Bruins Recruitment

Bob Verburg is niet over een nacht ijs gegaan toen hij besloot om als consultant voor werving en selectie franchisenemer te worden bij Bruins Recruitment. Hij koos voor een onbetaalde kennismakingsstage. “Ik wilde aan den lijve ervaren of het klopte wat Bruins vertelde.”

 

Drie maanden draaide hij mee, volgde trainingen en al spoedig wist hij dat dit de omgeving was waarin hij zich thuis voelde. Sinds 1 januari 2004 is hij franchisenemer.

“Behalve mijn wens om zelfstandig ondernemer te worden vind ik ook dat er een goede organisatie achter moet staan, in een omgeving met collega’s die op dezelfde manier denken en waarin je op een hoog kwaliteitsniveau kunt werken. Ik zou dit vak dan ook nooit hebben gekozen als ik de betrokkenheid die ik zelf voel, niet had herkend binnen de organisatie. Je wilt kwaliteit, de optelsom van ervaring en kennis. Dat is de reden geweest om me aan te sluiten als franchisenemer bij Bruins, naast het feit dat het zelfstandig ondernemerschap me erg aantrok.”

Evenals zijn collega-franchisenemers heeft Bob Verburg een jarenlange ervaring in topfuncties in het bedrijfsleven. “Het is ons oude vakgebied. Aangezien ik bij een grootwinkelbedrijf, een boerenorganisatie en als fabrikant heb gewerkt, heb ik mijn meeste klanten in de voeding- en agrarische sector.”

De ervaring maakt gesprekken op leidinggevend niveau met de klanten zeer herkenbaar. “Wat dat betreft is er niets veranderd. We praten over dezelfde dingen, alleen zit ik daar dan niet als directeur van het betreffende bedrijf.”

Verburg geeft aan dat hij op dit punt wel heeft moeten leren om nieuwsgierig te blijven zoals hij dat noemt. “Als directeur zou ik denken, die en die kandidaat voldoet aan de functie, maar ik leer nu om door te vragen bij de sollicitatiegesprekken en niet te snel te selecteren. Met in m’n achterhoofd ook de gedachte dat de kandidaat misschien wel bij een andere functie zou passen.”

 

Verburg is zeer te spreken over de begeleiding vanuit de franchisegever, niet alleen bij de start, maar ook daarna. Na zijn inwerkperiode kreeg hij een aantal klanten toegewezen. “Zo werd ik op gang geholpen. Daarna ging ik zelf bedrijven benaderen, en langzamerhand hebben we zo’n bekendheid opgebouwd, dat de bedrijven ons ook zelf weten te vinden. Wel onderhoud ik de relaties met mijn klantenkring: door gerichte mailings gevolgd door telefonisch contact en bezoeken. Verder worden afspraken centraal gecoördineerd, zijn we altijd telefonisch bereikbaar en vervangen we elkaar bij ziekte en vakanties.”

 

Verdere voordelen van franchising? “Ik zou best een goede zelfstandige consultant kunnen zijn, maar ik zou dat vak niet kunnen uitoefenen met de meerwaarde van franchising. De franchisegever kan de klanten gewoon veel meer kwaliteit bieden.”

Als voorbeelden noemt hij de lagere advertentiekosten voor personeelsadvertenties door grootschalige inkoop, de uitgebreide database, zodat niet direct hoeft te worden geadverteerd en de zorgvuldige selectie. Zorgvuldiger dan een zelfstandige consultant dat menselijkerwijs kan doen.

“Ga maar na: op een personeelsadvertentie reageren soms tien, maar vaak ook 150 kandidaten. En ze bellen je vaak tussen vijf en zeven uur ’s avonds. Dat is voor een individuele consultant niet te doen. Je kunt gewoonweg de kwaliteit van een organisatie niet halen. Het afbreukrisico voor onze klanten is heel klein. Wij trekken de juiste kandidaten aan en zo zien de mensen ons ook.”

Tenslotte noemt hij de ‘second opinion’: de collega-franchisenemers kijken bij elkaar over de schouders mee, stellen kritische vragen en controleren elkaars stukken. “Hoe kritischer je bent, hoe beter je de vacatures invult.”