Fixet sterk door lokale aanpak

Er zijn doe-het-zelfketens met een grotere naamsbekendheid. Maar wat ervaring en aantal vestigingen betreft, heeft  Fixet een voorsprong. Wat de formule van andere doe-het-zelfketens onderscheidt is dat er onder één merknaam met vier verschillende segmenten wordt gewerkt. Fixet ziet zichzelf als een franchisegever die uitgaat van de mogelijkheden van de aangesloten ondernemers. Een formule waarvoor je geen twee linkerhanden moet hebben om succesvol te zijn.

De doe-het-zelfsector was eerder steeds een groeibranche legt formulemanager José ten Dijk uit. “Door onze aanpak en ons assortiment profiteren we altijd van de economische situatie. Als het economisch wat minder gaat -zoals nu- gaan mensen vaker zelf klussen. Voor hun spullen én advies kunnen ze bij onze franchisenemers terecht. Maar als het de mensen economisch beter gaat, besteden ze weer geld en aandacht aan luxere inrichtingszaken, bijvoorbeeld kasten op maat. Daarvoor kunnen ze óók bij ons terecht. Wij hebben als uitgangspunt altijd gesteld ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Dat geldt voor onze franchisenemers, maar ook voor ons assortiment. Een koffiezetapparaat voor de actieprijs van tien euro, vind je niet bij Fixet. Dat soort zaken past niet in onze formule.”

 

Ondernemers

Potentiële franchisenemers moeten over ervaring beschikken in de doe-het-zelf of er in ieder geval hele grote affiniteit mee hebben. “Een franchisenemer met twee linkerhanden werkt niet echt goed. Ook al ben je misschien een goede ondernemer, we zullen dan toch niet met je in zee gaan”, aldus José ten Dijk. “Wij hebben onder één merknaam vier verschillende segmenten. We hebben een segment Agri, Dier en Tuin, waarbij de nadruk ligt op groen, het segment Tools en Techniek, de specialist op het gebied van ijzerwaren en gereedschappen en twee doe-het-zelfsectoren in de vorm van Klusmarkten en de grotere variant daarvan, de Service Bouwmarkten. Het ligt aan de individuele franchisenemer welk segment het beste bij hem past. Wij zoeken in de eerste plaats locaties bij mensen en niet omgekeerd.

Je zult bij ons geen Fries zien die een Fixet-vestiging heeft in Noord-Brabant of omgekeerd. De lokale verbondenheid tussen franchisenemer en zijn klantenkring moet groot zijn. Daarom zul je ons niet zoveel zien in grotere steden. Daar is de gebondenheid tussen ondernemer en klant veel minder. De klussende klant weet dat hij bij ons terecht kan als blijkt dat hij een nieuwe deur wil aanbrengen maar niet goed weet hoe hij zo’n klus precies aan moet pakken. Onze franchisenemer staat die klant met raad en daad bij. Dat bedoel ik letterlijk, want heel veel franchisenemers hebben een gemengd bedrijf. Ze combineren bijvoorbeeld een Fixet-vestiging met hun beroep als aannemer. Ze verkopen dus niet alleen de spullen die je nodig hebt, maar kunnen ook inspringen als het moet. Dat geeft ook meteen aan waarom je een hele duidelijke binding met dit marktsegment moet hebben. Anders lukt het je niet.”

 

Hard- of zacht-franchise?

Fixet is een franchiseformule met hele strikte en soepele regels. José ten Dijk daarover: “Wat betreft huisstijl, inrichting, automatiseringssysteem en het meedoen met reclame- en promotieactiviteiten zijn de regels strak. Daaraan doen we geen concessie om één gezamenlijke aanpak en uitstraling te garanderen. Wat inkoop betreft hebben we grote vrijheden. De aangesloten ondernemer bepaalt zelf zijn assortiment en waar hij dat inkoopt. Natuurlijk werken we met een aantal leveranciers waar je tegen scherpe prijzen kunt inkopen. Bovendien bieden deze leveranciers het grote voordeel van aanwezigheid van schappenplannen en daar is ons winkelautomatiseringssysteem op gebaseerd. Grootschalige inkoop is één van de grotere voordelen van franchise. Het zou niet slim zijn als je daarvan geen gebruik zou maken. Maar je bent het niet verplicht. Dat maakt het meteen lastig om aan te geven hoeveel franchisefee een individuele ondernemer moet afdragen. Als hij alles zou inkopen bij onze leveranciers, betaalt hij -naast de aparte bijdrage voor reclame en promotie- geen extra franchisefee. Die is al bij de inkoop verrekend.”

Ondernemend

Als franchisegever gaat Fixet heel ver in het betrekken van de franchisenemers bij het beleid. Naast de algemene franchiseraad (beleidscommissie) zijn er een aantal commissies actief op het gebied van zaken als assortimentsamenstelling, automatisering en reclame & promotie. Daarnaast vinden er ieder half jaar in de vijf rayons avonden plaats waarop franchisenemers elkaars vestigingen bezoeken en beoordelen. “Dat werkt fantastisch”, stelt de  formulemanager vast. “Ondernemers kunnen heel veel van elkaar leren. Bijvoorbeeld de toegang tot de kassa of verschillende presentatietechnieken waarmee je de omzet kunt stimuleren. Het is in ieders belang dat ons marktaandeel in een bepaalde regio groeit. Die avonden worden druk bezocht en als stimulerend ervaren. Wij leren er ook weer van omdat we horen waarmee onze franchisenemers bezig zijn. Op die manier kunnen we onze dienstverlening ook weer verbeteren. Ons primaire doel is niet om maar steeds weer nieuwe vestigingen te openen. Het is belangrijker dat de vestigingen die we hebben, groeien en hun marktaandeel vergroten.”

 

Trouw

De binding van de franchisenemers met Fixet is groot. Er is nauwelijks of geen verloop. “Je ziet nu dat een aantal franchisenemers aan hun pensioen gaat denken. Die zijn met ons groot geworden de afgelopen decennia. Dat betekent dat wij met hen zoeken naar bedrijfsopvolgers. Dat kunnen bedrijfsleiders zijn van de eigen vestiging of personeelsleden van een andere vestiging die de stap naar zelfstandig ondernemerschap willen zetten. Het aardige van een franchiseformule zoals Fixet is dat het met een kleine 150 vestigingen een grote organisatie is. Soms meldt zich een potentiële franchisenemer die er nog net niet aan toe is om zelfstandig ondernemer te worden, maar wél een uitstekend bedrijfsleider is. Die kunnen we dan ook aan een baan helpen en tegelijkertijd perspectief bieden om na een aantal jaren door te groeien naar het zelfstandig ondernemerschap. Het gaat er mij om dat we er met z’n allen iets moois van maken”, besluit José ten Dijk.

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie