Formule Chem Dry
Zet een formule altijd met 'couleur-local' in de markt Franchisenemer zijn in een internationale organisatie. Hoe moeilijk of gemakkelijk is dat? Hoe zit het met ondersteuning? Vormen taal, afstanden of culturen een handicap? Max van der Put, directeur-eigenaar van Chem-Dry Nederland BV, gaat op deze aspecten van een internationaal franchiseschap in. Cultuur vaak valkuil in internationaal franchiseschap Chem-Dry Amerika telt 2500 franchisenemers, Chem-Dry Nederland 65. "Voor het Amerikaanse hoofdkantoor ben ik maar een kleine franchisenemer," relativeert Max van der Put zijn positie. Feitelijk is hij master-franchisenemer. In 1989 kocht hij de rechten om de Chem-Dry formule in de Benelux op te zetten.Inmiddels is de Chem-Dry formule in 50 landen actief. Het is een luxe dienstverlening, die tot nu toe alleen in de rijkere landen van de grond komt. Franchisenemers binnen Chem-Dry, wereldwijd zijn dat er 4000, presenteren zich als onderhoudsspecialisten voor reiniging en onderhoud van tapijten en meubelstoffen. Voor de beeldvorming: in de Nederlandse bedrijven ligt circa 50 miljoen m? tapijt, in de particuliere huishoudens ongeveer het dubbele. Van al dat tapijt wordt tot nu toe 10% professioneel gereinigd, zonder dat daar zeep, wasmiddelen of enzymen bij worden gebruikt. Koolzuur vormt de basis. Tapijt is met een uur droog, meubelen in 3-4 uur. Een frisse geur hoort er ook bij. De Amerikanen werken met 40 master-franchisenemers, die voor ??n of meer landen de rechten en de reinigingsformule hebben gekocht. Chem-Dry werkt met gepatenteerde producten en machines. Daar steekt een master-franchisenemer feitelijk ook zijn geld in. De entree-masterfee behelst vele tienduizenden dollars, het exacte bedrag wil Van der Put niet noemen. Jaarlijks betaalt Chem-Dry Nederland BV per franchisenemer ook nog een vast bedrag aan de Amerikanen. Als tegenprestatie vernieuwen zij de werkmethode door nieuwe apparatuur en schoonmaakproducten te ontwikkelen. "Dat doen ze goed. Inspelend op de milieueisen zijn bijvoorbeeld in de loop van de jaren de chemische middelen verdwenen," stelt Van der Put. Kracht van formule Omdat Van der Put actief wil participeren binnen de organisatie is hij een vaste bezoeker van de jaarlijkse meetings, waarvan er om het jaar ??n op het Amerikaanse hoofdkantoor in Logan (Utah) wordt gehouden en ??n in Europa. Chem-Dry heeft geen apart Europees hoofdkantoor. De Europese master-franchisenemers namen aanvankelijk zelf het initiatief tot een Europese bijeenkomst. "Om ervaringen uit te wisselen, elkaar bij te praten en van elkaar te leren," zegt Van der Put, die geen eigen vestiging meer runt. Zijn ervaring is dat je op dergelijke meetings een vaste groep altijd treft, een groep zo nu en dan, en dan is er ook een groep die je nooit ziet. De taal is geen probleem, afstand eigenlijk ook niet. Telefonisch is er regelmatig contact. De hotel- en verblijfkosten worden vergoed en een bijkomstigheid van een actieve participatie is dat je bijzondere plekjes van de wereld krijgt te zien. "Zo ben ik met Chem-Dry in Australi? geweest. Indrukwekkend vond ik dat."De meetings in Amerika verlopen in de regel volgens een vast patroon. Van der Put: "Je wordt enerzijds op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van schoonmaakapparatuur en -producten, anderzijds krijg je een veelheid aan marketingidee?n aangereikt om zo goed mogelijk in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen."Aan discussies over de reinigingsmethode of nieuwe producten verspilt de master-franchise-nemer voor de Benelux geen energie meer. "Die is gewoon goed. Het is ook de kracht van de formule." Markt zelf ontwikkelen Anders ligt het bij de marketingidee?n van de Amerikanen. Die kun je niet zomaar overnemen. "Amerikanen zijn heel transactiegericht, ze vertalen alles direct naar geld, terwijl wij toch een sterke relatiecultuur hebben. Als de relatie goed is, is geld van minder belang," stelt Van der Put. De formule in de markt zetten vormde als beginnende master-fr