fit20 in coronatijd: ook nu op high intensity
Het is een zakelijke nachtmerrie voor alle ondernemers die onder de grote noemer “fitness” worden geschaard. Alle locaties sluiten, luidt de glasheldere overheidsmaatregel op zondag 15 maart jongstleden. fit20, de kleinschalige personal trainingclub, met ruim 130 franchise-vestigingen opent dan ook niet een dag later. Een situatie die al vele weken aanhoudt inmiddels, waarbij het wachten op versoepeling is. Wachten duidt wellicht op een passieve instelling, maar niets is minder waar. fit20 is lamgelegd, maar achter de schermen trainen ze er in lijn met hun dienst: op high intensity.
De franchisegever kiest er vanaf het eerste moment voor een “taskforce” in het leven te roepen, met daarin een afvaardiging van franchisegever en enkele franchisenemers. De eerste virtuele samenkomst is zondagavond 15 maart, waarin allerijl de eerste communicatie naar de franchisenemers en hun klanten wordt opgezet na het onheilsbericht over de plotselinge sluiting. Het zijn dagen waarin heel het land tot het uiterste wordt beproefd en paniek op de loer ligt, wat z’n uitwerking binnen fit20 ook niet mist. Er zijn net gestarte studio’s, die niet weten wat hen overkomt. Dat geldt net zo goed voor de ervaren franchisenemer met tien werknemers. Welke catastrofale gevolgen gaat dit hebben zakelijk? Waar gaat de wereld naartoe? Het is een vraag die bij velen leeft in die surrealistische dagen. Het is een vraag die bij miljoenen leeft in ons land, waar tot het hamsteren van wc-rollen wordt overgegaan. We zijn in shock met z’n allen.
Ondersteuning van fit20-vestigingen
In onstuimig vaarwater is het noodzaak het ratio de overhand te laten krijgen. Eerstvolgende focus is dan ook om de steunmaatregelen goed in kaart te brengen voor alle franchisenemers. Er volgen diverse conference calls waarin een fit20-specifieke uitleg wordt gegeven, met optioneel extra individuele toelichting en advies wanneer franchisenemers dit wensen. Focus van de taskforce blijft daarin continu om de communicatie op stand maximaal te hebben, zowel intern als extern. De franchiseondernemers worden geholpen met wekelijkse klant mails, krijgen een oplossing aangereikt voor de problematiek van de abonnementsgelden nu de fit20-dienst niet wordt aangeboden en kunnen deelnemen aan social media calls met tips en trucs om in continu contact met de eindklant te blijven. ‘Communicatie is de sleutel in alles, voor franchisegever richting de franchisenemers, en vanuit franchisenemers richting onze eindklant’, zegt CEO Walter Vendel. ‘Dat vergt veel, waarbij de neuzen één kant op moeten blijven staan, wat in crisistijd een complex iets is. Neem de persoonlijke interpretatie: waarom moet mijn vestiging sluiten, terwijl de overheid de deur voor personal training nog openhoudt? Dat is pas later aangepast vanuit de overheid, en elke ruimte voor interpretatie werd toen geëlimineerd, maar op die momenten moet je er tijd in steken om de angel eruit te halen, en de dialoog aan te gaan en toe te lichten dat het een must is dat we op dat moment collectief sluiten en gesloten blijven. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en vanuit regelgeving. Dan kom je met elkaar op één lijn en vergroot je het wij-gevoel. Want zo werkt een crisis ook: versterkend.’
Het wil niet zeggen dat fit20 het ermee eens is, bevestigt Vendel. In het begin wel, gezien de maatschappelijke onrust van het moment. Maar niet in de huidige fase, met de 1,5 meter samenleving als new normal. Binnen fit20 is dit eenvoudig te creëren, met fit20-bestickering op de vloer om te allen tijde in elke studio de 1,5 meter te respecteren tussen klanten en trainer, naast alle communicatie die er tussen studio’s en klanten wordt gefaciliteerd om de meest veilige trainingsomgeving te bieden die denkbaar is. ‘We zijn druk bezig -weken terug en nu nog steeds- om de fit20-case onder de aandacht te krijgen bij de instanties’, zegt Vendel. ‘Er zijn zoveel branches waar de 1,5 meter grote of soms onoverbrugbare aanpassingen vergt. Wij kunnen morgen starten, met de gezondheid van de klant en onze trainers als hoogste prioriteit. Het frustreert dat we nu nog in de wachtkamer zitten, want we voldoen aan alle gestelde eisen.’
Coronatijd: zeer vervelend én kansen biedend
Bij de pakken neerzitten is er desondanks niet bij. Inmiddels worden er online calls georganiseerd door Bram Kroeske, fit20’s hoofdtrainer. Hij instrueert de trainers hoe zij kunnen werken met de 1,5 meter. Het is Kroeske die vanaf de eerste sluitingsweek door fit20 wordt benut in de social media-video’s, onder de noemer ‘fit20’s noodrantsoen’, iets wat een opvolging krijgt op studio niveau met enthousiaste uitvoeringen van trainers overal in het land om de zestienduizend eindklanten te enthousiasmeren. Zelf blijven de trainers noodgedwongen thuis, al komen ze in de week van 20 april wel naar de studio om te oefenen met de compleet vernieuwde trainers applicatie, die allerlei nieuwe features bevat. Bovenop de 1,5 meter-werkwijze en verhoogde hygiëne-maatregelen een extra complicatie op de studiovloer, zou je zeggen. ‘We dachten, laten we er nog een prikkel aan toevoegen’, zegt Vendel glimlachend. ‘Ik besef dat hier een kern van waarheid in zit, maar dit is ook een kans. Naar onze franchise-ondernemers, om hen deze tijd nuttig te laten besteden en hen te laten oefenen in een lege studio, om onze dienst straks nog beter te maken. Daarnaast: wij maken het nooit mee dat alle studio’s tegelijk dicht zijn. Dit was de kans om zoiets ingrijpends te implementeren. Dat is een beetje hoe wij tegen deze buitengewone periode aankijken: als zeer vervelend, maar ook als kans. Want als ik zie hoe mooi wij fit20 nu binnen de geldende RIVM-richtlijnen kunnen positioneren, vermoed ik dat veel meer mensen ons straks overal in het land gaan vinden. Omdat men fit wil zijn - zal juist nu gezondheid belangrijker zijn dan ooit- sporten en bewegen, maar zonder de massa op te zoeken. Wij bieden hierin een oplossing vanuit kleinschaligheid. Dat doen we al jaren, maar het is vanuit de toekomstige klantvraag relevanter dan ooit tevoren.’