Chocolate Company exporteert producten naar meer dan 35 landen
Chocolate Company begon in 2004 met één winkel waar klanten dagelijks zelfgemaakte chocolademelk in verschillende smaken konden proeven. Inmiddels exporteert het bedrijf producten naar meer dan 35 landen. Vorig jaar zijn de winkels vernieuwd. Het horecagedeelte staat nu centraal en het concept heeft een grootstedelijke uitstraling gekregen.
Chocolate Company startte in 2004 met één chocoladewinkel in Aken (Duitsland). De eigenaren Toussaint Claessens en Mirjam Schroeder maakten elke dag een kan warme chocolademelk met een verrassende, nieuwe smaak voor hun klanten. “Op een gegeven moment begonnen klanten naar specifieke smaken te vragen ”, vertelt Alexander de Ronde Bresser, Sweet Retail Director van Chocolate Company. “Ze vroegen: wanneer maak je weer die lekkere chocolademelk met hot chilly orange of apres ski? Zo kwamen de ondernemers op het idee van de Hotchocspoons, een lepel met een brok chocolade waarmee klanten de specialiteiten thuis en in het café zelf kunnen maken.” De Hotchocspoon werd een succes en inmiddels produceert Chocolate Company de spoon in meer dan zestig smaken. Ook produceert het bedrijf veel verschillende zelfgemaakte producten, zoals dips, bars, pasta’s en ambachtelijke bonbons.
Chocolade innovatie
In het nieuwe concept ligt er minder nadruk op de winkel. “Bovendien hebben de cafés meer beleving gekregen”, vertelt Alexander. “In het midden staat een chocolademachine waaruit we direct chocolade tappen, bijvoorbeeld voor de fondues. Ook hebben we nieuwe concepten bedacht, zoals de Coldchoc, een iceblend chocolade drank in verschillende verassende smaken, voor in de zomer. En de Choctwist, een rond chocoladeblok waar krullen van geschraapt worden, voor de donkere herfst en winteravonden. Gasten kunnen veel producten uit het café kopen in de aangrenzende winkel. Zo nemen ze de beleving mee naar huis.” Chocolate Company heeft de ambitie om te groeien met vier tot zes franchisevestigingen per jaar. Dit moeten vestigingen worden in grote steden. Chocolate Company aast daarbij vooral op locaties langs routes waar veel mensen dagelijks passeren en waar veel toerisme is, zoals de aanlooproutes naar het station of naar de binnenstad. “Daarnaast zijn we aan het experimenteren met een ‘to go’-variant”, vertelt Alexander. “Op 1 oktober hebben we onze eerste ‘to go’-pilotstore in de Markthal in Rotterdam geopend.”
+