C'estbon rondt restyling af

Sfeer, goede smaak en gezelligheid: de omgebouwde winkels van c’estbon stralen nóg beter uit wat ze te bieden hebben, namelijk heerlijke verse topproducten en gepassioneerde ondernemers. Maarten Houweling, franchisegever en eigenaar van de vestigingen in Rotterdam Alexandrium en Amersfoort: “Wij zijn een groep vakidioten met liefde voor het vak!”

Eigenlijk vormen passie en vernieuwing de basis van de formule c’estbon. Ongeveer 45 jaar geleden ontstond de formule als coöperatie vanuit voormalige melk- en kaasboeren die door de opkomende supermarkten in de verdrukking kwamen. “Wij waren de eersten die nootjes op de markt brachten”, zegt Maarten Houweling. “Dat waren toen nog exoten. We kochten een baal pistachenoten en verdeelden die met elkaar.” Vijf jaar geleden startte c’estbon met de ontwikkeling van franchise en inmiddels bestaat de formule uit vijftien vestigingen. In het begin waren de ondernemers nog wel wat huiverig voor uitbreiding. Maarten Houweling: “Wij zijn een groep vakidioten en waren bang voor mensen die maar wat zouden aanmodderen. Bovendien hadden we helemaal geen behoefte aan uitbreiding. Maar we zijn ook wel erg trots op c’estbon. Vandaar dat we onze formule nu hebben opengesteld voor nieuwe ondernemers.” Niet dat de groeiambitie nu ineens op dertig winkels per jaar ligt, hij spreekt bescheiden van een à twee winkels per jaar erbij. “Dat is belangrijk als je een goede begeleiding wilt geven en ondernemers de tijd wilt geven om te aarden.”

In een stap naar professionalisering is c’estbon vorig jaar de samenwerking aangegaan met groothandel de Notenbeurs die de hele inkoop, opslag en logistiek voor zijn rekening neemt. Het kantoor van c’estbon is inmiddels gevestigd in het pand van de Notenbeurs in Zevenhuizen.

Van vader op zoon

Zelf is Maarten Houweling al 25 jaar c’estbon-ondernemer. “Maar dat geldt voor de meesten van ons. Sommige zaken zijn van vader op zoon overgegaan”, vertelt hij. De plannen voor de ombouw van de winkels ontstonden eigenlijk zeven jaar geleden al. “De interieurs waren toch wel erg verouderd”, zegt hij. Hij begon gewoon zelf, met zijn eigen winkel in Rotterdam Alexandrium. Het moest er lekker, sfeervol en gezellig uitzien. En daarbij ook kwaliteit en ‘het goede leven’ uitstralen. “De ontwikkeling van die uitstraling is een heel proces. Dat begint bij het kleurgebruik en loopt tot aan de clipjes van de zakjes”, vertelt hij. In de nieuwe winkels zijn veel warme houtkleuren toegepast met lichtblauwe, lichtgroene en roze kleuraccenten voor de frisheid en om de formule een herkenbaar gezicht te geven. Inspiratie deed hij op door goed de markt af te tasten. “Alle c’estbon-ondernemers zitten bovenop de markt, zijn continue met hun product en hun klanten bezig. We zijn dus heel erg vanuit de consument gaan kijken. Hoe beleeft een klant de winkel?”, zegt hij. Nadat hij in Alexandrium een ‘heel dure’ verbouwing had gerealiseerd, paste hij een versimpelde versie toe op zijn drie jaar geleden aangekochte vestiging in Amersfoort. “En met elkaar hebben we besloten tot een soort combinatie van die twee”, aldus Maarten Houweling. De laatste vier winkels zijn inmiddels verbouwd. Overigens deden niet alle vijftien ondernemers mee, twee hebben het niet gedaan. “Die twee willen hun winkel niet voortzetten vanwege hun leeftijd en je kunt mensen die over twee jaar gaan stoppen niet opzadelen met zulke grote investeringen”, vindt de franchisegever.

Nooit achteraf discussies

De overige ondernemers hebben allemaal hun fiat gegeven aan de verbouwing. “Ik ben een tegenstander van iets dwingends”, verklaart Maarten Houweling. “Wij overleggen alles met elkaar en ik betrek iedereen bij de besluitvorming. Ondernemers moeten wel achter hun product kunnen staan. Dan heeft iedereen er bewust voor gekozen en heb je nooit achteraf discussies over hoe het anders had gemoeten. Het is niet zo dat als ik dit een goed product vind, iedereen dat maar moet opnemen. Vaak probeer ik het nieuwe product eerst zelf, laat de medewerkers proeven, laat de klanten proeven en vervolgens introduceer ik het op de ledenvergadering. De leden nemen het mee naar huis, proeven ook en dan gaan we stemmen. Maar áls we het dan opnemen, geldt dat voor iedereen.” Dezelfde procedure volgde hij voor de verbouwing. “In plaats van mensen een plaatje voor te spiegelen, kon ik vanuit ervaring praten tot en met de omzetervaring toe. Ik kon aantonen dat het werkte. Maar daarna zijn de ondernemers er allemaal bij betrokken, ook bij elkaar. Het was niet take it or leave it. Iedereen heeft immers wel een goed idee.” Desondanks noemt hij c’estbon een hard franchiseformule. “De regels zijn strak”, zegt hij. “Maar die hebben we wel met elkaar vastgesteld.”

Trendsettend

De basis van het assortiment bestaat uit onder andere noten, thee en geschenken. Daarnaast zijn er diverse modules waar ondernemers voor kunnen kiezen. Niet elke winkel heeft dus hetzelfde. “Dat hangt af van wat de ondernemer wil en van de lokale situatie”, zegt Maarten Houweling. “De een heeft niets met koffie maar we hebben bijvoorbeeld een ondernemer in Doetinchem die een heel coffeecenter heeft ingericht in zijn winkel. Terwijl de ondernemer in Rotterdam Keizerswaard een grote chocoladeafdeling heeft waar hij graag mee werkt. Het gaat erom dat de ondernemer zich senang voelt in zijn eigen winkel. ”Het basisassortiment is door de jaren heen hetzelfde gebleven. Tenminste: qua productgroepen. Want qua productintroducties mogen we c’estbon gerust trendsettend noemen, vindt hij. “Wij zijn vaak de eersten die iets oppakken. Zo hebben wij hebben bijvoorbeeld destijds de chocoladekruidnoten in Nederland geïntroduceerd, nu word je er mee overspoeld. De klanten komen ook bij ons omdat er altijd wel nieuwe dingen zijn te ontdekken. Leveranciers benaderen ons vaak als ze een nieuw product hebben omdat ze weten dat wij het goed zullen ondersteunen in de markt – mits we het wat vinden. Wij staan open voor nieuwe dingen. Dat komt ook omdat we geen bedachte, papieren formule zijn maar allemaal werken vanuit de liefde voor ons vak”, aldus Maarten Houweling.

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook