Deense Zizzi naar Nederland
Het Deense damesmodemerk voor grote maten, Zizzi, boekte de afgelopen jaren successen in Scandinavië, maar wil nu haar vleugels over Europa uitslaan. Te beginnen in het dichtbevolkte en nabije Nederland, waar bovendien de cultuur aansluit met die in Denemarken. “Onze filosofie is dat kleding voor plus-size vrouwen niet alleen praktisch, maar ook modieus mag zijn.”
Zizzi is marktleider in Scandinavië op het gebied van damesmode in de plus-size maten 42 tot 56. Tien jaar na de introductie van het merk door eigenaar Ball Group staan er meer dan honderd Zizzi-winkels in Denemarken, Noorwegen, Zweden en sinds kort ook Finland. Nu zijn de ogen op Nederland gericht voor verdere expansie.
“Zizzi was niet het eerste plus-size merk”, vertelt Kuno Kildetoft Sørensen, Chief Retail Officer van Ball Group. “Maar toch was er potentieel. Het is vervolgens groots opgezet en eigenlijk vanaf dag één een succes geworden.” De eerste winkels met kleding van Zizzi betroffen een soort franchisevestigingen, maar dan wel een hele zachte vorm van franchise. De naam van Zizzi stond op de deur en de kleding lag tussen andere merken in de schappen. Vanuit het hoofdkantoor kregen de ondernemers wat back-up. “Dit waren wel goede jaren”, weet Sørensen. “Er was een snelle groei. Binnen een paar jaar hadden we twintig winkels.” Door middel van een groothandel setup werden ook Zweden en Noorwegen bediend in die periode. De Ball Group was toen nog altijd het traditionele familiebedrijf in textiel zoals dat vijfentwintig jaar geleden was opgericht. In 2007 werden er grote stappen voorwaarts gemaakt. Met ondertussen meer dan zestig vestigingen kwam de Ball Group in handen van één van de grootste investeringsmaatschappijen in Denemarken, Axcel. Een meer gestructureerde benadering deed haar intrede, met de focus op duurzame groei. Een jaar later werd Sørensen binnengehaald, om ‘het concept te verfijnen en voor te bereiden op internationale groei’.
Stevige basis
Met 140 winkels in Scandinavië, waarvan 75 op franchisebasis, zijn de pijlen nu op Nederland gericht. “Er zijn veel overeenkomsten tussen de Nederlandse en Deense mode”, licht Sørensen die keuze toe. “De culturen sluiten bij elkaar aan. De Deense klant lijkt op de Nederlandse klant. Deense modemerken hebben het ook altijd goed gedaan op de Nederlandse markt, die erg open is. En Nederlandse mannenmodemerken zijn succesvol in Denemarken.” Daarnaast is er nog een zakelijke overweging om naar Nederland te komen. “Als retailer houden wij van de Nederlandse markt. Die is met zestien miljoen mensen dichtbevolkt in vergelijking met Scandinavië. Alles is dichtbij en ons concept is daardoor goed operabel. Ook voor ons is het dichtbij, binnen een uur vliegen wij van Kopenhagen naar Amsterdam.” Een goede start is altijd fijn, maar Zizzi acht een stevige basis zelfs essentieel voor een succesvolle groei. Daarom zoekt de formule in eerste instantie ervaren ondernemers die direct meerdere vestigingen onder hun hoede willen nemen. “Het is nu misschien niet de beste tijd om te gaan starten, maar wij hebben een unieke positie in een nichemarkt en een goed verdienmodel voor de ondernemer. Met de juiste partners weten wij dat het gaat lukken.” In crisistijd ziet hij ook voordelen voor startende formules. “De huren zijn lager en ondernemers zoeken naar alternatieven, naar goede onderscheidende formules met potentiële verdiensten.”
Mode voor stijlvolle plus-size vrouwen
Sørensen verwacht in Nederland meer concurrentie in de plus-size markt en tegelijkertijd een grotere vraag, want ‘aanbod creëert vraag’. Voor competitie is hij niet bang. “Het is geweldig om deze markt te betreden. Want wij hebben een heel duidelijk DNA. Wij hebben de vaardigheid om een band te scheppen met de consument in de winkel. Wij weten wat onze klanten nodig hebben en wat zij willen. Onze filosofie is dat kleding voor plus-size vrouwen niet alleen praktisch, maar ook modieus mag zijn. Dat is een wezenlijk verschil met het huidige plus-size aanbod in de bestaande modewinkels. Daarnaast is het assortiment in onze winkels veel dieper en breder. Door het modieuze karakter, het ruime aanbod en het winkelen in een prettige omgeving die rekening houdt met de doelgroep, hebben we in Scandinavië inmiddels een hele trouwe klantenkring opgebouwd. We verwachten dat dit ook in Nederland gaat gebeuren. Het uitgangspunt is om vrouwen zich tevreden te laten voelen met zichzelf. Dan zijn ze ook tevreden over ons. Dat is onze manier om geld te verdienen vanaf de start van de eerste winkel in het jaar 2000.”
