld. Dankzij de digitale postbus wordt de administratie inzichtelijker voor de franchisenemer en regelmatiger en uniformer aangeleverd voor de accountant.

Voor franchisegever en mede-eigenaar Wichard Hendriks was 2010 voor Finovion vooral het jaar van de introductie van Newviews. Met deze internetsoftware kan snel en uniform de boekhouding verwerkt worden. De innovatieve dienst is volgens hem uitermate geschikt voor franchiseformules.

Hoe werkt het? In plaats van alle administratie handmatig in te voeren en bijvoorbeeld maandelijks aan te leveren bij de accountant, stuurt de franchisenemer de documenten door naar een eigen digitale postbus. Daarvoor zal hij aanvankelijk boekstukken moeten scannen, maar op den duur zullen de leveranciers zelf die rekeningen digitaal in de postbus gaan aanleveren. “Alles blijft zo in de eigen omgeving op één centrale plek en achter de schermen gaat het systeem ermee aan de slag. De conceptboekingen kan een franchisenemer vervolgens accorderen”, legt Hendriks uit.

In 2009 voerde hij succesvolle pilots uit binnen zijn eigen bedrijf. Nu gebruiken naast Finovion ook andere accountants het en is er inmiddels een samenwerking met ABN Amro en Rabobank zodat met het programma ook automatisch iedere nacht bankmutaties kunnen worden overgehaald. Door de uniforme en regelmatige aanleveringen wordt er een knelpunt voor accountants uit de weg geruimd: de afhankelijkheid van de klant wat betreft kwaliteit en moment van aanlevering van de administratie.

Voor de ondernemers betekent het een efficiencyslag en een mogelijkheid om meer inzicht in de eigen administratie te krijgen. Zo kan de boekhouder op één plek zien welke werkzaamheden nog verricht moeten worden. En verwerkte documenten en gegevens kunnen eenvoudig worden teruggevonden in het online archief.

Slimme marketing

Het product is volgens Hendriks illustratief voor hoe Finovion in het leven staat. “Wij zijn een kantoor dat voorop loopt en de ondernemer meer inzicht wil geven in zijn administratie. We zijn een financiële coach voor ondernemers.”

In 2003 richtte hij het bedrijf op, vanaf 2006 werd gestart met franchising. In dat pilotjaar werden na drie franchisevestigingen ‘de deuren dicht gedaan’. Dat kan hij iedere startende franchisegever aanraden. “Je kunt in het begin beter niet te snel groeien, want dan moet je achteraf teveel repareren.”

Vanaf medio 2007 werden die reserves overboord gegooid en groeide de formule in rap en gestaag tempo uit naar de huidige 28 vestigingen. Dat ritme van tussen de vijf en tien nieuwe vestigingen per jaar wil hij nog een tijdje volhouden. “We hebben nu een model waarin plek is voor honderd vestigingen.” Na vorig jaar de dekking in Noord-Brabant gerealiseerd te hebben, ziet hij nu vooral mogelijkheden in het bedrijvige Noord-Holland. 

Ondernemers, vaak controllers afkomstig uit het bedrijfsleven, zijn er wel te vinden. De award voor Jong mkb’er van het jaar helpt daarbij. Met de onderscheiding haalde Finovion landelijke media zoals de Telegraaf en Zibb. “Mede daardoor gaan de deuren open van organisaties die gewoonlijk niet zo snel met je aan tafel gaan zitten.” Meedoen aan verkiezingen, is zijn advies aan andere ondernemers. “Het is slimme marketing.” 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook