Doe-het-zelven doe je samen

Sommige zaken wil je als franchisenemers het liefst onderling regelen. De Stichting Formido Franchisenemers maakt zich hard voor de collectieve én individuele belangen van haar franchisenemers. Wat doet de stichting precies en waarom is het belangrijk om dit soort zaken in eigen hand te houden? De directeur/voorzitter, de penningmeester en de secretaris vertellen.

Samen met het bestuur van de Stichting Formido Franchisenemers hebben we afgesproken bij Johan Kolenbrander, de eerste franchisenemer die is omgebouwd naar de nieuwe Formido deco bouwmarkt. Op tafel ligt een boek met foto’s van de Formido Swift Cup. “Dit is typisch een initiatief dat we als stichting samen met de franchisegever hebben ontwikkeld”, vertelt directeur en voorzitter Reind Wolthers trots. “Formido is hoofdsponsor van de Suzuki Swift Cup. Wij vinden het belangrijk dat de franchisenemers tools in handen krijgen om die sponsering te vertalen naar locale activiteiten. Daarom hebben we voor elke franchisenemer een prachtige Suzuki geregeld in dezelfde uitvoering als de echte raceauto’s en hebben we dit boek uitgegeven. Hierdoor kunnen de franchisenemers ook lokaal echt iets met die sponsoring doen. Uiteraard ondersteund door een gedegen centraal reclameplan, waardoor we als formule ook in 2008 weer spraakmakend zullen zijn.”  

Stichting

Formido is onderdeel van de Maxeda groep en profiteert daardoor van de scherpe inkoopcondities binnen de DIY groep. Ook levert dit een voordeel op voor de franchisenemers in allerlei synergieprojecten. In 1999 werd de Stichting Formido Franchisenemers opgericht. Tot die tijd konden franchisenemers alleen meepraten via een panel dat feitelijk geen formele status had. De Europese wetgeving veranderde waardoor een nieuw franchisecontract noodzakelijk werd. Onderdeel van dit contract was dat een franchiseraad verplicht werd gesteld. Maar de franchisenemers van Formido wilden meer. Ze wilden een organisatie die echt iets kon betekenen voor de franchisenemers en een serieuze gesprekspartner voor de franchisenemer zou zijn. Dit werd het begin van de Stichting Formido Franchisenemers. Een aantal zaken werd natuurlijk contractueel vastgelegd. Zo is de stichting opgenomen in het franchisecontract. Hierdoor zijn alle franchisenemers vertegenwoordigd en is de continuïteit gewaarborgd. Het bestuur wordt gekozen door de franchisenemers. Het bestuur van de stichting vertegenwoordigt vervolgens het franchisenemersdeel in de franchiseraad. Om de slagvaardigheid en de efficiency te vergroten, werd er door het bestuur een fulltime directeur aangesteld. Deze directeur heeft namens de stichting regelmatig overleg op het hoofdkantoor waardoor er metterdaad slagvaardig kan worden gewerkt. “Dat soort zaken leg je één keer vast”, vertelt Wolthers. “Vervolgens verdwijnt zo’n contract ergens onderin een la. Je haalt het alleen tevoorschijn als er problemen zijn. Hoewel het zeker in de beginfase wel eens spannend is geweest, is dat nog niet voorgekomen.”

Vertrouwen

Reind Wolthers werd gevraagd als voorzitter en directeur en stemde in. Eerst voor een jaartje, vervolgens nog een jaar en 2008 wordt zijn achtste jaar als directeur/voorzitter. Minimaal één keer per twee weken heeft hij overleg op het hoofdkantoor. Hierbij behartigt hij in de eerste plaats de collectieve belangen. Daarnaast maakt hij zich op vertrouwelijke basis hard voor de individuele belangen van de franchisenemers. Zijn motto is dat vertrouwen de basis is van elke samenwerking. “Ik voel me absoluut niet de vakbondsleider van de franchisenemers”, vertelt hij. Veel meer ziet hij zichzelf als bruggenbouwer. “Franchisegever en franchisenemers hebben hetzelfde commerciële belang. In 95 procent van de gevallen zijn we het gewoon met elkaar eens.  Het is dan ook vooral belangrijk dat de stem van de franchisenemers wordt gehoord. We denken mee, dragen suggesties aan en zetten projecten op voor de franchisenemers. Doe-het-zelven doe je samen. Maar we gaan het meningsverschil niet uit de weg.” Zo heeft de stichting zich hard gemaakt voor rendementsverbetering van de franchisenemers, zoals verbeterde betalingcondities en inkoopbonussen. “Daar zijn verhitte discussies aan vooraf gegaan”, vertelt Wolthers. “Maar we hebben altijd respect voor elkaar gehouden. Daardoor zijn we er uiteindelijk toch uitgekomen.” 