Compleet winkelconcept
De niche-doelgroep brengt ook bepaalde eisen aan de winkels met zich mee. Zo moeten de kleedruimtes groter zijn dan in een doorsnee modewinkel en werft Zizzi het personeel bij voorkeur uit de doelgroep. “We willen geen jongere meisjes op stiletto-hakken, maar vrouwen die ervaring hebben met dezelfde omstandigheden als onze klanten.”Zo wordt de winkel ‘één grote comfortzone’ waarbij de klanten zich geaccepteerd voelen en loyaal aan het merk worden. Lift Zizzi mee met de huidige en toenemende obesitas-problematiek wereldwijd? Niet echt, vindt Sørensen. “Het feit is dat overgewicht onze business mogelijk maakt. Maar de afgelopen tien jaar is er niet veel overloop geweest naar de plussize. De modeketens passen hun maten namelijk ook aan. Wij bevinden ons echt in een niche van plus-size voor mensen die zich modieus willen kleden.” Die mensen hebben gemiddeld een leeftijd van boven de dertig jaar. In de praktijk blijkt dat jongeren zich nog niet op hun gemak voelen in een winkel voor grote maten. Ondertussen wordt er al gesproken met kandidaten om de aftrap in Nederland te nemen. De toekomstige partners van Zizzi krijgen de beschikking over een compleet winkelconcept inclusief een concurrerend assortiment. De eerste ondernemers worden extra ondersteund. Het succes van deze ondernemers moet de basis worden voor de verdere groei.
Risico's delen
Er zijn inmiddels al ruim vijftig potentiële locaties geselecteerd. Nu dus nog de partners. Zoiets kost tijd, weet ook Kuno Kildetoft Sørensen. “Wij zijn sinds de franchisebeurs in april bezig om onszelf in Nederland te presenteren. De komende maanden volgt nog een media-offensief.” Zizzi zet vooral in op franchisevestigingen maar de kans bestaat wel degelijk dat de franchisegever ook gaat investeren in de partner. “Wij zijn niet bang om, zeker in de beginfase, risico’s te delen.” Alle inspanningen moeten er voor zorgen dat aan het eind van het jaar de eerste Zizzi-winkels in Nederland open zijn. In de komende drie jaar beoogt de formule met behulp van ‘een paar goede partners’ (multi- franchising wordt actief gestimuleerd) tot circa dertig vestigingen te komen. Stap voor stap. En als de opstap in noordwest Europa goed verloopt, wordt het blikveld verruimd naar grote buur Duitsland. “Wij willen in ieder geval met een ‘high performance’ openen in Nederland, dat maakt het verschil.”
Niet de duurste locaties
De winkels van Zizzi hebben een winkeloppervlak van circa 130 vierkante meter. Zij staan overwegend in winkelstraten in middelgrote steden. Ze bevinden zich op goede locaties, maar niet op de duurste plekken. Geen Kalverstraat in Amsterdam. “Dat is mede uit kostenoverwegingen. Maar een stad van honderdduizend inwoners heeft ook meer dan genoeg klanten”, licht Kuno Kildetoft Sørensen toe.
Franchisemanager Tommy Guldbaek: “Omloopsnelheid van de voorraad is het belangrijkst”
Tommy Guldbaek begeleidt als franchisemanager de 75 franchisenemers en zal dat straks vanuit het hoofdkantoor in het Deense Billund ook met de Nederlandse ondernemers gaan doen. Hij verwacht van kandidaten dat zij ervaring in de retail hebben en liefst ook een verleden in de mode. “Maar het belangrijkste is verkopen en inkopen. Daarom hoeft een kandidaat niet noodzakelijk een hoge opleiding en ervaring in de kledingbranche te hebben. Het operationele gedeelte is het belangrijkst. En dan vooral de omloopsnelheid van de voorraad. Wat nu op het schap ligt is alweer uit de collectie over acht weken.”
De franchisenemers van Zizzi zijn slimme handelaren ‘die dankzij hun intuïtie perfect weten wanneer ze moeten inkopen’. En het zijn ‘local heroes’ die affiniteit hebben met hun doelgroep. “Als zij geen deel uitmaken van de doelgroep moeten zij zich er in ieder geval mee kunnen identificeren.”