Brood met toegevoegde waarde

De locatie in Spakenburg vlakbij het vroegere IJsselmeer verklaart meteen de naam van Bakkerij ’t Stoepje. Als bescherming tegen het hoogwater werd de bakkerij en de winkel voorzien van een vrij grote stoep. Dus werd de bakkerij in de volksmond ’t Stoepje genoemd. In 1979 begon Jan de Graaf met zijn bakkerij in Spakenburg. Een kwart eeuw later is ’t Stoepje uitgegroeid tot een franchiseorganisatie met 140 franchisenemers die op 911 markten in Nederland het assortiment aanbieden. Inmiddels breidt ’t Stoepje haar distributiegebied uit naar Duitsland en België.

“Wij zijn een vreemde eend in franchiseland”, vertelt algemeen directeur Peter Beukers lachend. “Want je kunt niet zomaar franchisenemer bij ons worden. Dat heeft niets te maken met de strenge eisen die we stellen, maar met de vestigingseisen. Om op een markt te kunnen staan heb je een vergunning nodig van de gemeente. Zonder vergunning krijg je geen standplaats. En zonder standplaats kun je geen franchisenemer van ’t Stoepje worden. Wij zoeken dus potentiële franchisenemers met een vergunning voor een standplaats of mensen die op de wachtlijst staan om in aanmerking te komen voor zo’n standplaats.” ’t Stoepje is niet alleen een vreemde eend in de bijt in franchiseland, maar ook binnen het eigen concern. Sinds januari 2000 maakt ’t Stoepje deel uit van het Duitse Kamps AG, waar ook Quality Bakers en de franchise formule Bakker Bart onderdeel van zijn. “Het verschil is dat wij ons uitsluitend richten op de ambulante handel”, legt Peter Beukers uit. “Dat is toch een andere manier van ondernemen. Kennelijk doen we het niet slecht want sinds 1 september ben ik opgenomen in de Raad van Bestuur van Kamps. Dat zie ik toch als erkenning voor onze aanpak.”

 

No-nonsense

De aanpak van ’t Stoepje wordt gekenmerkt door een no-nonsensebeleid. Peter Beukers: “Wij zitten niet te wachten op een franchisenemer die in driedelig pak achter de marktkraam gaat staan. Wij verwachten van onze franchisenemers dat ze hard werken, mee aanpakken en niet op een uurtje kijken. Op die manier kun je een behoorlijke boterham verdienen.”

Die aanpak is ook nodig. Want toen Beukers in 1996 als algemeen directeur bij bakkerij ’t Stoepje kwam werken, waren het moeilijke tijden. “De formule zat op een dood spoor. Er was de jaren eraan voorafgaand wel keihard gewerkt, maar niet altijd goed naar de kosten en opbrengsten gekeken. Ik moest de boel weer op de rails zetten. Dat heb ik gedaan door het overtollig vet eraf te snijden. Ik heb daarbij altijd de franchisenemer als uitgangspunt genomen. Want als het bij een franchisenemer regent, druppelt het bij ons. Daar heb ik geen dag spijt van. In al die jaren is er vrijwel geen franchisenemer opgestapt. Dat geeft aan dat de band met onze franchisenemers hecht is.”

 

Vers

Bakkerij ’t Stoepje levert zo’n 350 verschillende artikelen, waaronder tweehonderd koekproducten. “Van de verkoop van een halfje wit of bruin brood kun je niet meer leven”, constateert de algemeen directeur. “Je moet een breed assortiment bieden. Van gewoon brood tot de luxere artikelen. Daarnaast moet je alert zijn op de trends. We hebben het voordeel dat we gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring van ons Duitse moederconcern en de productkennis uit hun laboratoria. Dat neemt niet weg dat 95% van ons totale assortiment in drieploegendienst wordt gebakken in Spakenburg. Door middel van een uitgekiend distributiesysteem kunnen we ervoor zorgen dat onze franchisenemers tot vijf uur ’s middags hun bestellingen kunnen doorgeven. Twaalf uur later wordt de bestelling uitgeleverd. Daarbij maken we gebruik van vier distributiecentra in Spakenburg, Hoogeveen, Helmond en Bleskensgraaf. Van daaruit is de fijndistributie naar onze afnemers.

We kunnen ook snel reageren op ontwikkelingen in de markt. We constateerden op een gegeven moment dat er behoefte was aan brood voor de slanke lijn, dus arm aan koolhydraten. In minder dan vijf weken hadden we een product ontwikkeld dat in die behoefte voorzag.”

Vers geldt niet alleen voor vers gebakken, maar ook voor de hele keten. “Collega’s denken wel eens dat we het niet zo nauw nemen met de hygiëne omdat we onze producten op een markt verkopen. Niets is minder waar. Wij voldoen aan de strengste HCCP revisie 3-normen. Niet alleen de bakkerij, maar ook onze franchisenemers. De meeste van hen beschikken over een vrachtauto en verkoopwagen voorzien van stromend water, diepvriezers, koelingen, noem maar op.”

 

Klanten

Goede, ambachtelijke producten, klantvriendelijkheid, service en een goed product voor een redelijke prijs zijn de ingrediënten van een kwart eeuw succes. Peter Beukers daarover: “Wij verkopen brood met een toegevoegde waarde. Klanten kopen graag bij ons. Die klantentrouw belonen we ook. We hebben een loyaltyprogramma. Klanten kunnen door het kopen van producten bij ons sparen voor huishoudelijke producten zoals een sinaasappelpers, een föhn, een broodrooster maar ook voor speelgoed. Per jaar gaan er meer dan 200.000 cadeaus naar onze klanten. Dat is een groot succes. Het is ook een manier waarop je je kunt onderscheiden.”

 

Groei

Het einde van de groei is nog lang niet in zicht, stelt Peter Beukers zelfverzekerd. “In Nederland zijn ongeveer 1.200 markten. Onze franchisenemers staan op 911. Dat betekent dat we nog een kwart witte vlekken hebben. Met name in Limburg en in Drenthe, Friesland en Groningen zien we nog mogelijkheden. Daarnaast zijn we actief in het Duitse grensgebied. Inderdaad, in het land van ons moederconcern. Maar binnen dat concern hebben wij de kennis en ervaring als het om ambulante handel gaat. Daarnaast zijn we nu heel bewust bezig met de Belgische markt. Daar hebben we nu 2 franchisenemers met in totaal 10 markten. Natuurlijk heb je te maken met cultuurverschillen. Belgen zijn Bourgondischer. Ze willen soms ook andere producten. Maar daar kunnen we met onze eigen bakkerij op inspelen. Dat is geen enkel probleem.”

 

Contact

Het contact met marktkooplui als franchisenemers lijkt op het eerste oog minder gemakkelijk dan met franchisenemers die op een vaste locatie zijn gevestigd. Dat blijkt in de praktijk nogal mee te vallen. Peter Beukers tot besluit: “Ik durf bijna te stellen dat ik onze franchisenemers meer zie dan menig andere franchisegever. We weten wanneer onze franchisenemers op welke markten staan. We hebben drie formule accountmanagers op de weg die franchisenemers ondersteunen. We hebben een actieve franchiseraad. Ik reis zelf veel om te kijken hoe het loopt. Het persoonlijk contact vind ik heel belangrijk.”

Franchise+ Franchiseplus
Redactie