Internet accounting

Een van de projecten waar de stichting zich nu mee bezig houdt, is internetaccounting. Veel franchisenemers hadden behoefte aan betrouwbare informatie over de totale formule. Hoeveel geven franchisenemers bijvoorbeeld gemiddeld uit aan personeel? Of aan lokale activiteiten? “Als je cijfers uit diverse boekhoudsystemen naast elkaar legt, dan ben je appels met peren aan het vergelijken”, vertelt Ton Verbeek, penningmeester en projectleider internetaccounting. “Daarom is het goed om met één registratiesysteem te werken.” Er werd een projectgroep opgericht, bestaande uit de stichting en de franchisegever die op zoek ging naar de juiste partner. Dit is de GIBO groep geworden. Zij hebben veel ervaring met mkb-bedrijven en zijn flexibel. De GIBO groep ontwikkelde één uniform online systeem waar de franchisenemers sinds januari 2008 mee kunnen werken. Ook de franchisegever heeft de winkelsystemen aangepast zodat boekingen automatisch in alle afzonderlijke administraties worden doorgevoerd. Dit levert enorme werkbesparingen op voor de franchisenemers. Het is spannend hoe alles gaat lopen, maar Verbeek heeft er alle vertrouwen in. “We hebben het systeem in verschillende regiovergaderingen aan de franchisenemers gepresenteerd”, vertelt hij. “Natuurlijk krijg je dan vragen. Veel franchisenemers hebben nu bijvoorbeeld een goede relatie met hun accountant, moeten ze daar afscheid van nemen? We hebben ze uitgelegd dat dat niet hoeft, omdat ons systeem ook naast bestaande administraties kan draaien en grote voordelen oplevert. Met internetaccounting nemen de administratieve lasten met tachtig procent af. En je kunt jouw resultaten vergelijken met het landelijk gemiddelde. Zo hebben we voldoende draagvlak gecreëerd om van dit project een succes te maken.” Wolthers voegt daaraan toe: “Meten is weten. Internetaccounting is van groot belang om te komen tot een betrouwbaar bedrijvenvergelijk en benchmark. Uniek is dat de franchisegever het project faciliteert, maar dat de stichting contractpartner is van de GIBO groep.”  

Deco-formule

De stichting is samen met de franchisenemers nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe deco-formule van Formido. “Als je er vanuit gaat dat een formule een gemiddelde levenscyclus heeft van vijftien jaar, dan waren wij wel aan vernieuwing toe”, vertelt Wolthers. Formido bouwmarkten ontwikkelde de nieuwe formule in samenwerking met de stichting en de SVT Branding & Design Group in Amsterdam. In alle projectgroepen die daaruit voortvloeiden, werd de Stichting Formido Franchisenemers vertegenwoordigd door één of meerdere franchisenemers. Zo kwamen ze tot de nieuwe deco-formule met veel ruimte voor woningdecoratie. De eerste pilot werd begin 2006 geopend in Zaltbommel. “Dat leverde direct resultaat op”, vertelt Ronald de Koning, secretaris van de Stichting Formido  Franchisenemers. “De successen van nieuwe presentaties in de deco-formule werden waar mogelijk direct doorgevoerd, met name op plaatsen waar groot onderhoud moest plaatsvinden. Het is overigens niet de bedoeling om alle succesfactoren van een pilot versneld door te voeren in alle winkels,” vertelt De Koning. “Dan is het doel van een pilot en het effect van de ombouw weg. Maar het is wel goed dat franchisenemers direct aan de slag konden met een aantal succesfactoren.” Wolthers vult aan: “met de realisatie van de Formido deco bouwmarkt nemen we in de doe-het-zelfmarkt een unieke positie in. In de grote grijze massa van bouwmarkten in Nederland is de Formido deco bouwmarkt nu eens echt onderscheidend en zijn we meer dan uitstekend in staat om uiterst rendabele bouwmarkten neer te zetten van duizend tot vierduizend vierkante meter. Onze expansie-afdeling maakt dan ook drukke tijden mee.”

Minder kwetsbaar

2007 was ook het jaar waarin de stichting een professionaliseringsslag heeft doorgemaakt.

