EP: Beerepoot kiest voor luxe, sfeer en service

EP:Beerepoot opende oktober vorig jaar een splinternieuwe elektronicawinkel van maar liefst 2.800 m2. “De investering was groot. Daar heb ik best een paar nachten van wakker gelegen”, vertelt Erik Meyer, één van de franchisenemers.

“Maar ik geloof in dit bedrijf. Daarom hebben we deze stap wel gezet.” De concurrentie in de elektronicabranche is groot. Ketens en online winkels stunten voortdurend met prijzen. Toch opende EP:Beerepoot juist nu een luxe, servicegerichte vestiging. “Qua prijsniveau kunnen we het niet winnen van de concurrentie. Daarom hebben we een winkel geopend die 180 graden het tegenovergestelde is. We willen uitblinken in luxe, sfeer en service. Daarmee kunnen we de concurrentie aan en zijn we weer klaar voor de toekomst”, vertelt mede-eigenaar en franchisenemer Erik Meyer.

Aan de buitenkant is het zeker gelukt om die luxe sfeer over te brengen. Het pand is namelijk licht grijs met grote raampartijen, zowel beneden als boven. Daardoor oogt het stijlvol en transparant. Als klanten de winkel binnen stappen, dan komen ze eerst in een ontvangsthal. Ze kijken hier op een grote trap. Door de open constructie zien ze direct ook al een deel van het assortiment op de bovenste verdieping. “Zo willen we klanten uitnodigen om ook naar boven te gaan”, vertelt Meyer. Rechts kunnen klanten via een openstaande deur naar de winkel op de begane grond.

Woonaccessoires

De inrichting van de winkel oogt vriendelijk en sfeervol. De schappen hebben ronde vormen, de presentaties met apparatuur worden speels afgewisseld met eilanden met woonaccessoires en de artikelen staan ruim gepresenteerd. De afdeling met espressomachines is daar een goed voorbeeld van. “We hoeven niet alle merken te presenteren. We hebben gekozen voor enkele goede machines die we de ruimte geven. Bovendien zijn we exclusieve dealer van enkele topmerken.” Op deze afdeling is een eiland met serviesgoed. Als we daar een kijkje nemen, is er toevallig ook een vrouwelijke klant die hier stopt om rond te snuffelen tussen de kopjes en de kannen. “Dat zie je heel vaak”, vertelt Meyer. “De woonaccessoires geven de afdeling sfeer. Het maakt de winkel aantrekkelijker voor vrouwen. Bovendien passen de assortimenten goed bij elkaar. Espressomachines zijn dure apparaten. Daar hoort ook een bijzonder servies bij.”

De woonaccessoires komen overal in de winkel terug. Zo staan er glazen en pannen gepresenteerd bij de keukens en kunnen klanten bij de televisies zelfs plaatsnemen in een compleet ingerichte woonkamer. Bij het samenstellen van het assortiment heeft Meyer vooral gekozen voor producten met een verhaal die niet overal te koop zijn. Zo pakt hij bij de gourmetstellen een flesje uit het schap van het merk Lampe Berger. “Dit is een product uit de medische wereld”, vertelt hij. “Klanten steken na het gourmetten het vlammetje aan en het zuivert de ruimte en haalt alle ziektekiemen uit de lucht. Na enkele minuten ruikt het weer fris in huis. Het product werkt met olie. Dus klanten die het gebruiken, komen daarna terug naar de winkel om nieuwe flessen te kopen.” Maar de belangrijkste functie van de woonaccessoires is wel dat het sfeer geeft aan de winkel. Daarom zijn de vrouwelijke medewerkers nauw betrokken bij de samenstelling van het assortiment. Meyer: “Zij hebben daar meer gevoel bij dan wij.”

Service

De eerste verdieping oogt ruim en open. “We hebben veel daglicht boven”, vertelt Meyer. “Daardoor voelt het niet benauwend aan.” Hij laat de keuken zien die volledig is aangesloten. Elke maand geeft een kok hier kookdemonstraties. Zo kunnen mensen zelf proeven en ervaren hoe bijvoorbeeld gerechten uit een stoomoven smaken.

Ook geeft Meyer een kijkje achter de schermen. Dit zijn opvallend ruime kantoren met veel daglicht. “We zijn een echt servicebedrijf. Dus er werken relatief veel mensen achter de schermen. We vinden het belangrijk om ook hen een prettige werkomgeving te geven.” Zo vertelt hij dat hij een medewerker heeft die de hele dag alleen maar vragen beantwoord over de installatie van apparatuur. “Veel mensen lezen de gebruiksaanwijzing niet. Vooral bij oudere klanten komt het dan wel eens voor dat apparaten het niet meer doen.
Wij helpen hen dan stap voor stap door het menu heen.” Ook is het bedrijf geautoriseerd door de grote merken en heeft het daardoor zijn eigen witgoedmonteurs in dienst. Zo kunnen ze problemen direct oplossen.

Meyer is erg tevreden met de nieuwe winkel. “Het is nu belangrijk om scherp te blijven. Daarom vragen we veel van ons personeel. Juist met vriendelijkheid en deskundigheid kunnen we ons onderscheiden. We opereren in een branche waar de concurrentie groot is. We zijn alleen succesvol als we elke dag voor de 10 gaan.”

Van bezorger tot franchisenemer

Erik Meyer werkt al vanaf zijn 19e in de winkel die nu EP:Beerepoot heet. Hij begon als bezorger en doorliep alle functies achter de schermen. Ook Edwin Jansen werkte op dat moment al in het bedrijf en was vooral actief op de winkelvloer. Meyer: “We kregen veel vrijheid om ons te ontwikkelen en daardoor voelde het al heel snel als onze eigen winkel.” Samen met Robert van Wettum besloten ze in 2007 om het bedrijf over te nemen. Het drietal voerde toen al vijf jaar de directie.

De franchisenemers werken nog steeds samen en runnen inmiddels drie vestigingen. Daarbij concentreert Meyer zich vooral op de zaken achter de schermen. Van Wettum is verantwoordelijk voor de winkelvloer in de vestiging in Hoorn en doet daarnaast de reclame en de marketing. Jansen doet een gedeelte van de inkoop en heeft de leiding in de vestiging in Bovenkarspel. De vestiging in Wervershoof wordt gerund door een bedrijfsleider. Meyer vindt dit nog steeds een krachtig team. “We werken op basis van respect e n vertrouwen. We hebben ieder onze eigen verantwoordelijkheid en tegelijkertijd brainstormen we samen continu over manieren om de omzet te verhogen.”