“We hebben altijd al veel voor de franchisenemers kunnen bereiken”, vertelt Wolthers. “Maar tot 2007 waren we ook kwetsbaar.” De Koning vertelt: “als Wolthers er niet was, dan was er niemand die hem kon vervangen.” Daarom hebben De Koning en Verbeek in 2007 fors meer tijd vrijgemaakt voor de stichting. Het dagelijks bestuur opereert nu meer als een team, in dat kader is ook het stichtingskantoor versterkt met een secretaresse. Dit is weer een nieuwe stap naar meer professionaliteit. “Met name in de communicatie met onze franchisenemers is een belangrijke stap voorwaarts gemaakt, alhoewel wij ons ook realiseren dat hier nog belangrijke stappen zijn te maken”, zegt Wolthers afsluitend.

 

‘Franchisen moet je samen willen’

Bij een succesvolle franchiseorganisatie moet er een balans zijn tussen de belangen van de franchisegever en die van de franchisenemer. Als je streeft naar een goede balans dan weet je ook dat je niet op alle fronten het onderste uit de kan kunt halen en dat goed en intensief overleg een voorwaarde is. Als franchisegever is het niet moeilijk om te bepalen wie dit overleg vanuit de franchisegever voert. Als franchisen een wezenlijk onderdeel van het businessmodel uitmaakt dan ligt het voor de hand dat de directie zelf intensief met de franchisenemers communiceert. Vanuit de franchisenemers wordt het wat lastiger. De belangen van individuele franchisenemers lopen niet altijd parallel en wie beslist er nu eigenlijk over zaken die het rendement van de individuele franchisenemer direct beïnvloeden? Binnen Formido is dit uitstekend opgelost. De franchisenemers zijn allemaal lid van de Stichting Formido Franchisenemers. Deze stichting heeft een fulltime directeur die tevens voorzitter is van de franchiseraad. De stichtingsdirecteur werkt fulltime voor de stichting en is op die manier in staat om veel tijd aan overleg te besteden. De afgelopen tijd hebben we met name veel tijd besteed aan beleidsontwikkeling. Als je het daar samen over eens bent dan krijg je in een later stadium vrijwel geen discussie over de uitvoering. Ook voor ons als franchisegever is het prettig om in overleg te zijn met een vertegenwoordiger van de franchisenemers die het mandaat heeft om te beslissen. Dit voorkomt dat er vertraging ontstaat omdat de communicatie traag is. Binnen de bouwmarkten beweegt de markt snel en is het dus van belang om kort op de bal te spelen. In de huidige structuur lukt dat ons uitstekend en kunnen we met trots concluderen dat we samen met onze franchisenemers een klinkende prestatie neerzetten. Omzetten en belangrijker nog de rendementen van de vestigingen vertonen uitstekende groeicijfers en dat is toch waar je het samen voor doet.

Jan van den Ham

Algemeen directeur Formido

‘We lopen voorop’

‘Ik werk nu al meer dan twintig jaar voor de vestiging Formido Raalte. Ik ervaar Formido als een hechte club mensen waarin franchisenemers en franchisegever samen iets willen bereiken zonder dat dat ten koste gaat van één van de partijen. Midden jaren negentig gingen veel grote partijen samen. Ik ben blij dat we toen samen met Praxis een vuist hebben kunnen maken om zo inkoopkrachtig te blijven. We wilden toen een grote mate van vrijheid houden en toch bij een grote club blijven horen. Tot op de dag van vandaag blijkt dat dat bij Formido Nederland kan. We lopen voorop met alles wat in de bouwmarkt actueel is: van internetaccounting tot inkopen in Azië. Ik ben erg blij met de inspanningen van de Stichting Formido Franchisenemers. Een franchisegever kan namelijk nooit alle belangen van elke ondernemer behartigen. Voor franchisenemers is het moeilijk om één standpunt in te nemen.  Daarom is het belangrijk dat we een stichting hebben die onze stem wel kan vertolken. Voor de franchisegever is het prettig dat we met de Stichting Formido Franchisenemers snel kunnen schakelen. Ik voel me prettig bij de Formido club omdat ik weet dat de franchisegever waakt over mijn concurrentiepositie in de markt en de stichting zich hard maakt voor mijn belangen. Ik zou niets anders meer willen.’

Wilfried Akkersdijk, Formido Raalte

‘We hebben veel vertrouwen in de stichting’

‘De Stichting Formido Franchisenemers betekent veel voor ons. Dat bleek bijvoorbeeld bij het afsluiten van nieuwe franchisecontracten. De franchisegever hoefde niet met alle franchisenemers afzonderlijk om de tafel maar had één volwaardige, professionele gesprekspartner die het aanspreekpunt was voor alle franchisenemers. Ik ben ervan overtuigd dat de stichting ook de komende jaren met de steeds veranderende marktomstandigheden zijn nut zal bewijzen.’

Johan Kolenbrander, Formido Doetinchem

 

 

 

Lees meer over:
Bekijk ook